Relace
Zachycují provozní výsledky lodí dle základních oblastí, v nichž se
zboží přepravovalo.
a) u lodí pro přepravu kusového zboží (G, GC) jsou zachyceny přepravy
zboží vymezené zeměpisně bez ohledu na formu pronájmu (v některých
obdobích se nesledovalo)
b) u lodí pro přepravu hromadných substrátů (B, BC) je preferováno
členění podle formy nájmu (zeměpisné členění není v některých obdobích
k dispozici):
c) u tankové lodi (T) –jediná Ostrava – není členění uvedeno, byly
realizovány cesty pouze v DV relaci a několik mezicest
Detailnější členění podle směrů bude použito při analýze jednotlivých
roků, kde jsou tyto údaje k dispozici.
a) export – out, přeprava zboží z evropských přístavů
b) import – in, přeprava zboží do evropských přístavů
c) ostatní –
ca) mezicesty (zpravidla mezi nácestnými
přístavy v dané relaci)
cb) okružní cesty (loď pluje z
evropského přístavu a vrací se do Evropy zpět, kde není rozlišen
exportní a importní náklad nebo jeden směr je v balastu – bez nákladu).
kat.lodi |
relace/forma |
zkratka |
směr |
oblast |
GC |
Dálný Východ |
DV |
export |
od Singapore na východ |
GC |
|
|
import |
|
GC |
|
|
ost |
|
GC |
Blízký a Střední Východ |
BSV |
export |
za Suezem vč.Indie po Singapore |
GC |
|
|
import |
|
GC |
|
|
ost |
|
GC |
Kuba |
Kuba |
export |
ostrov a republika Kuba |
GC |
|
|
import |
|
GC |
|
|
ost |
|
GC |
Amerika |
Amerika |
export |
severní a jižní Amerika bez Kuby |
GC |
|
|
import |
|
GC |
|
|
ost |
|
GC |
Levanta |
Levanta |
export |
jižní pobřeží Středozemního moře |
GC |
|
|
import |
|
GC |
|
|
ost |
|
GC |
Baltik |
Baltik |
export |
Severní a Baltické moře vč.Skandinávie |
GC |
|
|
import |
|
GC |
|
|
ost |
|
GC |
jiné |
|
|
ostatní mimo uvedené relace |
|
|
|
|
|
BC |
časové nájmy |
T/C |
|
přepravy na bázi pronájmu na čas |
BC |
nájmy na cestu |
cesty |
|
přepravy na bázi pronájmu na jednotlivé cesty |
|
|
|
|
|
T |
tanker |
T |
|
přepravy tankové lodi Ostrava |
Údaje jsou uvedeny za období 1952 – 1990; od roku 1960 byly sledovány
ve statistických přehledech, za období 1952-1959 jsou rekonstruovány
podle výsledků jednotlivých cest, od roku 1991 nejsou tyto údaje
sledovány. Souhrnné údaje v hodnotových ukazatelích (v tis.Kč aktuální
ceny v daném roce) jsou zkresleny cenovou úrovní jednotlivých období,
zejména použitím světových cen v období do roku 1966. Zisk je vykazován
jako provozní, tedy jako rozdíl příjmů a součtu pevných a proměnných
nákladů bez nákladů na opravy, které jsou přiřazeny jednotlivým lodím
za celý rok a nejsou rozpočteny na jednotlivé cesty.
Lodě dle kategorií
Pohled v naturálních ukazatelích je plně srovnatelný, pouze průměry za
jednotlivé cesty jsou zkresleny použitím odlišné metodiky vykazování
cest (některé exportní a importní cesty v období do roku 1958
byly vykazovány v souhrnu jako jediná cesta).
kat. |
cest |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
|
počet |
dní |
tis. |
tis. |
tis. |
mil. |
mil. |
G |
2066 |
92785 |
12890 |
12805 |
73453 |
6241 |
1914 |
B |
921 |
36287 |
25637 |
6751 |
121962 |
3836 |
1380 |
T |
40 |
1898 |
743 |
474 |
4625 |
40 |
7 |
celkem |
3027 |
130970 |
39270 |
20029 |
200041 |
10117 |
3301 |
Porovnání v % výsledů za celou flotu:
kat. |
cest |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
G |
68,3 |
70,8 |
32,8 |
63,9 |
36,7 |
61,7 |
58,0 |
B |
30,4 |
27,7 |
65,3 |
33,7 |
61,0 |
37,9 |
41,8 |
T |
1,3 |
1,4 |
1,9 |
2,4 |
2,3 |
0,4 |
0,2 |
flota celkem |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
Lodě pro přepravu kusového zboží (G) převažují ve výsledku ve fyzických
i hodnotových ukazatelích s vyjímkou přepravených tun a tunomílí.
Průměrné výsledky na jednu provozně ukončenou cestu ukazují výrazné
rozdíly v tunách, tunomílích a sazbách za 1 přepravenou tunu, průměrné
výsledky hodnotových ukazatelů za 1 den exploatačního času tyto rozdíly
většinou zvýrazňují ve prospěch lodí pro přepravu hromadných substrátů.
|
průměr na 1 cestu |
|
|
|
|
|
|
průměr na 1 den |
|
kat. |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
sazba |
tržby |
zisk |
|
počet |
dní |
tis. |
tis. |
mil. |
mil. |
Kč |
tis. |
tis. |
G |
44,9 |
6,2 |
6,2 |
35,6 |
3,0 |
0,9 |
484,2 |
67,3 |
20,6 |
B |
39,4 |
27,8 |
7,3 |
132,4 |
4,2 |
1,5 |
149,6 |
105,7 |
38,0 |
T |
47,5 |
18,6 |
11,8 |
115,6 |
1,0 |
0,2 |
53,4 |
20,9 |
3,6 |
celkem |
43,3 |
13,0 |
6,6 |
66,1 |
3,3 |
1,1 |
257,6 |
77,2 |
25,2 |
Tatáž tabulka kategorií lodí v porovnání s průměrem za celou flotu:
kat. |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
sazba |
tržby |
zisk |
G |
103,8 |
48,1 |
93,7 |
53,8 |
90,4 |
85,0 |
187,9 |
87,1 |
81,8 |
B |
91,1 |
214,6 |
110,8 |
200,4 |
124,6 |
137,4 |
58,1 |
136,9 |
150,9 |
T |
109,7 |
143,2 |
179,0 |
175,0 |
29,7 |
15,8 |
20,7 |
27,1 |
14,4 |
flota celkem
|
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
V jednotlivých kategoriích pak lze porovnat podíl jednotlivých
kriterií.
Lodě pro přepravu kusového nákladu (G)
U lodí pro přepravu kusového nákladu (G)lze porovnat podíl
relací, ve kterých byly tyto lodě provozovány a které odpovídají
většinou proudům čs.zboží v zahraničním obchodě. Tato struktura se v
jednotlivých obdobích měnila a proto celkový výsledek za tak dlouhé
období je zkreslen i rozdílnou cenovou úrovní v těchto obdobích.
Markantní je zejména nízký podíl DV relace, která dominovala především
v letech 1952-8 a na začátku šedesátých let, kde však jsou k dispozici
pouze údaje v nižších (cca trojnásobně) světových cenách.
relace |
cest |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
|
počet |
dní |
tis. |
tis. |
tis. |
mil. |
mil. |
DV |
274 |
19580 |
2348 |
2823 |
20812 |
430 |
115 |
BSV |
468 |
25390 |
3010 |
3660 |
20655 |
2635 |
814 |
Kuba |
421 |
17923 |
2548 |
2617 |
12373 |
1049 |
444 |
Amerika |
6 |
297 |
82 |
46 |
324 |
13 |
2 |
Levanta |
464 |
9893 |
1325 |
991 |
1916 |
801 |
365 |
Baltik |
43 |
989 |
177 |
81 |
173 |
16 |
2 |
jiné |
390 |
18713 |
3401 |
2588 |
17201 |
1297 |
173 |
Celkem G |
2066 |
92785 |
12890 |
12805 |
73453 |
6241 |
1914 |
Táž tabulka v % celkových výsledků této kategorie
relace |
cest |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
DV |
13,3 |
21,1 |
18,2 |
22,0 |
28,3 |
6,9 |
6,0 |
BSV |
22,7 |
27,4 |
23,3 |
28,6 |
28,1 |
42,2 |
42,5 |
Kuba |
20,4 |
19,3 |
19,8 |
20,4 |
16,8 |
16,8 |
23,2 |
Amerika |
0,3 |
0,3 |
0,6 |
0,4 |
0,4 |
0,2 |
0,1 |
Levanta |
22,5 |
10,7 |
10,3 |
7,7 |
2,6 |
12,8 |
19,1 |
Baltik |
2,1 |
1,1 |
1,4 |
0,6 |
0,2 |
0,2 |
0,1 |
jiné |
18,9 |
20,2 |
26,4 |
20,2 |
23,4 |
20,8 |
9,0 |
|
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
Ve srovnání dominuje relace BSV s největším počtem cest i exploatačních
dní, která se podílí více než dvěma pětinami na hospodářském výsledku,
po další pětině v zisku vyplývá z provozu v kubánské a levantské
relaci.
Průměr na jednu
|
|
cestu |
|
|
|
|
|
tunu |
den |
|
kat. |
relace |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
sazba |
tržby |
zisk |
|
|
dní |
tis. |
tis. |
tis. |
mil. |
mil. |
Kčs |
tis. |
tis. |
G |
DV |
71,5 |
8,6 |
10,3 |
76,0 |
1,6 |
0,4 |
183,3 |
22,0 |
5,9 |
G |
BSV |
54,3 |
6,4 |
7,8 |
44,1 |
5,6 |
1,7 |
875,5 |
103,8 |
32,1 |
G |
Kuba |
42,6 |
6,1 |
6,2 |
29,4 |
2,5 |
1,1 |
411,7 |
58,5 |
24,8 |
G |
Amerika |
49,5 |
13,6 |
7,6 |
53,9 |
2,1 |
0,4 |
157,1 |
43,2 |
8,1 |
G |
Levanta |
21,3 |
2,9 |
2,1 |
4,1 |
1,7 |
0,8 |
604,4 |
81,0 |
36,9 |
G |
Baltik |
23,0 |
4,1 |
1,9 |
4,0 |
0,4 |
0,0 |
87,8 |
15,7 |
1,8 |
G |
jiné |
48,0 |
8,7 |
6,6 |
44,1 |
3,3 |
0,4 |
381,5 |
69,3 |
9,2 |
G |
celkem |
44,9 |
6,2 |
6,2 |
35,6 |
3,0 |
0,9 |
484,2 |
67,3 |
20,6 |
Stejný obraz poskytují i průměry na 1 cestu, nejvyšší sazby byly
docíleny rovněž v relaci BSV, v průměru na 1 den však prvenství v zisku
patří levantské relaci díky rovněž vysokým sazbám a kratším cestám.
V procentním vyjádření dosažených výsledků v jednotlivých relacích k
celkovému průměru za lodě pro přepravu kusového zboží (G) jsou rozdíly
mezi relacemi ještě zřetelnější.
kat. |
relace |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
sazba |
tržby |
zisk |
G |
DV |
159,1 |
137,3 |
166,2 |
213,6 |
52,0 |
45,2 |
37,9 |
32,7 |
28,4 |
G |
BSV |
120,8 |
103,1 |
126,2 |
124,1 |
186,4 |
187,7 |
180,8 |
154,3 |
155,4 |
G |
Kuba |
94,8 |
97,0 |
100,3 |
82,7 |
82,5 |
113,8 |
85,0 |
87,0 |
120,0 |
G |
Amerika |
110,2 |
218,3 |
122,5 |
151,7 |
70,8 |
43,3 |
32,4 |
64,3 |
39,3 |
G |
Levanta |
47,5 |
45,8 |
34,5 |
11,6 |
57,1 |
84,8 |
124,8 |
120,4 |
178,7 |
G |
Baltik |
51,2 |
65,8 |
30,2 |
11,3 |
11,9 |
4,4 |
18,1 |
23,3 |
8,7 |
G |
jiné |
106,8 |
139,8 |
107,1 |
124,1 |
110,1 |
47,8 |
78,8 |
103,1 |
44,8 |
G |
celkem |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
Lepší obraz o měnící se struktuře podle relací poskytne analýza
jednotlivých roků, kde jsou údaje i metodicky a cenově srovnatelné.
kat. |
relace |
rok |
cest |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
|
|
|
počet |
dní |
tis. |
tis. |
tis. |
mil. |
mil. |
G |
DV |
1952 |
1 |
107 |
18 |
13 |
106 |
1,7 |
0,2 |
G |
DV |
1953 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,0 |
0,0 |
G |
DV |
1954 |
5 |
370 |
28 |
56 |
304 |
6,7 |
1,2 |
G |
DV |
1955 |
17 |
1056 |
124 |
178 |
1227 |
21,1 |
5,5 |
G |
DV |
1956 |
15 |
870 |
120 |
153 |
1041 |
21,0 |
6,1 |
G |
DV |
1957 |
15 |
967 |
113 |
169 |
1244 |
28,6 |
7,5 |
G |
DV |
1958 |
16 |
998 |
116 |
164 |
1105 |
25,5 |
6,4 |
G |
DV |
1959 |
26 |
1704 |
234 |
240 |
1723 |
29,7 |
5,7 |
G |
DV |
1960 |
38 |
2616 |
337 |
383 |
3117 |
45,6 |
13,5 |
G |
DV |
1961 |
28 |
2007 |
248 |
279 |
2049 |
31,7 |
6,7 |
G |
DV |
1962 |
25 |
2018 |
203 |
254 |
1675 |
31,6 |
6,7 |
G |
DV |
1963 |
18 |
1497 |
157 |
180 |
1328 |
27,2 |
9,0 |
G |
DV |
1964 |
21 |
1558 |
192 |
218 |
1607 |
29,3 |
7,4 |
G |
DV |
1965 |
21 |
1760 |
177 |
223 |
1556 |
33,4 |
10,6 |
G |
DV |
1966 |
14 |
1069 |
136 |
143 |
1224 |
21,2 |
6,6 |
G |
DV |
1967 |
3 |
249 |
35 |
48 |
464 |
11,7 |
2,0 |
G |
DV |
1968 |
2 |
158 |
24 |
32 |
352 |
9,2 |
3,4 |
G |
DV |
1969 |
1 |
91 |
13 |
17 |
172 |
5,9 |
1,3 |
G |
DV |
1981 |
3 |
188 |
35 |
25 |
240 |
17,8 |
5,9 |
G |
DV |
1989 |
5 |
297 |
36 |
47 |
278 |
31,5 |
8,9 |
DV relace tvořila základ provozu v 50. a 60. letech za společného
podnikání s čínskými partnery s vrcholem v provozních i finančních
výsledcích v roce 1960.
kat. |
relace |
rok |
cest |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
|
|
|
počet |
dní |
tis. |
tis. |
tis. |
mil. |
mil. |
G |
Kuba |
1961 |
5 |
262 |
35 |
27 |
178 |
7,8 |
3,7 |
G |
Kuba |
1962 |
10 |
464 |
76 |
57 |
386 |
16,0 |
9,4 |
G |
Kuba |
1963 |
18 |
723 |
125 |
102 |
666 |
28,0 |
18,3 |
G |
Kuba |
1964 |
26 |
1104 |
197 |
160 |
975 |
35,1 |
21,6 |
G |
Kuba |
1965 |
29 |
1087 |
214 |
171 |
171 |
33,1 |
19,6 |
G |
Kuba |
1966 |
23 |
889 |
178 |
131 |
985 |
28,8 |
17,0 |
G |
Kuba |
1967 |
33 |
1207 |
193 |
195 |
1016 |
76,7 |
43,8 |
G |
Kuba |
1968 |
41 |
1595 |
213 |
237 |
1105 |
95,7 |
56,5 |
G |
Kuba |
1969 |
32 |
1369 |
169 |
185 |
822 |
74,5 |
34,2 |
G |
Kuba |
1970 |
29 |
1211 |
147 |
182 |
753 |
71,6 |
35,2 |
G |
Kuba |
1971 |
32 |
1324 |
170 |
202 |
873 |
79,2 |
36,3 |
G |
Kuba |
1972 |
23 |
914 |
98 |
131 |
508 |
43,9 |
13,8 |
G |
Kuba |
1973 |
26 |
1016 |
132 |
146 |
679 |
68,5 |
29,9 |
G |
Kuba |
1974 |
19 |
863 |
93 |
105 |
482 |
63,8 |
28,1 |
G |
Kuba |
1975 |
12 |
717 |
50 |
72 |
264 |
39,4 |
6,6 |
G |
Kuba |
1976 |
9 |
481 |
56 |
65 |
293 |
29,6 |
6,2 |
G |
Kuba |
1977 |
7 |
299 |
40 |
50 |
290 |
26,1 |
6,8 |
G |
Kuba |
1978 |
4 |
218 |
18 |
31 |
97 |
11,6 |
3,0 |
G |
Kuba |
1979 |
4 |
195 |
18 |
26 |
95 |
12,5 |
3,6 |
G |
Kuba |
1980 |
4 |
244 |
27 |
42 |
137 |
25,5 |
7,5 |
G |
Kuba |
1981 |
8 |
453 |
75 |
83 |
400 |
54,4 |
18,2 |
G |
Kuba |
1982 |
11 |
506 |
68 |
94 |
361 |
54,2 |
12,8 |
G |
Kuba |
1983 |
5 |
249 |
43 |
35 |
243 |
23,2 |
6,3 |
G |
Kuba |
1984 |
6 |
306 |
57 |
53 |
299 |
22,2 |
-2,2 |
G |
Kuba |
1985 |
2 |
94 |
14 |
16 |
78 |
12,0 |
4,5 |
G |
Kuba |
1986 |
2 |
92 |
28 |
13 |
146 |
10,5 |
1,4 |
G |
Kuba |
1987 |
1 |
41 |
14 |
6 |
71 |
5,2 |
1,6 |
Následovala kubánská relace kulminující v roce 1968, poté trvalý pokles
zejména v souvislosti s úbytkem a zhoršení struktury exportního zboží a
převažující importní cesty s cukrem.
kat. |
relace |
rok |
cest |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
|
|
|
počet |
dní |
tis. |
tis. |
tis. |
mil. |
mil. |
G |
BSV |
1958 |
2 |
200 |
25 |
22 |
171 |
4,1 |
1,2 |
G |
BSV |
1965 |
9 |
390 |
19 |
71 |
143 |
4,6 |
1,5 |
G |
BSV |
1966 |
9 |
353 |
20 |
61 |
120 |
3,9 |
0,9 |
G |
BSV |
1967 |
2 |
94 |
4 |
18 |
34 |
2,8 |
0,9 |
G |
BSV |
1968 |
2 |
119 |
5 |
25 |
59 |
12,4 |
9,1 |
G |
BSV |
1969 |
4 |
222 |
14 |
54 |
187 |
46,7 |
35,3 |
G |
BSV |
1970 |
3 |
207 |
25 |
39 |
307 |
28,8 |
18,4 |
G |
BSV |
1971 |
5 |
385 |
58 |
68 |
725 |
33,9 |
10,4 |
G |
BSV |
1972 |
18 |
1201 |
162 |
242 |
1605 |
72,0 |
15,6 |
G |
BSV |
1973 |
19 |
1198 |
165 |
244 |
2017 |
104,4 |
43,1 |
G |
BSV |
1974 |
17 |
1289 |
125 |
225 |
1453 |
178,3 |
94,2 |
G |
BSV |
1975 |
21 |
1357 |
139 |
229 |
1356 |
225,3 |
131,3 |
G |
BSV |
1976 |
20 |
1270 |
118 |
162 |
860 |
202,4 |
87,3 |
G |
BSV |
1977 |
22 |
1319 |
120 |
180 |
860 |
199,7 |
76,3 |
G |
BSV |
1978 |
26 |
1655 |
162 |
240 |
1195 |
136,8 |
37,6 |
G |
BSV |
1979 |
20 |
1658 |
144 |
185 |
1089 |
140,1 |
38,6 |
G |
BSV |
1980 |
29 |
1799 |
209 |
212 |
1308 |
195,7 |
45,9 |
G |
BSV |
1981 |
16 |
985 |
122 |
128 |
880 |
118,4 |
30,5 |
G |
BSV |
1982 |
32 |
1603 |
239 |
191 |
1262 |
171,6 |
33,9 |
G |
BSV |
1983 |
33 |
1769 |
268 |
216 |
1316 |
141,5 |
-23,7 |
G |
BSV |
1984 |
24 |
1075 |
154 |
121 |
684 |
113,8 |
23,1 |
G |
BSV |
1985 |
24 |
964 |
100 |
125 |
511 |
118,1 |
36,2 |
G |
BSV |
1986 |
23 |
957 |
104 |
137 |
573 |
94,9 |
14,1 |
G |
BSV |
1987 |
23 |
956 |
100 |
130 |
424 |
69,9 |
13,5 |
G |
BSV |
1988 |
22 |
830 |
117 |
112 |
418 |
66,7 |
12,3 |
G |
BSV |
1989 |
24 |
1070 |
121 |
150 |
648 |
89,3 |
20,8 |
G |
BSV |
1990 |
19 |
465 |
171 |
73 |
450 |
59,1 |
6,1 |
Od roku 1968 začíná přesun sféry provozu lodí do relace BSV (Irak,
Irán, Indie) s velmi finančně atraktivními exportními cestami s
vrcholem v roce 1975, poté pokles s jediným minusovým výsledkem v roce
1983 (obecný pokles sazeb, nedostatek čs.exportního zboží, provoz řešen
kombinací nízkotarifujích hromadných substrátů i v exportu i importu a
časovými nájmy, převážně se ztrátovým výsledkem).
kat. |
relace |
rok |
cest |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
|
|
|
počet |
dní |
tis. |
tis. |
tis. |
mil. |
mil. |
G |
Levanta |
1960 |
3 |
117 |
13 |
9 |
15 |
0,7 |
-0,2 |
G |
Levanta |
1961 |
9 |
262 |
38 |
24 |
44 |
2,6 |
0,5 |
G |
Levanta |
1962 |
11 |
368 |
39 |
30 |
50 |
3,2 |
0,6 |
G |
Levanta |
1963 |
9 |
305 |
36 |
28 |
54 |
2,8 |
0,5 |
G |
Levanta |
1964 |
4 |
149 |
20 |
15 |
32 |
1,5 |
0,2 |
G |
Levanta |
1965 |
1 |
64 |
4 |
6 |
11 |
0,5 |
0,0 |
G |
Levanta |
1966 |
6 |
250 |
21 |
21 |
33 |
2,3 |
0,3 |
G |
Levanta |
1967 |
1 |
42 |
5 |
6 |
11 |
1,1 |
0,1 |
G |
Levanta |
1968 |
1 |
72 |
8 |
15 |
15 |
15,2 |
12,0 |
G |
Levanta |
1970 |
1 |
22 |
13 |
3 |
27 |
1,9 |
0,7 |
G |
Levanta |
1971 |
19 |
300 |
21 |
46 |
32 |
12,4 |
2,3 |
G |
Levanta |
1972 |
27 |
432 |
49 |
64 |
76 |
22,4 |
7,3 |
G |
Levanta |
1973 |
25 |
401 |
55 |
41 |
74 |
17,3 |
4,8 |
G |
Levanta |
1974 |
16 |
211 |
17 |
26 |
14 |
17,1 |
10,5 |
G |
Levanta |
1975 |
31 |
337 |
25 |
51 |
21 |
36,7 |
25,6 |
G |
Levanta |
1976 |
22 |
326 |
21 |
43 |
22 |
27,2 |
16,7 |
G |
Levanta |
1977 |
24 |
456 |
21 |
56 |
31 |
19,2 |
7,4 |
G |
Levanta |
1978 |
21 |
484 |
17 |
38 |
26 |
42,6 |
27,8 |
G |
Levanta |
1979 |
18 |
445 |
20 |
49 |
32 |
35,8 |
21,4 |
G |
Levanta |
1980 |
23 |
420 |
22 |
50 |
21 |
41,6 |
24,0 |
G |
Levanta |
1981 |
11 |
286 |
12 |
12 |
11 |
45,8 |
30,4 |
G |
Levanta |
1982 |
22 |
434 |
97 |
57 |
195 |
48,6 |
15,4 |
G |
Levanta |
1983 |
26 |
639 |
84 |
65 |
153 |
62,7 |
22,1 |
G |
Levanta |
1984 |
21 |
583 |
64 |
36 |
79 |
83,0 |
43,4 |
G |
Levanta |
1985 |
36 |
848 |
168 |
43 |
198 |
97,8 |
36,7 |
G |
Levanta |
1986 |
37 |
759 |
178 |
71 |
228 |
89,5 |
38,0 |
G |
Levanta |
1987 |
17 |
426 |
119 |
38 |
167 |
31,2 |
7,8 |
G |
Levanta |
1988 |
10 |
249 |
73 |
26 |
150 |
19,2 |
3,3 |
G |
Levanta |
1989 |
12 |
206 |
65 |
22 |
94 |
19,2 |
5,1 |
V levantské relaci byla provozována menší a střední tonáž převážně s
exportními zásilkami speciálního zboží (většinou vojenského charakteru,
bojová vozidla, tanky, zbraně, střelivo apod.) s relativně krátkými
cestami a vysokým ziskem, který tvořil stabilní základ prosperity o
roku 1975 do roku 1986.
kat. |
relace |
rok |
cest |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
|
|
|
počet |
dní |
tis. |
tis. |
tis. |
mil. |
mil. |
G |
Baltik |
1956 |
4 |
76 |
50 |
6 |
36 |
1,4 |
0,2 |
G |
Baltik |
1957 |
2 |
31 |
12 |
7 |
20 |
1,1 |
0,3 |
G |
Baltik |
1963 |
10 |
233 |
32 |
16 |
25 |
2,0 |
0,2 |
G |
Baltik |
1964 |
17 |
367 |
57 |
30 |
46 |
3,1 |
0,1 |
G |
Baltik |
1967 |
2 |
48 |
4 |
4 |
4 |
1,1 |
0,2 |
G |
Baltik |
1970 |
6 |
184 |
11 |
11 |
10 |
4,9 |
0,7 |
G |
Baltik |
1990 |
2 |
50 |
10 |
7 |
32 |
1,9 |
0,1 |
Baltická relace neměla ekonomický význam, plavby v ní byly
uskutečněny zpravidla jako mezicesty při čekání na exportní náklad pro
jiné relace, největší význam měla v letech 1963-4, kdy zajistila
přepravu řeziva do Anglie, pro niž nebyla jiná tonáž.
kat. |
relace |
rok |
cest |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
|
|
|
počet |
dní |
tis. |
tis. |
tis. |
mil. |
mil. |
G |
jiné |
1960 |
4 |
113 |
36 |
15 |
93 |
1,0 |
-0,1 |
G |
jiné |
1961 |
7 |
311 |
75 |
50 |
326 |
3,8 |
0,6 |
G |
jiné |
1962 |
3 |
66 |
26 |
11 |
48 |
0,5 |
-0,2 |
G |
jiné |
1963 |
3 |
121 |
23 |
24 |
157 |
2,9 |
1,1 |
G |
jiné |
1964 |
4 |
68 |
46 |
9 |
70 |
1,0 |
0,0 |
G |
jiné |
1965 |
2 |
70 |
9 |
18 |
29 |
0,6 |
-0,2 |
G |
jiné |
1966 |
6 |
242 |
88 |
32 |
301 |
3,0 |
-0,6 |
G |
jiné |
1967 |
3 |
76 |
37 |
16 |
162 |
4,1 |
1,2 |
G |
jiné |
1968 |
1 |
10 |
13 |
1 |
2 |
0,9 |
0,2 |
G |
jiné |
1969 |
8 |
367 |
67 |
55 |
327 |
13,5 |
1,1 |
G |
jiné |
1970 |
11 |
584 |
106 |
104 |
921 |
36,3 |
14,5 |
G |
jiné |
1971 |
15 |
869 |
129 |
166 |
1289 |
49,8 |
16,6 |
G |
jiné |
1972 |
4 |
219 |
39 |
40 |
311 |
8,2 |
0,0 |
G |
jiné |
1974 |
1 |
49 |
4 |
12 |
46 |
3,6 |
1,3 |
G |
jiné |
1976 |
5 |
248 |
40 |
42 |
279 |
13,9 |
1,5 |
G |
jiné |
1977 |
7 |
383 |
52 |
57 |
396 |
26,7 |
6,1 |
G |
jiné |
1978 |
4 |
232 |
31 |
37 |
228 |
13,9 |
1,3 |
G |
jiné |
1980 |
2 |
48 |
11 |
3 |
28 |
1,8 |
-1,3 |
G |
jiné |
1981 |
13 |
820 |
102 |
88 |
308 |
88,5 |
44,7 |
G |
jiné |
1982 |
11 |
746 |
102 |
95 |
702 |
56,3 |
12,0 |
G |
jiné |
1983 |
11 |
567 |
117 |
69 |
683 |
34,6 |
-8,5 |
G |
jiné |
1984 |
21 |
1260 |
223 |
156 |
1274 |
91,1 |
3,2 |
G |
jiné |
1985 |
16 |
1209 |
156 |
112 |
1047 |
84,5 |
0,1 |
G |
jiné |
1986 |
33 |
1467 |
262 |
198 |
1103 |
89,9 |
9,8 |
G |
jiné |
1987 |
38 |
1626 |
358 |
188 |
1075 |
114,9 |
18,8 |
G |
jiné |
1988 |
40 |
1909 |
352 |
258 |
1595 |
146,4 |
35,7 |
G |
jiné |
1989 |
50 |
2010 |
403 |
297 |
1854 |
165,4 |
39,6 |
G |
jiné |
1990 |
67 |
3023 |
494 |
435 |
2547 |
240,3 |
-25,5 |
Provoz v jiných relacích velmi kolísá jak v provozních tak i finančních
výsledcích a vyplývá buď z nemožnosti zaměstnat čs.lodi přepravou
čs.zboží (nedostatek především v exportu) či možností získání
efektivního zaměstnání na cizí účet.
kat. |
relace |
rok |
cest |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
|
|
|
počet |
dní |
tis. |
tis. |
tis. |
mil. |
mil. |
G |
Amerika |
1956 |
1 |
59 |
19 |
8 |
71 |
1,5 |
0,3 |
G |
Amerika |
1968 |
2 |
91 |
25 |
17 |
119 |
3,5 |
0,4 |
G |
Amerika |
1969 |
1 |
59 |
13 |
7 |
56 |
2,1 |
-0,3 |
G |
Amerika |
1970 |
2 |
88 |
25 |
14 |
78 |
5,7 |
2,1 |
V relaci na americký kontinent bylo realizováno pouze několik cest bez
výraznějších výsledků.
Lodě pro přepravu hromadných substrátů
(B)
U lodí pro přepravu hromadných substrátů (B) jsou výsledky rozděleny
podle formy nájmu, přičemž u přeprav čs.substrátů byly používány
převážně nájmy na jednotlivé nebo konsekutivní (následující za sebou)
cesty většinou v rámci množstevních kontraktů na odvoz rud, hnojiv a
obilí z Jižní i Severní Ameriky, Afriky a Sovětského svazu,
z počátku většinou s jednosměrným vytížením pouze v dovozu, později
kombinované s přepravami cizího zboží v exportním směru a v posledním
období zaměstnané převážně v časovém nájmu (T/C) na cizí účet.
kat. |
nájem |
cest |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
B |
na čas |
352 |
15038 |
9894 |
3051 |
50405 |
1332 |
537 |
B |
na cestu |
569 |
21250 |
15744 |
3700 |
71557 |
2504 |
843 |
B celkem |
|
921 |
36287 |
25637 |
6751 |
121962 |
3836 |
1380 |
V provozních i finančních výsledcích převažuje nájem na cesty, i když
se postupně měnil s převažujícím zaměstnáním na cizí účet na časový
nájem.
kat. |
nájem |
cest |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
B |
na čas |
38,2 |
41,4 |
38,6 |
45,2 |
41,3 |
34,7 |
38,9 |
B |
na cestu |
61,8 |
58,6 |
61,4 |
54,8 |
58,7 |
65,3 |
61,1 |
B celkem |
|
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
V průměru na 1 cestu vykazují nájmy na čas delší cesty (větší
vzdálenosti) a nižší sazby, v průměru na 1 den i nižší tržby i zisk.
Průměr na jednu
|
|
cestu |
|
|
|
|
|
tunu |
den |
|
kat. |
nájem |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
sazba |
tržby |
zisk |
B |
na čas |
42,7 |
28,1 |
8,7 |
143,2 |
3,8 |
1,5 |
134,7 |
88,6 |
35,7 |
B |
na cestu |
37,3 |
27,7 |
6,5 |
125,8 |
4,4 |
1,5 |
159,0 |
117,8 |
39,7 |
B celkem |
|
39,4 |
27,8 |
7,3 |
132,4 |
4,2 |
1,5 |
149,6 |
105,7 |
38,0 |
Ani v procentním vyjádření nejsou rozdíly podstatné.
|
|
cestu |
|
|
|
|
|
tunu |
den |
|
kat. |
nájem |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
sazba |
tržby |
zisk |
B |
na čas |
108,4 |
101,0 |
118,2 |
108,1 |
90,9 |
101,8 |
90,0 |
83,8 |
93,9 |
B |
na cestu |
94,8 |
99,4 |
88,7 |
95,0 |
105,6 |
98,9 |
106,3 |
111,5 |
104,3 |
B celkem |
|
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
U lodí pro přepravu hromadných nákladů (bulkcarierů, B) byly
realizovány pronájmy na cesty především u přeprav pro čs.plátce
dopravného.
kat. |
nájem |
rok |
cest |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
|
|
|
počet |
dní |
tis. |
tis. |
tis. |
mil. |
mil. |
B |
cesty |
1964 |
7 |
345 |
174 |
81 |
1014 |
8,6 |
2,9 |
B |
cesty |
1965 |
8 |
376 |
196 |
102 |
1390 |
9,9 |
4,0 |
B |
cesty
|
1966 |
8 |
384 |
211 |
97 |
1335 |
9,1 |
2,1 |
B |
cesty |
1967 |
17 |
657 |
543 |
193 |
3147 |
45,3 |
12,1 |
B |
cesty |
1968 |
14 |
757 |
431 |
204 |
4599 |
56,8 |
24,3 |
B |
cesty |
1969 |
14 |
659 |
404 |
170 |
3787 |
49,4 |
14,4 |
B |
cesty |
1970 |
11 |
353 |
278 |
89 |
1472 |
28,1 |
13,8 |
B |
cesty |
1971 |
17 |
690 |
508 |
170 |
3645 |
70,2 |
29,5 |
B |
cesty |
1972 |
13 |
717 |
374 |
176 |
3646 |
61,6 |
13,7 |
B |
cesty |
1973 |
4 |
327 |
99 |
56 |
1236 |
27,3 |
5,6 |
B |
cesty |
1974 |
1 |
65 |
24 |
12 |
282 |
3,6 |
-1,2 |
B |
cesty |
1975 |
3 |
103 |
97 |
31 |
501 |
25,7 |
13,5 |
B |
cesty |
1976 |
12 |
487 |
390 |
123 |
1832 |
90,4 |
38,1 |
B |
cesty |
1977 |
24 |
1123 |
737 |
242 |
3833 |
121,9 |
24,1 |
B |
cesty |
1978 |
35 |
1161 |
919 |
252 |
3710 |
124,4 |
32,9 |
B |
cesty |
1979 |
27 |
880 |
714 |
134 |
2683 |
96,0 |
27,6 |
B |
cesty |
1980 |
30 |
805 |
790 |
131 |
2657 |
148,3 |
71,5 |
B |
cesty |
1981 |
27 |
662 |
772 |
120 |
2601 |
133,4 |
65,6 |
B |
cesty |
1982 |
32 |
1150 |
868 |
203 |
3327 |
165,3 |
56,4 |
B |
cesty |
1983 |
33 |
1121 |
866 |
-54 |
3281 |
137,6 |
29,8 |
B |
cesty |
1984 |
29 |
1065 |
794 |
147 |
2983 |
140,3 |
45,3 |
B |
cesty |
1985 |
45 |
1552 |
1213 |
190 |
5025 |
197,3 |
50,9 |
B |
cesty |
1986 |
47 |
1583 |
1174 |
224 |
3453 |
175,1 |
42,0 |
B |
cesty |
1987 |
28 |
1100 |
800 |
126 |
1984 |
122,0 |
36,7 |
B |
cesty |
1988 |
28 |
831 |
819 |
133 |
2304 |
122,8 |
56,0 |
B |
cesty |
1989 |
31 |
1371 |
888 |
173 |
3292 |
182,0 |
89,4 |
B |
cesty |
1990 |
24 |
926 |
661 |
175 |
2538 |
151,6 |
42,0 |
Pronájmy na čas (T/C) jsou charakteristické především pro nájmy na cizí
účet, se snahou uzavírat je na delší období při vyšší úrovni námořních
sazeb (tyto dlouhodobé pronájmy příznivě ovlivnily úroveň hospodářských
výsledků i při následném propadu sazeb).
kat. |
nájem |
rok |
cest |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
|
|
|
počet |
dní |
tis. |
tis. |
tis. |
mil. |
mil. |
B |
T/C |
1970 |
7 |
304 |
259 |
83 |
2102 |
24,1 |
9,3 |
B |
T/C |
1972 |
6 |
178 |
165 |
40 |
778 |
7,7 |
-0,1 |
B |
T/C |
1973 |
14 |
671 |
445 |
131 |
2542 |
48,5 |
15,4 |
B |
T/C |
1974 |
38 |
1333 |
1059 |
310 |
5624 |
122,0 |
60,1 |
B |
T/C |
1975 |
36 |
1384 |
891 |
260 |
4344 |
121,3 |
57,1 |
B |
T/C |
1976 |
30 |
1140 |
816 |
217 |
3417 |
101,6 |
49,8 |
B |
T/C |
1977 |
21 |
717 |
569 |
132 |
2101 |
40,7 |
16,0 |
B |
T/C |
1978 |
12 |
549 |
332 |
90 |
1722 |
27,3 |
5,1 |
B |
T/C |
1979 |
18 |
896 |
549 |
138 |
2618 |
54,5 |
16,3 |
B |
T/C |
1980 |
20 |
872 |
654 |
143 |
2534 |
69,7 |
31,9 |
B |
T/C |
1981 |
14 |
960 |
346 |
148 |
2003 |
96,2 |
48,8 |
B |
T/C |
1982 |
14 |
694 |
412 |
99 |
1775 |
70,1 |
40,4 |
B |
T/C |
1983 |
13 |
659 |
359 |
359 |
1673 |
28,5 |
6,4 |
B |
T/C |
1984 |
17 |
709 |
513 |
114 |
2319 |
43,1 |
11,3 |
B |
T/C |
1985 |
7 |
200 |
209 |
33 |
791 |
12,2 |
4,0 |
B |
T/C |
1986 |
4 |
191 |
97 |
27 |
468 |
9,2 |
2,8 |
B |
T/C |
1987 |
10 |
463 |
223 |
74 |
1184 |
22,2 |
7,1 |
B |
T/C |
1988 |
12 |
550 |
272 |
100 |
1689 |
41,1 |
19,5 |
B |
T/C |
1989 |
18 |
425 |
448 |
151 |
2740 |
86,9 |
42,5 |
B |
T/C |
1990 |
41 |
2143 |
1276 |
402 |
7981 |
305,3 |
93,2 |
Tanková loď
Provoz tankové lodi přepravující ropu a její produkty z oblasti
Černého moře do Číny měl stabilní průběh i výsledky.
kat. |
relace |
rok |
cest |
EČ |
tuny |
míle |
tunomíle |
tržby |
prov.zisk |
|
|
|
počet |
dní |
tis. |
tis. |
tis. |
mil. |
mil. |
T |
tanker |
1959 |
3 |
199 |
72 |
53 |
502 |
4,2 |
0,3 |
T |
tanker |
1960 |
6 |
325 |
108 |
85 |
810 |
7,5 |
1,6 |
T |
tanker |
1961 |
6 |
320 |
115 |
83 |
830 |
7,2 |
1,5 |
T |
tanker |
1962 |
6 |
282 |
94 |
68 |
684 |
5,7 |
0,5 |
T |
tanker |
1963 |
5 |
288 |
96 |
78 |
738 |
6,6 |
1,7 |
T |
tanker |
1964 |
9 |
346 |
163 |
84 |
794 |
6,3 |
1,0 |
T |
tanker |
1965 |
5 |
138 |
95 |
23 |
267 |
2,3 |
0,3 |
V letech 1991-98 není struktura přeprav podle relací zachycena, byly
realizovány cesty na cizí účet (v roce 1991 převážně, od roku 1992
vesměs), u bulkcarierů především v časovém nájmu.