V
roce 1994 došlo k podstatné změně pracovně právních vztahů námořníků
zaměstnaných na zahraničních lodích, registrovaných dceřinými společnostmi ČNP
na Maltě Pro tyto společnosti byly Odborovým svazem námořníků dojednány nové
kolektivní smlouvy, tzv. systém kontraktního nalodění. K podstatným změnám došlo
rovněž v českém zákoníku práce. V souvislosti s tím vznikla potřeba uspořádat
nově celý proces střídání posádek na lodích.
Byla založena druhá tuzemská společnost, zaměřená na
zajišťování a přípravu posádek pro námořní lodě a organizaci jejich střídání.
Výpis
z
obchodního rejstříku, vedeného Městským soudem v Praze, oddíl C, vložka
37333
Datum
zápisu: 10.května 1995
Obchodní
firma: C.O.S. - CREW MANAGEMENT s.r.o.
Zapsáno:
10.května 1995
Sídlo:
Praha 1O, Počernická 168, PSČ 100 00
Identifikační
číslo: 636 66 219
Právní
forma: Společnost s ručením omezeným
Předmět
podnikání:
a)
konzultační činnost pro uchazeče o zaměstnání v oblasti námořní
dopravy
b)
obstaravatelská činnost v oblasti přípravy námořních
posádek
c)
činnost organizačních a ekonomických poradců
d)
vedení personální agendy
e)
vedení účetnictví
f)
výkon zprostředkování zaměstnání za úhradu na námořních
lodích
g)
konzultační činnost pro uchazeče o zaměstnání v domácnostech a v hotelových a
restauračních zařízeních
h)
obstaravatelská činnost v oblasti cestovního ruchu
Statutární
orgán - jednatel:
Jednatel:
Ctirad
Pacák (1995-2000)
Oldřich
Petrůj (1995-1997)
Za
společnost jedná ve všech věcech samostatně jednatel.
Za
společnost se podepisuje tak, že k vytištěnému nebo napsanému obchodnímu jménu
společnosti připojí svůj podpis.
Prokura:
Josef
Adamec
Za
společnost prokurista podepisuje tak, že k vytištěnému nebo napsanému obchodnímu
jménu společnosti připojí svůj podpis s dodatkem označujícím
prokuru.
Dozorčí
rada:
Jiří
Chudoba, Pavel Hrach, Miluše Hladíková, Anna Procházková, Hana Moškonová,
Miroslav Winkler
Společníci:
Česká námořní plavba
a.s.
Praha 1O, Počernická 168, PSČ 100
00
Vklad: 100 000,-
Kč
Splaceno: 100 %
Základní
kapitál: 100 000 Kč
Vymazáno:
29.prosince 2000
Společnost byla ve 100% vlastnictví
ČNP, jejíž představenstvo představovalo valnou hromadu společnosti a jíž byla
jmenována i dozorčí rada. Základní koncepce byla stanovena představenstvem a
promítnuta do smluvních dokumentů, které upravovaly základní vztahy
v oblasti majetkové, personální i finanční.
V souvislosti s některými
podstatnými změnami v roce 1994
a)
změnami
pracovně právních vztahů námořníků zaměstnaných na zahraničních lodích,
vlastněných dceřinými společnostmi ČNP na Maltě a Kypru
b)
dojednány
nové kolektivní smlouvy podle zvyklostí mezinárodní odborové centrály ITF
s kontrakty na jedno nalodění
c)
k podstatným
změnám došlo rovněž v českém zákoníku práce, který stimuluje větší mobilitu
pracovních sil v zájmu vytvoření skutečného trhu i v této oblasti.
.
vznikla potřeba uspořádat nově celý
proces střídání posádek na lodích, pro něž platí tato kolektivní smlouva (a z ní
odvozené, od českých pracovních).
Přizpůsobení se tomuto trendu otevřelo
pro české námořníky i systémovou možnost zaměstnání na cizích lodích
s podporou české agentury. V budoucnu nemusejí být v možnostech zaměstnání
na námořních lodích odkázáni pouze na velice úzký národní trh pracovních
příležitostí (daný jedinou skupinou podniků ČNP). Pokud budou vyhovovat svojí
kvalifikací a zejména jazykovými schopnostmi můžeme otevřít cestu i k jiným
společnostem. tomu všemu by měla tato společnost COS-Crew Management
napomoci.
Byl vybudován registr
námořních posádek ve formě v celém námořním světě obvyklé a užívané a
odpovídající i příslušným mezinárodním úmluvám, byť Česká republika není přímo
členem těchto úmluv a nepřistoupila k nim. Tento registr slouží k systematickému
a opakovanému vyhledávání a zajišťování zaměstnání pro námořníky tak, aby jim
byla poskytována maximální pomoc v udržení kontinuity zaměstnávání v profesi i
při formě opakujících se termínovaných kontraktů. V době vynechávek chceme být
schopni poskytovat námořníkům některé další podpůrné placené služby.
Podle
mezinárodně standartizované smlouvy o posádkové obsluze námořních lodí "CREWMAN"
Standard Crew Management Agreement, v pasáži "Crewing" (= obsazování lodi
posádkami) se činnosti agentury zaměřila na:
-
nábor
a zprostředkování zaměstnání velitele lodi, důstojníků a členů posádky (možno
řešit odděleně),
-
zabezpečení
dopravy posádky na loď včetně repatriace,
-
zajištění
výcviku posádky,
-
dozor
nad výkonností a kvalitou práce posádky na lodi včetně řízení ostatních procesů
jako je zabezpečování střídání posádek a plánování obsazení lodi
posádkou,
-
zabezpečování
výplat mezd posádky,
-
zabezpečování
pojištění členů posádky,
-
dohled
nad dodržováním discipliny posádky a vyjednávání s odborovými organizacemi,
-
jakékoliv
další činnosti v případě potřeby.
Byl
zvolen střední typ agentury, které evidují pouze kvalifikované námořníky,
kterými na základě smluv o obsazování lodí (Manning Agency Agreement) obsazují
lodě smluvních rejdařství. Námořníci jsou zaměstnanci rejdaře a jsou zaměstnáni
podle pracovní, respektive kolektivní smlouvy tohoto
rejdaře.
To
je nejběžnější způsob, plně vyhovující příslušným mezinárodním úmluvám
regulujícím tuto činnost. Agentury musejí mít svoje systémy sledování kvality
práce jednotlivých členů posádek aby mohly za profesionalitu a pracovní výkon
vyslaných námořníků ručit rejdařům, ke kterým je zprostředkovávají, jinak by se
svými zájemci neuspěly na trhu práce. touto cestou chce jít i naše
agencie.
V
rámci našich dalších podnikatelských oprávnění zahajujeme program školení pro
námořní jachtaře o navigaci, meteorologii, COLREGu, námořních mapách a základech
radiokomunikace na VHF pod heslem "Pouze u nás Vás budou učit profesionálové".
Zde chceme dát příležitost kvalifikovaným důstojníkům k vedlejšímu výdělku a pro
Crew to bude doplňkovým zdrojem příjmu. Po ukončení programu školení našich
důstojníků chceme pro tyto komerční účely zkusit využít i naše školící
středisko.
Společnost byla ve 100% vlastnictví
ČNP, jejíž představenstvo představovalo valnou hromadu společnosti a jíž byla
jmenována i dozorčí rada. Základní koncepce byla stanovena představenstvem a
promítnuta do smluvních dokumentů, které upravovaly základní vztahy
v oblasti majetkové, personální i finanční.
Společnost měla vlastní účetnictví,
personální a mzdovou agendu a odváděla příslušné daně finančnímu úřadu. O své
činnosti podávala pravidelné zprávy managementu ČNP a dozorčí radě a konečný
výsledek byl auditován a projednán na valné hromadě.
Hospodářský
výsledek |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rok |
|
|
1996 |
|
|
1997 |
|
|
1998 |
|
|
1999 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mil.Kč
|
|
|
0,223 |
|
|
-0,693 |
|
|
0,138 |
|
|
0,611 |
Společnost zaměstnávala 5 až 7.pracovníků a s výjimkou
roku 1997 (kde byl výsledek ovlivněn neplacením účtů ze strany Slovenské Plavby
Dunajské) se společnost bez problémů samofinancovala a měla i schopnost
generovat zisk
Koncem roku 2000 byla:
C.O.S.
- Crew Management
prodána podnikatelské skupině Czechoslovak Ocean Shipping, kde zprostředkovává a
zajišťuje
a)
zaměstnání
celých posádek i jednotlivců na námořních lodích cizích rejdařů
b)
organizuje
přípravu pro práci na námořních lodích podle mezinárodních předpisů (kurzy STCW
78/95 a zkoušky k prokázání odborné způsobilosti) v ČR a Polsku)
c)
pro
důstojníky nabízí i vzdělávací programy Vysoké námořní školy ve Štětíně,
Polsko.
Dále se společnosti podařilo zahájit
program zprostředkování práce i pro pomocný hotelový personál na námořní osobní
lodi.
Propad kursu USD po roce 2002 velmi
drasticky snížil atraktivitu zaměstnání na moři a ztížil práci COS-Crew. Přesto
za hlavní současný úspěch je možno považovat obnovení studia budoucích námořníků
na Námořní Akademii ve Štětíně. Pro německé rejdařství MST, i když se jedná o
skromné počty 2 – 4 studentů ročně.