Čínsko- československý podnik pro námořní dopravu
V polovině osmdesátých let došlo k oživení vztahů s ČLR, iniciovaným především čínskými bývalými pracovníky ČNP z let 1959-1966 a probíhala jednání na různých úrovních, podnikové (především mezi ČNP a čínským rejdařstvím China Ocean Shipping Company - COSCO) i vládní (vládní delegace, ministerstva ZO) o obnovení činnosti společného podniku, provozujícího námořní dopravu. Povolení k založení bylo dáno usnesením vlády ČSSR č.88 z 21.4.1987, zakládací smlouva mez ČNP a COSCO byla uzavřena 26.4.1987 a podnik s názvem Čínsko-československý podnik pro námořní dopravu (COSSHIP) byl zapsán do podnikového rejstříku 29.12.1987
Společný čs.-čínský smíšený podnik COSSHIP zahájil činnost 1.1.1988 s obdobným oprávněním jako ČNP (provozovat námořní plavbu a za tím účelem vlastnit, najímat a pronajímat lodě a lodní prostor a provádět nákup, prodej, nájem a pronájem příslušenství, zařízení a provozních materiálů, potřebných k provozování činnosti. Podnik byl osvobozen po celou dobu trvání od placení daně ze zisku
Podnik typu joint venture měl základní kapitál 10tis.USD s 50% podílem obou účastníků (ČNP a COSCO), se sídlem v Praze 4, Olbrachtova 1. Valnou hromadu tvořilo představenstvo a zasedání se konala střídavě v Praze a Pekingu, ustavující valná hromada se konala 3.2.1988 v Praze. Dozorčí rada zřízena nebyla.
Ústředí bylo v Praze (16 pracovníků, z toho 10 čs., první ředitel M.Šubert byl vystřídán M.Štefanem), pobočka v Pekingu (5 pracovníků, z toho 2 čs.).
Podnik působil jako operátor lodí, pronajatých společnosti zakládajícími podniky. Do provozu bylo nasazeno po jedné lodi z každé strany (Orava II. a Funiushan o nosnosti cca15 tis.DWT) v dálněvýchodní relaci (předpokládaný objem vzájemné výměny zboží 400 tis.tun ročně). Nájemné placené mateřským společnostem bylo stanoveno na 4000 USD/loď/den (v roce 1989 upraveno u české lodě na 4200, u čínské na 4580, dopravné placeno 50% ve volné měně a 50% v clearingu (čínskými subjekty v cl.Sfrs a čs.v převoditelných Rbl, poměr změněn pro 1989 na 60% VM a 40% clearing). Jako nakládací přístavy v Evropě byly stanoveny polské přístavy Gdynia/Gdansk a jugoslávské Rijeka/Koper.
Vzhledem k neuspokojivým výsledkům (na
pravidelnou linku malý počet pouze 2 lodí, komplikované rozhodování 50/50 při
nejednotnosti názorů na provozní a ekonomické otázky, rozdílný zájem o prosperitu podniku a
poskytovaná podpora, vysoké režijní náklady, ztrátový finanční i devizový
výsledek pro čs.stranu) nebyl pro rok 1990 obnoven nájem lodi Orava a společnost
provozovala pouze čínskou loď.
Podnik sice vykázal zisk, ale pouze na úkor ztrát
svých zakladatelů (stanovené nájemné bylo hluboko pod
tržním):
rok |
počet |
počet |
|
|
|
|
|
lodí |
cest |
výkony |
zisk |
|
režie |
|
|
|
|
|
|
|
1988 |
2 |
9 |
76,5 |
10,5 |
|
5,5 |
1989 |
2 |
9 |
102,4 |
11,5 |
|
6,2 |
1990 |
1 |
|
31,5 |
-7,2 |
|
|
Neuspokojivá situace byla řešena na valné hromadě
v Pekingu 7.4.1990, kde bylo poukázáno na skutečnost, že výsledky se
odchylují od původního cíle vzájemné ekonomické výhodnosti. Bylo rozhodnuto o
snížení režijních nákladů (počet zaměstnanců v ústředí v Praze na 7 a
v pobočce Pekingu na 4 a počtu služebních aut) a vedení Cosshipu uloženo
přijmout nápravná opatření
Pro ČNP byl výsledek ztrátový, protože pevné náklady
lodi Orava byly podstatně vyšší než nájemné placené COSSHIPEM a výrazně horší,
nežli u ostatních lodí této skupiny provozovaných na volném trhu. Nepříznivý
dopad má i ztrátová konverze rublových příjmů Cosshipu na švýcarské franky,
které jsou společnou zúčtovací měnou a kterou ČNP rovněž
hradila
rok |
podíl |
ztráta |
|
|
|
|
|
ČNP |
z
provozu |
z
konverze |
celkem |
průměr |
rozdíl |
|
na
zisku |
Oravy |
Rbl/Sfrs |
|
OK,SL,LI |
|
|
|
|
|
|
|
|
1988 |
4,4 |
-11,6 |
|
-7,2 |
3,3 |
10,5 |
1989 |
5,4 |
-11,4 |
-4,7 |
-10,7 |
11,4 |
22,1 |
Nepříznivá hospodářská i kádrová situace podniku
Cosship i rozdílnost názorů obou zakladatelů na základní cíle společnosti
(efektivnost, komerční aktivita, odborná způsobilost pracovníků, dobrá pověst u
zákazníků, plynoucí z kvality servisu a tomu odpovídající tržní
konkurenceschopnost) nevedla přes přijatá opatření ke zlepšení. Princip parity
při rozhodování 50/50 se ukázal v námořní praxi jako neúnosný a představoval z titulu prodlení
v rozhodování velké finanční ztráty.
Na mimořádném zasedání valné hromady v Praze
9.11.1990 bylo rozhodnuto o ukončení činnosti společného podniku COSSHIP ke
konci roku 1990. Likvidace byla dokončena v roce 1993, výmaz
z obchodního rejstříku byl proveden 11.1.1995