Povídání o Legii
OBSAH
Legenda lodi Legie
Vzpomínka na začátky
námořní plavby u nás
Vzpomíná kpt.Hakl
Povídání o Legii
Základní údaje o lodi
Výčet plaveb s/s Legie za prvé dva roky provozu
Posádka na prvních cestách
Jan Hakl
Životopis
Vzpomíná kpt.Rusňák
Hold nejstaršímu
kapitánovi v ČNP
Prosba o námořnický pohřeb
Dopis kpt.Hakla
generálnímu řediteli Františku Majerovi
Vzpomíná kpt.Hošek
11. dubna 1974
Legenda lodi Legie
Vzpomínka na začátky námořní plavby u
nás
V únoru 1920 naši legionáři ve Vladivostoku podepsali příměří s vládou
Sovětského Ruska a jejich návratu do vlasti teoreticky už nic
nestálo v cestě. Nic, kromě oceánu.
Moře je ale ve srovnání s útrapami války překážkou nicotnou, stačí
zabezpečit loď a posádku.Čeští námořníci přitom k dispozici byli: šlo o
mužstvo rakousko-uherského chráněného křižníku Kaiserin Elizabeth,
potopeného na počátku války v čínském Cingtao. Zbývalo tedy vyřešit
pouze problém lodě.
V přístavu Kóbe na japonském ostrově Honšú přitom kotvil parník, který
vyhovoval a navíc byl na prodej. Šlo o novostavbu Tajkaj Maru, která za
sebou měla jednu jedinou plavbu. Ředitel pražské Legiobanky Šíp se svým
poradcem Holubem provedli krátké jednání s majitelem lodi, japonskou
firmou Uchida, a loď byla k dispozici. Legionáři ji zakoupili za 40
milionů tehdejších korun.
První plavbu pod čs.vlajkou Tajkaj Maru zahájila ve Vladivostoku
24.8.1920 (tehdy vezla jen osobní věci legionářů a navíc párek medvíďat
(jimž se pak mohli Pražané obdivovat v Jelením příkopě na Hradčanech) a
směřovala do Londýna a Terstu. Tam, k druhému výročí vyhlášení
samostatnosti ČSR, byly 28.10.1920 slavnostně přejmenována na Legii.
Není bez zajímavosti, že kmotrou Legie se stala paní Garigue-Masaryková
a že křest provedla v zastoupení manželka bývalého legionáře,
tehdejšího čs.konzula v Terstu, paní Milada Šebová.
Ještě v průběhu roku 1920 přešla Legie z majetku legionářů do
vlastnictví Legiobanky, která ji ve spolupráci s hamburgským
rejdařstvím HAPAG vysílala na relace do Severní a později i Jižní
Ameriky, kam jsme vyváželi hlavně české sklo, papír a technologii pro
elektrárny a cukrovary. Zpět se přepravovalo především obilí a tabákové
výrobky.
Kapitánem Legie byl legendární Václav Woseček, též známý jako
vynikající stíhací letec z I.světové války a držitel rakousko-uherského
námořního leteckého diplomu č. 1, jako palubní důstojník tam sloužil
kapitán a akademický malíř Jan Hakl, jako kadeti zde začínali Bedřich
Stožický, Jakub Frey, Bohumil Klos a Klement Benda….
Na jaře 1930, kdy v průběhu dovolené V.Voseček stál na kapitánském
můstku Legie J.Hakl, vstoupil náš parník do historie námořní
dopravy.Zachytil totiž volání amerického parníku City of Klint, který
měl na palubě cestujícího se záhadnou nemocí. Náš lodní lékař Roubal
pacienta radiodepešemi vyléčil; jeho čin se dodnes připomíná společně s
dalšími památkami ve vestibulu Střediska pro poskytování pomoci na
moři, které je v Římě.
Provoz Legie skončila v roce 1930 hospodářská krize, protože v
nastalých ekonomických podmínkách si Legiobanka nemohla dovolit
provozovat námořní obchod.18.8.1933 Legii koupil řecký rejdař Pateras,
který ji podle svojí manželky přejmenoval na Lilly. Pod novým názvem
sloužil náš parník na mořích dál, naposledy ve spojeneckých konvojových
sestavách.
Jeho osud zpečetil 9.3.1942 při cestě z Belfastu do Halifaxu zásah
torpéda německé ponorky.
Autor:
neznámý, převzato z časopisu Maják
Vzpomíná kpt.Hakl
Povídání o Legii
První lodí pod československou vlajkou byl námořní parník LEGIE.
Loď byla zakoupena v Japonsku někdy v červenci 1920. Japonská posádky
dovezla „Taikai-maru“ do Vladivostoku, kde ji převzala československá
posádka pod vedení kpt.Josefa Holuba. Taikai-maru dostala nové jméno
Legie a slavnostní křest byl proveden později v Terstu dne 28.října
1920.
Rejdařem byla nejdřív Likvidační komise ruských legií, která se později
přeměnila v Centrokomisi, a.s. a Banku Československých legií. Během
dalších deseti let byly provozovatelem Československá rejdařská
společnost v koncernu Legiobanky.
V srpnu 1920 vyplula Legie z Vladivostoku na svou první plavbu pod
československou vlajkou. Velitelem byly kapitán Josef Holub. Na plavbě
se loď stavěla v Karatsu, Singapuru a Colombu za účelem doplnění zásob
uhlí, vody a proviantu, projela Suezským průplavem a v říjnu přijela do
Terstu.
Přivezla kolem tisíce legionářů včetně celého štábu funkcionářů budoucí
Legiobanky, zavazadla a vojenskou výzbroj, náklad různých surovin, dva
ušlechtilé koně a sibiřské medvědy, kteří pak dlouho žili v Jelením
příkopu pod Hradem.
V Terstu byly loď pokřtěna a vybavena předepsanou posádkou podle
předpisů ministerstva dopravy o námořní plavbě. Posádku tvořili bývalí
námořníci z rakousko-uherského loďstva, Češi a Slováci.
V listopadu 1920 vyplula loď z Terstu na svou druhou plavbu nazpět do
Vladivostoku, aby přivezla zbytek legionářů a čsl. občanů.
Po 50 letech žilo z pamětníků těchto prvních plaveb jen málo. Byli to
kapitán dálné plavby Václav Voseček (zemřel 5.12.1969)
první důstojník Bedřich Fruhwüth
druhý důstojník Jan Hakl
třetí důstojník Jan Beba
druhý strojní důstojník Karel Drobník
Základní údaje o lodi
Rok uvedení do provozu |
1920 |
Rok vyřazení z provozu |
1933 |
Rok stavby |
1920 |
Místo stavby |
Ushida |
země stavby |
Japonsko |
Druh lodi |
nákladní |
Hrubá rejstříková tonáž (BRT) |
5735 |
Hrubá nosnost (DWT) |
8580 |
Kubická kapacita v m3 |
|
Maximální délka v m
|
122,0 |
Maximální šířka v m |
16,7 |
Maximální ponor v m |
7,54 |
Hlavní stroj |
parní |
výrobce |
Ishikajima |
výkon hl. stroje v KS |
3750 |
průměrná rychlost v uzlech |
|
Průměrná spotřeba PH v tunách |
|
Autor:
kapitán dálné plavby Jan Hakl
(1895-1973),
absolvent námořní školy v jugoslávské Pule,
velitel lodi Legie (1929-1930) a řady našich lodí po 2.světové válce
Výčet plaveb s/s Legie za prvé dva
roky provozu
cesta č. |
odkud
|
přes |
kam |
náklad |
vzdálenost v mílích |
1 |
Vladivostok |
|
Terst |
různé zboží pro ČSR |
9400 |
2 |
Terst |
|
Vladivostok |
české zboží |
9800 |
3 |
Vladivostok |
Terst |
|
občané ČSR |
|
|
|
Beuisar |
|
lněné semeno |
|
|
|
Londýn |
Hamburk |
zboží Centrokomise |
12930 |
4 |
Hamburk |
New Orleans |
Londýn |
různé zboží |
10100 |
5 |
Londýn |
Cardiff |
Montevideo |
uhlí |
6550 |
6 |
Montevideo
|
Buenos Aires |
|
|
|
|
|
Dunkerque |
Antverpy |
obilí a bavlna |
6500 |
7 |
Cardiff |
|
Bahia Blanca |
uhlí |
6400 |
8 |
Buenos Aires |
Antverpy |
Hamburk |
živý dobytek a obilí |
6800 |
9 |
Cardiff |
|
Providence |
uhlí |
3550 |
10 |
New York |
Janov |
Neapol |
obilí |
4100 |
11 |
Neapol |
Janov |
New York |
různé zboží |
4100 |
|
celkem |
|
|
|
80230 |
Posádka na prvních cestách
kapitán |
V.Voseček |
lodní důstojníci |
B.Fruhwürth |
|
J.Hakl |
|
J.Beba |
strojní důstojníci |
J.Überhuber |
|
K.Mikš |
|
K.Drobník |
telegrafista |
F.Donda |
kormidelník |
Lerch |
|
|
Normální počet mužstva: |
|
skupina |
|
palubní |
14 |
strojní |
15 |
pomocná |
6 |
Lodní oddělení banky Československých legií vedl kapitán J.Holub
Zdroj: Opis neidentifikované fotokopie pravděpodobně z přelomu let
1922/23
Jan Hakl
Životopis
Narozen 3.3.1895 v Praze, zemřel tamtéž 11.11.1973.
Jeden z prvních českých námořních kapitánů, malíř, člen Svazu
čs.výtvarných umělců, žák akademického malíře K.Hollanda.
Po maturitě na reálném gymnáziu navštěvoval od roku 1913 námořnickou
školu v jugoslávské Pule. Ještě před rozpoutáním 1.světové války
narukoval do rakousko-uherského námořnictva, kde v průběhu války
sloužil na křižnících Saida (kadet), Szigetvar (poddůstojník) a
torpédoborci Uzsok (druhý důstojník). Na konci války dosáhl hodnosti
lodního nadporučíka (fregatní poručík).
Po rozpadu Rakousko-Uherska zůstal jako slovanský důstojník ve službě v
nově vzniklém jugoslávském válečném námořnictvu jako velitel
torpédoborce Uzsok a pomáhal při odstraňování minových zátarasů v
Jaderském moři.
V roce 1921 přešel na první čs.nákladní parník Legii, provozovaný
pražskou Legiobankou; v letech 1929-1930, kdy byla Legie vyřazena z
provozu, zde vykonával nejvyšší velitelskou funkci. Vychoval při tom
řadu příštích kapitánů čs.dálné plavby, např. J.Freye a B.Klose. Loď
Legie s kpt.Haklem na velitelském můstku vstoupila do dějin námořní
dopravy příběhem svého lodního lékaře dr.Ivana Roubala, který
radiodepešemi správně diagnostikoval onemocnění a přispěl k záchraně
pacienta na palubě amerického parníku City of Flint.
V době hospodářské krize musel kpt.Hakl jako spousta jeho kolegů
vylodit a pracoval až do roku 1948 jako bankovní úředník(u téhož
zaměstnavatele). V letech 1948-1951 byl zaměstnán jako vedoucí směnárny
Státní banky československé.
V dubnu 1951 přijal nabídku firmy Metrans (předchůdce Čechofrachtu) a
nastoupil zde jako superintendant (superkargo, tj. zástupce
společnosti, pověřený dohledem nad nákladem. Po obnovení čs.námořní
plavby se vrátil na moře, nejprve jako velitel druhé čs.námořní lodě
J.Fučík a později jako kapitán řady dalších čs.plavidel. V čs.obchodní
flotě sloužil až do ledna 1959, kdy se odebral na zasloužený odpočinek.
Je pohřben v Biskajském zálivu, 46°41´8“ N a 06°52ˇ5“ W, hloubka 4400 m.
Vzpomíná kpt.Rusňák
Hold nejstaršímu kapitánovi v ČNP
Náš nejstarší kapitán v naší poválečné flotě, veliký vzdělanec a
osobnost, narozený ještě v předminulém století, by kapitán Jan Hakl.
Jeho námořní kariéra začala vstupem do kadetní školy c.k.Mariny v Pule,
tedy v tehdejším Rakousko-Uhersku, kterou úspěšně skončil během
1.světové války v roce 1916 (Pula leží na poloostrově Istria, dnes
patří Chorvatsku).Po absolvování školy praktikoval na c.k. válečných
lodích a po vzniku Československé republiky přešel jako palubní
důstojník do nově vzniklé čs.floty, jmenovitě na první loď Legii.Tato
loď byla zakoupena jako novostavba v Japonsku (předtím pod japonskou
vlajkou absolvovala pouze jednu plavbu). Pod naší vlajkou loď převážela
naše ruské legionáře ze sibiřského Vladivostoku do Terstu.Po tomto
úkolu převážela rovněž různé náklady pro ČSR. Ve dvacátých letech byly
prodána a náš kapitán Jan Hakl šel pracovat k rejdaři, tj. do
Legiobanky v Praze.
Kapitán Hakl byl velmi vzdělaný všeobecně a jazykově, člověk s nadáním
k umění.Proto si běhen let v Praze vystudoval dálkově akademii,
jmenovitě na akademického malíře. Tato vášeň ho provázela celý další
život , jak na pevnině, tak i na moři – stále maloval, nejvíce moře a
lodě.Měl taktéž ohromný smysl pro humor.
Po 2.světové válce byl pro své odborné kvality s zkušenosti vysílán
(Metransem Praha) jako supercargo, na cizí lodě, které byly
charterovány pro převážení nákladů pro Československou republiku. Po
vzniku naší vlastní floty byl jmenován v lednu 1953 velitelem
lodi m/s Julius Fučík, předtím také působil ve vzniklé rejdařské
společnosti Čechofracht jako nautický inspektor a poradce. Dozoroval
opravy a provoz naší první lodi po 2.světové válce s/s Republiky, a to
na loděnicích v norském Stavangeru a polském Gdansku.
S jeho osobou se vážou zajímavé mezinárodní asociace. Prvními
absolventy námořních škol nautického směru se stali dnešní kapitáni v
důchodu kpt.Fojtů, Kantner, Putna a Rusňák a to v polském Štětíně.
Přednášky z astronomie vedl profesor kpt.dálné plavby Antoni
Ledochowski, pocházející z hraběcího rodu.Během prvních měsíců výuky v
polském jazyku jsme měli všichni potíže zejména v odborné terminologii.
Profesor Ledochowski při jedné počáteční zkoušce mne překvapil lámanou
češtinou, když řekl: „Můžete mluvit česky, já rozumím, narodil jsem se
na Moravě v Drahotušicích u Hranic.“ Během inspekčních pobytů kpt.Hakla
na lodi Republika jsem se zmínil, že astronomii nás vyučoval nějaký
hrabě Ledochowski. Kpt.Hakl nadšeně zvolal: „Vždyť je to můj spolužák z
kadetky v Pule, spolu jsme se učili a potom sloužili na c.k. válečných
lodích. Nevěřícně jsme na to zírali a říkali si, jak je ten svět malý.
V letech 1969/70 jsem byl velitelem na lodi Blaník na lince
Štětín-kubánské přístavy. Kpt.Hakl byl již v důchodu v Praze, zatímco
kpt.Ledochowski, ověnčený polskými řády za zásluhy, stále
přednášel na Vysoké námořní škole ve Štětíně.V těch časech panoval v
ČNP Prah hezký zvyk. Penzionovaným pracovníkům ČNP byly povolována
jedna okružní rekreační plavba. A tak se v březnu 1969 na m/s Blaník
nalodil kpt.Hakl, můj osobní patron a přítel.Moře nebylo k nám vlídné,
obzvláště na zpáteční cestě z Kuby na Atlantiku jsme se plavili ve
středu prudké bouře, mluveno meteorologickým jazykem, hluboké
barometrické deprese. Stálá vichřice s vysokou vlnou měla stejnou
rychlost a směr s naší lodí. Kpt.Hakl, pohladiv si bradku, přišel za
mnou a řekl: „Pokusíme se to moře trochu uklidnit. Vezmi noviny, trhej
je na úzké pásky a z můstku je pouštěj po větru. Já půjdu na poopdeck
(záď) a budu dělat totéž.“ Nebudete tomu věřit, avšak moře se vždy
uklidnilo na několik hodin o 2-3 baly Beaforta, takže jeme se mohli v
klidu najíst, zejména na oběd a večeři. Tuto zajímavou proceduru jsme
opakovali každý den plavby po Atlantiku a ono to fungovalo!Bylo to
neuvěřitelné!!!Byl jsem vděčen kpt.Haklovi, že jsem se zase něčemu
přiučil z dílny starých a osvědčených praktik.
Než jsme dopluli do Štětína, bleskla mně v hlavě myšlenka, zda bych
nemohl zorganizovat setkání dvou dávných spolužáků, tj.kpt.Hakla s
kpt.Ledochowskim. Co jsem si umínil, to jsem také udělal.Zatelegrafoval
jsem našemu delegátovi ve Štětíně p.Herinkovi, aby po našem připlutí
poprosil kpt.Ledochowkého, aby přišel na loď setkat se s dávným
spolužákem kpt.Haklem.
A tak se také stalo. Po našem doplutí a uvázání lodi v přístavu Štětín
přijelo taxi, ze kterého vystoupil v v bezvadné uniformě
kapitána-profesora s řády na prsou, kpt.Antoni Ledochowski. Hned mne
objal a „vycaloval“ jako starého přítele a řekl: „Panie kapitanie
bardzo dziekuje za Panskie zaproszenie alez jak bedziemy z kolega
rozmawiac, przeciz on po polsku nie rozmawia jak Pan“. Staří pánové se
rovněž objali a políbili a začali vzpomínkami na staré časy v Pule.
Neviděli se 51 let! Z počátku hovořili lámaným slovanským esperantem,
tj. smíšeninou slov polských, českých, slovenských a ruských, až
nakonec přešli na svůj dávný učební jazyk, tj.němčinu.
Vyjadřovali velikou radost ze svého setkání, neviděli se totiž od roku
1918, kdy se jejich cesty po vzniku samostatného Polska a
Československa rozdělily. Moje radost byly stejná, neboť mne hřálo u
srdce, že jsem přispěl takovou formou vděku k mým oběma velkým učitelům
námořnictví, jakým byli oba kapitáni.Jako důkaz svého vděku mně
kpt.Ledochowski dal s osobním věnováním jeho knihu Astronomia Zeglarska
kpt.Haklem mně byl také později vnucen hezký obraz lodě na moři, který
vlastnoručně namaloval.Tento obraz dodnes visí v mé ložnici nedaleko
postele. Při pohledu na něj mně připomíná milé chvíle s oběma kapitány,
vynikajícími odborníky s citlivým přístupem k nám mladším kolegům a
vůbec ke všem lidem.Škoda, že již nejsou mezi námi!
Autor:
kapitán dálné plavby Milan Rusňák
(*1930),
jeden z prvních absolventů námořní školy v Polsku, velitel řady našich
námořních lodí
Prosba o
námořnický pohřeb
Dopis kpt.Hakla generálnímu řediteli Františku
Majerovi
Obracím se na Tebe s poněkud nezvyklou prosbou. Léta jsou tady a člověk
se zajímá chtě nechtě o poslední věci člověka v případě úmrtí.
Chtěl bych, aby po kremaci byla má urna hozena do moře z paluby některé
naší lodi a vydán o tom dokument – jako výpis z lodního deníku, na
které zeměpisné šířce a délce se to stalo. Dokument by byl trojmo
předán mým pozůstalým:
Manželka Marie Haklová
Ing.Zdeněk Hakl – Praha
Ing.Milan Hakl - Troja
Nevím, zda se tato moje poslední vůle srovnává se zákonitými předpisy a
prosil bych o Tvé laskavé vyjádření v té záležitosti.
Dále bych svoje obrazy s rámy , které se týkají více moře, chtěl
věnovat Námořní plavbě, aby je použila pro výzdobu svých kanceláří a
lodních obývacích prostorů, eventuelně jako dar zasloužilým pracovníkům.
Vzpomíná kpt.Hošek
11. dubna 1974
Již tři dny bylo moře pokryté mlhou. Skagerrak, Severní moře. V
Doverské úžině nebylo vidě příď lodi. Hustá bílá tma a zvuk sirény.
Kapitán u radaru, důstojník a námořník na křídlech můstku, kormidelník.
U bóje South Falls zněly zvonky strojního telegrafu, vyhýbání.
Padesáttři lodě v okruhu 12 mil, pět lodí křižuje kurs. Před majákovou
lodí Varne se mlha pomalu zvedla; půl, jedna,dvě, skoro tři míle. To
bylo odpoledne třetího dne. Po půlnoci se nakrátko vrátila.
Je ráno. Slunce se prodírá přes rozmazaný prostor, zhasínají navigační
světla. Na stožár letí československá vlajka znovu pomalu klesá do půli
stožáru. Napíná se v sílícím větru. Obzor kolem se stále rozšiřuje a
ukazuje další a další lodě.. Všechny spěchají. Plout se musí…….
Dopoledne zaměřuje kapitán radarem Ile de Ouessant, loď mění kurs,
vyplová na oceán. Směr plavby k mysu Finisterre, dávnému konci
evropského světa. Lodní zvon odměřuje čas služeb a kolem plují lodi.
Směřují na západ do přístavů obou Amerik, na jih na Středomoří, do
Afriky i Asie, na sever do Evropy a na východ do Biskajského zálivu.Loď
se stále více houpá, vlny rostou do čtyř metrů a stříkají na palubu.
Obloha i moře má ocelově šedou barvu Atlantiku.
Slunce proráží mezi mraky nízko nad západním obzorem. Loď stále snižuje
rychlost a stáčí se šikmo proti vlnám. Kolem křižuje své cesty a vyhýbá
se pět lodí.Loď již téměř stojí. Na levém boku hlavní paluby je
nastoupena posádka, před ní velitel lodi.Paluba se houpe, občas udeří a
vystříkne vlna, je ticho.Minuta, dvě, deset minut ticha a pohledu na
moře. Loď stojí a ze zádi jde šest námořníků.Nesou těžkou desku
pokrytou státní vlajkou, zastavují se , kladou desku okrajem na zvýšený
bok lodi. Velitel lodi pronáší slova rozloučení. Končí. Zní dlouhý tón
loďmistrovy píšťaly, dva posluchači námořní školy zvedají konec desky,
z pod vlajky klouže urna zašitá v hrubé plachtovině, dopadá do vln a
mizí. Nad lodí zní lodní zvon. Osm úderů – konec služby, osm úderů –
konec života námořníka.
Kolem je moře a lodi, začal znovu pracovat motor. Všichni námořníci
mimo službu sedí v saloně lodi, před každým stojí sklenka. Sedí tiše,
až velitel pronese přípitek "Na památku starého kapitána, za ty, kdo
jsou na moři!“ Rozcházejí se. Loď pluje dál do větrné noci.
V lodním deníku m/s Kriváň je na stránce ke dni 11.4.1974 tento zápis:
„19.04/04.8 v poloze: šířka 46°41´8 N, délka 0652°´ 5 W, na křižovatce
námořních cest Atlantického oceánu, byla posádkou lodi uložena do moře
urna s popelem kpt.Jana Hakla. Čest jeho památce!“
Věčnou vzpomínku památce kpt.Jana Hakla na palubách všech lodí
plujících pod československou vlajkou nad jeho mořským hrobem!
Autor:
kapitán dálné plavby ing. Jan
Hošek (1935-1954),
absolvent námořní školy v Oděse, velitel Kriváně a řady našich
námořních lodí