Finanční výsledky lodí za období 1952 – 1998
Finanční výsledky lodí za období 1952 – 1998 obsahují nejdůležitější
údaje o nákladech, příjmech za dopravné a hospodářském výsledku
provozně ukončených cest, případně struktuře jednotlivých složek
nákladů. Údaje jsou uvedeny pouze za lodě ve skutečném vlastnictví
(tedy bez čínských lodí pod naší vlajkou) a to v cenách vč.VRCV (údaje
za roky 1952-1966 jsou přepočteny při použití koeficientů VRCV 1967):
loď |
kat. |
skup. |
kod |
tržby |
prov.zisk |
opravy C |
ostatní |
zisk C |
Republika I. |
G |
10 |
5205 |
173,2 |
36,5 |
3,1 |
0,0 |
33,4 |
Kladno |
G |
15 |
5911 |
391,6 |
199,6 |
12,4 |
-1,0 |
186,2 |
Pionýr |
G |
3 |
6008 |
87,1 |
26,5 |
4,8 |
-0,1 |
21,5 |
Jiskra |
G |
3 |
6306 |
301,4 |
139,4 |
16,4 |
-1,8 |
121,2 |
Košice I. |
B |
30 |
6312 |
738,5 |
294,0 |
55,7 |
-3,2 |
235,2 |
Republika II. |
G |
15 |
6403 |
222,9 |
89,7 |
11,1 |
-1,3 |
77,2 |
Brno |
G |
15 |
6507 |
596,1 |
273,2 |
47,7 |
-2,8 |
222,7 |
Vítkovice I. |
B |
30 |
6610 |
564,9 |
197,6 |
85,4 |
-0,9 |
111,3 |
Blaník |
G |
7 |
6712 |
625,8 |
245,4 |
40,9 |
-4,6 |
199,9 |
Sitno |
G |
7 |
6912 |
565,3 |
194,4 |
39,7 |
-5,3 |
149,4 |
Radhošť |
G |
7 |
7005 |
544,9 |
176,3 |
33,4 |
-0,6 |
142,3 |
Kriváň |
G |
7 |
7009 |
504,3 |
184,4 |
28,7 |
-1,3 |
154,5 |
Praha |
B |
30 |
7206 |
871,4 |
306,0 |
103,2 |
-1,0 |
201,8 |
Mír II. |
G |
15 |
7303 |
819,4 |
244,0 |
49,2 |
-5,1 |
189,7 |
Bratislava |
B |
30 |
7401 |
972,2 |
344,5 |
104,3 |
-3,7 |
236,5 |
Třinec |
B |
30 |
7509 |
1137,2 |
373,9 |
113,8 |
5,0 |
265,0 |
Orlík II. |
G |
15 |
8012 |
603,1 |
51,3 |
61,3 |
1,2 |
-8,9 |
Slapy |
G |
15 |
8103 |
657,7 |
126,9 |
65,7 |
-4,0 |
57,2 |
Lipno |
G |
15 |
8105 |
689,2 |
72,6 |
70,6 |
-1,4 |
0,7 |
Orava II. |
G |
15 |
8109 |
543,0 |
23,8 |
57,4 |
-2,5 |
-36,2 |
Vary |
B |
30 |
8605 |
418,3 |
179,2 |
60,6 |
-1,3 |
117,2 |
Vltava |
G |
7 |
8804 |
254,7 |
3,1 |
28,3 |
-1,2 |
-26,3 |
Otava |
G |
7 |
8811 |
193,9 |
7,9 |
22,0 |
0,4 |
-13,7 |
Dunaj |
B |
30 |
8902 |
673,3 |
236,3 |
40,6 |
-8,2 |
186,8 |
Berounka |
G |
7 |
8906 |
229,3 |
-5,9 |
34,5 |
3,1 |
-37,4 |
Labe |
B |
30 |
8908 |
617,6 |
230,2 |
48,3 |
4,5 |
186,4 |
Vítkovice II. |
B |
30 |
8910 |
702,1 |
375,4 |
64,5 |
0,0 |
310,9 |
Sázava |
G |
7 |
8912 |
216,3 |
-0,9 |
19,6 |
-0,8 |
-21,3 |
Košice II. |
B |
30 |
8913 |
773,9 |
360,5 |
73,8 |
1,6 |
288,3 |
Tatry |
B |
60 |
9003 |
902,7 |
359,2 |
59,7 |
1,3 |
300,7 |
Beskydy |
B |
60 |
9309 |
562,8 |
303,4 |
27,7 |
0,0 |
275,6 |
Svitava |
B |
30 |
9508 |
572,1 |
307,9 |
31,2 |
0,0 |
276,7 |
Šumava |
B |
60 |
9601 |
282,2 |
71,8 |
4,5 |
0,0 |
67,3 |
Hus |
B |
30 |
9706 |
202,2 |
119,9 |
2,3 |
0,0 |
117,6 |
Žižka |
B |
30 |
9710 |
38,5 |
6,8 |
1,5 |
0,0 |
5,3 |
Holý |
B |
30 |
9712 |
20,0 |
3,7 |
0,9 |
0,0 |
2,8 |
Želivský |
B |
30 |
9804 |
15,0 |
2,5 |
0,4 |
0,0 |
2,1 |
úhrnem |
|
|
|
18284,0 |
6161,0 |
1525,4 |
-35,3 |
4599,8 |
K jednotlivým ukazatelům:
Příjmy za dopravné
– dopravné za přepravené zboží -závisí na druhu zboží, přepravní
vzdálenosti a typu přepravní smlouvy, kde je sjednaná sazba a další
podmínky vč.specifikace nákladů, které hradí rejdař a které platí
vlastník nebo příjemce zboží
Provozní zisk
– rozdíl mezi předchozími příjmy a náklady (pevnými a
proměnnými), vyjadřuje komerční výsledek provozu
Náklady na opravy
– přímé náklady na běžné a roční příp.klasifikační opravy lodi,
náhradní díly a pevný inventář, které se nevztahují k jednotlivým
cestám, ale k výsledkům lodi za delší období, zpravidla rok
Ostatní zisky a ztráty
– zahrnují skluzy nákladů a výnosů cest, ukončených v předchozích
letech, ale realizovaných v běžném roce (kdy došlo vyúčtování)
Celkový zisk
– představuje celkový výsledek za zpravidla roční období
|
|
|
|
PH |
úhrada |
roků
|
návratnost |
|
loď |
zisk C |
odpisy |
přínos |
lodi |
PH v % |
prov. |
% |
roků |
Republika I. |
33,4 |
23,6 |
57,0 |
38,9 |
146,3 |
10,5 |
13,9 |
7,2 |
Kladno |
186,2 |
63,5 |
249,7 |
74,7 |
334,2 |
13,5 |
24,8 |
4,0 |
Pionýr |
21,5 |
11,1 |
32,7 |
23,8 |
137,4 |
9,1 |
15,1 |
6,6 |
Jiskra |
121,2 |
24,0 |
145,2 |
19,9 |
651,2 |
17,3 |
37,7 |
2,7 |
Košice I. |
235,2 |
83,6 |
318,8 |
69,7 |
413,6 |
22,6 |
18,3 |
5,5 |
Republika II. |
77,2 |
41,2 |
119,2 |
67,8 |
175,8 |
9,1 |
19,4 |
5,2 |
Brno |
222,7 |
64,9 |
287,6 |
55,3 |
463,5 |
16,2 |
28,5 |
3,5 |
Vítkovice I. |
111,3 |
124,4 |
235,7 |
106,6 |
198,8 |
20,4 |
9,8 |
10,3 |
Blaník |
199,9 |
40,0 |
239,9 |
35,6 |
645,6 |
23,0 |
28,0 |
3,6 |
Sitno |
149,4 |
40,2 |
189,6 |
34,5 |
488,4 |
20,2 |
24,1 |
4,1 |
Radhošť |
142,3 |
40,5 |
182,8 |
34,8 |
487,9 |
19,9 |
24,5 |
4,1 |
Kriváň |
154,5 |
39,6 |
194,1 |
34,5 |
511,9 |
16,8 |
30,6 |
3,3 |
Praha |
201,8 |
102,3 |
304,1 |
92,9 |
318,0 |
21,8 |
14,6 |
6,9 |
Mír II. |
189,7 |
81,1 |
270,9 |
74,2 |
338,0 |
20,1 |
16,9 |
5,9 |
Bratislava |
236,5 |
112,4 |
348,9 |
105,1 |
317,4 |
20,3 |
15,6 |
6,4 |
Třinec |
265,0 |
133,9 |
398,9 |
129,3 |
299,1 |
23,0 |
13,0 |
7,7 |
Orlík II. |
-8,9 |
207,8 |
198,9 |
194,9 |
102,0 |
15,2 |
6,7 |
14,9 |
Slapy |
57,2 |
172,2 |
229,3 |
172,0 |
133,4 |
17,7 |
7,5 |
13,3 |
Lipno |
0,7 |
169,6 |
170,2 |
170,8 |
99,7 |
17,5 |
5,7 |
17,6 |
Orava II. |
-36,2 |
181,9 |
145,7 |
175,8 |
82,9 |
15,8 |
5,2 |
19,1 |
Vary |
117,2 |
25,9 |
143,1 |
82,5 |
173,5 |
9,6 |
18,0 |
5,6 |
Vltava |
-26,3 |
115,2 |
88,9 |
205,5 |
43,3 |
7,1 |
6,1 |
16,4 |
Otava |
-13,7 |
77,0 |
63,3 |
198,9 |
31,8 |
5,5 |
5,7 |
17,4 |
Dunaj |
186,8 |
121,3 |
308,2 |
196,5 |
156,8 |
8,9 |
17,6 |
5,7 |
Berounka |
-37,4 |
90,4 |
53,0 |
189,1 |
28,0 |
6,4 |
4,4 |
23,0 |
Labe |
186,4 |
121,9 |
308,3 |
210,7 |
146,3 |
8,4 |
17,5 |
5,7 |
Vítkovice II. |
310,9 |
75,4 |
386,3 |
178,9 |
216,0 |
8,1 |
26,7 |
3,7 |
Sázava |
-21,3 |
80,0 |
58,7 |
181,7 |
32,3 |
5,6 |
5,8 |
17,2 |
Košice II. |
288,3 |
72,3 |
360,6 |
175,8 |
205,0 |
7,9 |
25,9 |
3,9 |
Tatry |
300,7 |
290,1 |
590,8 |
455,4 |
129,7 |
8,7 |
14,8 |
6,7 |
Beskydy |
275,6 |
108,1 |
383,7 |
875,7 |
43,8 |
4,8 |
9,2 |
10,9 |
Svitava |
276,7 |
91,3 |
368,0 |
773,0 |
47,6 |
3,4 |
14,2 |
7,1 |
Šumava |
67,3 |
102,6 |
169,9 |
960,0 |
17,7 |
2,4 |
7,3 |
13,8 |
Hus |
117,6 |
40,3 |
157,9 |
702,0 |
22,5 |
1,5 |
14,8 |
6,7 |
Žižka |
5,3 |
27,6 |
32,9 |
691,7 |
4,8 |
1,2 |
4,0 |
25,0 |
Holý |
2,8 |
20,0 |
22,8 |
692,0 |
3,3 |
1,0 |
3,4 |
29,6 |
Želivský |
2,1 |
15,0 |
17,1 |
692,0 |
2,5 |
0,7 |
3,5 |
28,9 |
úhrnem |
4599,8 |
3232,1 |
7832,6 |
9172,5 |
85,4 |
441,3 |
17,3 |
5,8 |
Odpisy představují část
pořizovací hodnoty lodi, která je vkládána v daném roce do nákladů v
podniku byly zpočátku používány odpisy lineární, později též
diferencované pro první a druhou polovinu životnosti lodě.
Pořizovací hodnota odpovídá
zpravidla kupní ceně lodi, ale v průběhu životnosti se může měnit podle
pravidel účetní evidence (upravuje se o položky investičního
charakteru).
Návratnost vložených prostředků
poskytuje pohled na efektivnost prostředků vložených do pořízení lodí
jako poměr mezi pořizovací hodnotou základních prostředků k celkovému
finančnímu přínosu, jako součtu zisku a odpisů (které zpravidla celé
nebo z větší části zůstávaly v podniku jako zdroj financování
investic).
Výsledek je ovlivněn úrovní cen ZP i cen, užívaných při tvorbě HV. Při
větších změnách (VRCV, přecenění ZP) je však u jednotlivých lodí i
podniku jako celku upraven přepočet tak, že za základ je vzat poměr z
posledního roku před změnou cen a poté pokračováno podle aktuálních
běžných cen.
Ukazatel je sledován na úrovni lodí - jako celkový zisk z provozu
lodí a odpisy lodí ve vztahu k jejich pořizovací hodnotě.
Ukazatel se vyjadřuje jako návratnost vložených prostředků k pořizovací
hodnotě lodi v % nebo jako reciproká hodnota tohoto ukazatel v letech,
který ukazuje, za kolik let se přínosem pořizovací cena lodi uhradí.
Provozní zisk je ovlivněn řadou
skutečností:
-
typem lodi a způsobem využití
(nasazení v optimální relaci pro přepravu nejvhodnějšího zboží z
hlediska využití jeho váhové a prostorové kapacity). Nejlepších
výsledků dosahovaly lodě pro přepravu kusového nákladu v období
monopolu čs.zahraničního obchodu, kdy byla možnost výběru z
přepravovaného čs.zboží – (v exportu přepravy investičních celků
a výrobků zbrojního průmyslu) a současně i možnost optimálního
vytížení na zpáteční cestě (čs.importem spotřebního zboží,
příp.surovin). Výborných výsledků dosahovaly i specializované
lodě pro přepravu hromadných substrátů, zajišťující přepravu surovin
pro čs.hutnický a chemický průmysl i později provozované na
volném trhu
-
úrovní námořního trhu,
který se promítá do výše sazeb dopravného a vyvíjí se v určitých
cyklech, kde se periodicky střídá období konjunktury (vysoké sazby) s
obdobími deprese (pokles sazeb, často i pod úroveň nutných nákladů)
-
kvalitou lodě a jejími technicko
provozními parametry, zejména poměrem mezi rychlostí lodi a
spotřebou pohonných hmot, vybavením lodi vlastním překládacím zařízením
(jeřáby) a náročností na opravy (spolehlivostí či
poruchovostí hlavního a pomocných motorů, kvalita trupu a jeho
povrchové úpravy
-
kvalitou posádky a její
schopností vykonávat kvalitně potřebnou údržbu i
náročnější opravy bez použití dražších služeb specializovaných
přístavních a opravárenských organizací
-
způsobem hospodaření s
jednotlivými nákladovými položkami a optimalizací nákupu potravin,
materiálu, inventáře a náhradních dílů.
druh |
kat. |
lodí |
DWT |
tržby |
prov.zisk |
opravy C |
ostatní |
zisk C |
hrom. |
B |
18 |
676487 |
10064,7 |
4072,7 |
878,4 |
-6,1 |
3187,6 |
% |
|
49 |
78 |
55 |
66 |
58 |
17 |
69 |
kus. |
G |
19 |
192157 |
8219,3 |
2088,3 |
647,0 |
-29,1 |
1412,2 |
% |
|
51 |
22 |
45 |
34 |
42 |
83 |
31 |
celkem |
|
37 |
868644 |
18284,0 |
6161,0 |
1525,4 |
-35,3 |
4599,8 |
|
|
|
|
PH |
úhrada |
rozdíl
|
roků
|
návratnost |
|
druh |
zisk C |
odpisy |
přínos |
lodi |
PH v % |
přínos-PH |
prov. |
v % |
roků |
hrom. |
3187,6 |
1668,4 |
4856,0 |
7189,9 |
67,5 |
-2333,94 |
174,8 |
15,5 |
6,4 |
% |
69 |
52 |
62 |
78 |
|
174 |
40 |
46 |
54 |
kus. |
1412,2 |
1563,7 |
2976,7 |
1982,6 |
150,1 |
994,082 |
266,5 |
18,5 |
5,4 |
% |
31 |
48 |
38 |
22 |
|
-74 |
60 |
54 |
46 |
celkem |
4599,8 |
3232,1 |
7832,6 |
9172,5 |
85,4 |
-1339,86 |
441,3 |
34,1 |
11,8 |
% |
100 |
100 |
100 |
100 |
|
100 |
100 |
100 |
100 |
Nejlepších výsledků dosáhly lodě pro kusové zboží nasazené při přepravě
vojenské techniky a materiálu, dále při přepravě průmyslových výrobků v
relaci na Kubu a do oblasti Středního východu a lodě pro přepravu
hromadných nákladů, dovážející rudu, fosfáty, apatity a obilí do
Československa a později pronajímané na cizí účet v časovém nájmu.
Vhledem ke změnám v orientaci i struktuře čs.zahraničního obchodu v 80.
a ztrátě čs.zboží vůbec v 90.letech, se rozvoj floty orientoval více na
nákup bulkcarierů, provozovaných na cizí účet, které se lépe
uplatnily ve volné soutěži světového námořního trhu.
Výsledky jsou ovlivněny
úrovní cen
v jednotlivých obdobích:
1. v letech 1952-1966 byly výsledky vykazovány v tzv. světových cenách,
pouze u čs.lodí posléze přepočteny na srovnatelnou úroveň cen vč. VRCV,
platných od rok 1967. Přepočteny byly jednotlivé složky podle devizové
struktury (Kč, SZ, Jugoslavie, KS-resp.NSZ)
2. od roku 1967 jsou výsledky vykazovány v běžných cenách vč. platného
VRCV v daném roce. Při změně koeficientu VRCV jsou výsledky v posledním
roce období vykázány též v cenách při novém koeficientu.
Výsledky jsou čerpány rovněž ze
Statistického
přehledu a stejně jako provozní výsledky jsou i finanční
výsledky podniku v období 1995-1998 převzaty z oficiálních
dokumentů (výročních zpráv, schválených valnou hromadou společnosti po
předchozím prověření auditorskou firmou) a rekonstruovány s tím,
že u jednotlivých lodí nejsou v některých jednotlivostech (období,
položka) údaje přesné, nýbrž konstruovány podle dostupných údajů z
různých zdrojů, přičemž celkový výsledek za rok a flotu zpravidla
souhlasí.
Rekordmany jsou |
nejvíce |
nejméně |
v celkovém zisku |
Vítkovice II. |
Berounka |
v celkovém přínosu |
Tatry |
Želivský |
v návratnosti |
Jiskra |
Holý |
Výsledky jsou ovlivněny vedle velikosti lodi zejména délkou jejího
provozu, což se projevuje především u posledních čs.lodí, které byly v
provozu necelé dva roky. Pro tyto skutečnosti (zejména krátký provoz
posledních, ale nejdražších lodí se celková pořizovací hodnota celé
floty provozem plně neuhradila (u lodí pro kusový náklad byla
vyprodukovaná hodnota vyšší o 994 mil.Kč, u bulkcarierů chybí do PH
ještě 2334 mil.Kč). Návratnost činila v průměru 15,1% a
pořizovací hodnota se tak v průměru vracela za 10,2 roku (stanovená
životnost lodi byla 15 let). Mezi nejlepší lodě, které dosáhly více než
20% návratnosti za rok, patří Jiskra, Kriváň, Brno, Blaník, Kladno,
Sitno a Radhošť.
Aby byl přehled úplný, doplňujeme jej o sumární výsledky čínských lodí
pod naší vlajkou, které byly propočteny z údajů ve světových cenách s
použitím přepočtových keoficientů č.lodí:
loď |
druh |
kat. |
skup. |
DWT |
kod |
tržby |
zisk C |
Fučík
|
kus. |
G |
7 |
7109 |
5402 |
71,9 |
26,1 |
Lidice
|
kus. |
G |
7 |
8500 |
5411 |
94,1 |
73,9 |
Dukla
|
kus. |
G |
10 |
10070 |
5803 |
46,1 |
23,5 |
Mír I.
|
kus. |
G |
15 |
12540 |
5811 |
44,5 |
37,0 |
Ostrava
|
tek. |
T |
30 |
20195 |
5904 |
39,7 |
10,7 |
Orava I.
|
kus. |
G |
10 |
10070 |
5906 |
36,5 |
16,2 |
Orlík I.
|
kus. |
G |
10 |
10350 |
6004 |
46,9 |
29,5 |
celkem |
|
|
|
|
|
379,7 |
216,9 |
průměr |
|
|
|
|
|
54,2 |
31,0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
loď |
lodí |
l |
skup. |
DWT |
kod |
tržby |
zisk C |
čín. |
7 |
|
|
78834 |
|
1083,9 |
216,9 |
% |
16 |
|
|
8 |
|
6 |
5 |
čs. |
37 |
|
|
868644 |
|
18284,0 |
4599,8 |
% |
84 |
|
|
92 |
|
94 |
95 |
celkem |
44 |
|
|
947478 |
|
19367,9 |
4816,7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
najaté |
ost. |
|
|
|
|
287,1 |
30,5 |
cest. |
cest. |
|
|
|
|
2,3 |
2,3 |
úhrnem |
|
|
|
|
|
19657,2 |
4849,5 |
|
|
|
PH |
úhrada |
roků |
návr. |
|
loď |
zisk C |
přínos |
lodi |
PH v % |
prov. |
v % |
roků |
Fučík
|
26,1 |
55,4 |
47,9 |
115,6 |
11,6 |
9,9 |
10,1 |
Lidice
|
73,9 |
119,7 |
74,9 |
159,8 |
12,3 |
13,0 |
7,7 |
Dukla
|
23,5 |
51,1 |
68,4 |
74,7 |
7,4 |
10,1 |
9,9 |
Mír I.
|
37,0 |
65,0 |
62,6 |
103,8 |
8,4 |
12,4 |
8,1 |
Ostrava
|
10,7 |
41,4 |
91,6 |
45,2 |
6,3 |
7,2 |
14,0 |
Orava I.
|
16,2 |
40,3 |
68,2 |
59,2 |
7,0 |
8,4 |
11,9 |
Orlík I.
|
29,5 |
52,3 |
62,1 |
84,3 |
6,1 |
13,7 |
7,3 |
celkem |
216,9 |
425,2 |
475,7 |
642,5 |
59,2 |
10,9 |
9,2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
čín. |
216,9 |
425,2 |
475,7 |
642,5 |
59,2 |
10,9 |
9,2 |
% |
5 |
5 |
5 |
|
12 |
|
|
čs. |
4599,8 |
7831,8 |
9172,5 |
7649,8 |
441,3 |
17,3 |
5,8 |
% |
95 |
95 |
95 |
|
88 |
|
|
celkem |
4816,7 |
8257,8 |
9648,2 |
8292,4 |
500,5 |
16,6 |
6,0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
najaté |
30,5 |
30,5 |
|
|
|
|
|
cest. |
2,3 |
2,3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
úhrnem |
4849,5 |
8290,6 |
|
|
|
|
|
Podíl čínských lodí na dosažených výsledcích odpovídá počtu, tonáži a
délce provozu, návratnost je výrazně nižší a pohybuje se okolo 5%
hodnotových ukazatelů.