Rozvoji obchodu s Dálným východem stál v cestě nedostatek lodního prostoru a jeho embargo ze strany západních zemí. Tehdejší Metrans navázal spojení s panem Atychidisem, řeckým konzulem ve městě Marseille,který mu pronajal loď Evanthia pro náklad z Dálného východu do Evropy. Během této cesty ji nabídl k prodeji.
v provozu |
|
|
|
rozměry |
|
|
od |
|
11.01.52 |
|
délka |
m |
130,2 |
do |
|
13.07.62 |
|
šířka |
m |
16,9 |
roků |
|
10,5 |
|
ponor |
m |
8,5 |
|
|
|
|
|
|
|
stavba |
|
|
|
hlavní stroj |
|
|
rok |
|
1920 |
|
druh |
|
parní stroj |
místo |
|
Sunderland |
|
výrobce |
|
|
země |
|
V.Britanie |
|
KS |
HP |
2428,0 |
druh |
|
kus. |
|
rychl. |
míle/hod. |
9,7 |
|
|
|
|
spotř. |
tuny/den |
31,0 |
parametry |
|
|
|
|
|
|
tonáž |
BRT |
6539 |
|
poř.hodnota |
|
|
nosnost |
DWT |
10510 |
|
PH SC |
mil.Kč |
13,0 |
prostor |
m3 |
13549 |
|
PH VRCV |
mil.Kč |
38,9 |
Přestože šlo o staré plavidlo, byla nabídka přijata a po vyložení plavidla v přístavu Gdynia byla loď dne 19.listopadu 1951 firmou Metrans převzata. Po vyřízení nutných formalit byla dne 11.ledna 1952 vztyčena československá státní vlajka a loď nazvána symbolicky REPUBLIKA. A to je den vzniku československé námořní plavby po druhé světové válce.
Loď byla postavena v roce 1920
v Anglii. Změnila řadu majitelů i jmen. Její poslední majitel pan Achytides
ji provozoval pod jménem Evanthia pod panamskou vlajkou. Byla vybavena parním
strojem na uhlí (později přestavěné na mazut) , který ji dával průměrnou
cestovní rychlost necelých 10 námořních.mil za hodinu. Loď byla zakoupena za
relativně vysokou cenu
Prvním velitelem byl kpt.Klos, střídaný kpt.Horčicem, loď dosloužila pod velením kpt.Freye (mezitím lodi veleli i 2 sovětští a 1 čínský kapitán). Loď byla nasazena převážně v dálně východní relaci, v roce 1956 uskutečnila první cestu mimo DV relaci a to do kanadského Montrealu s nákladem cementu a zpět pšenice. V roce 1961 byla nasazena do kubánské relace, kde realizovala po 3 exportních a importních cestách.
Maxima a minima byla dosažena na těchto
cestách: |
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ukazatel |
jedn. |
|
cesta |
směr |
od |
|
do |
odkud |
kam |
počet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
čas |
dní |
nejvíce |
25 |
out |
9.6.1959 |
|
27.10.1959 |
Štětín |
Whampoa |
140 |
|
|
nejméně |
10 |
R |
27.5.1956 |
|
6.6.1956 |
Gdynia |
Lulea |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vzdálenost |
mil |
nejvíce |
16 |
in |
14.1.1957 |
|
1.4.1957 |
Whampoa |
Gdynia |
14659 |
|
|
nejméně |
13 |
R |
17.8.1956 |
|
12.9.1956 |
Gdynia |
Lulea |
1404 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
přeprava |
tun |
nejvíce |
17 |
out |
19.5.1957 |
|
1.8.1957 |
Gdansk |
Whampoa |
10146 |
|
|
nejméně |
33 |
out |
8.3.1961 |
|
27.4.1961 |
Gdynia |
Havana |
4622 |
Nejdelší byla cesta 25 out ze Štětína do Whampoa
v roce 1959 v trvání 140 dní (z toho EČ
|
provozní výsledky |
|
tuno |
finanční výsledky |
|
návratnost |
odp. | ||||||
rok |
cest |
EČ |
MEČ |
tuny |
míle |
míle |
tržby |
zisk |
odpisy |
přínos |
% |
roky |
% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1952 |
1 |
107 |
249 |
18 |
13 |
106 |
1,7 |
0,5 |
0,7 |
1,2 |
9,4 |
10,7 |
5,5 |
1953 |
0 |
0 |
365 |
0 |
0 |
0 |
0,0 |
0,0 |
0,7 |
0,7 |
5,5 |
18,2 |
5,5 |
1954 |
1 |
91 |
166 |
8 |
13 |
110 |
1,6 |
-0,1 |
0,7 |
0,6 |
4,4 |
22,6 |
5,5 |
1955 |
5 |
377 |
58 |
40 |
55 |
426 |
7,1 |
0,4 |
0,7 |
1,1 |
8,5 |
11,8 |
5,5 |
1956 |
8 |
321 |
0 |
95 |
46 |
376 |
7,0 |
1,6 |
0,7 |
2,3 |
18,0 |
5,5 |
5,5 |
1957 |
5 |
396 |
52 |
42 |
62 |
497 |
10,2 |
2,4 |
0,7 |
3,1 |
23,8 |
4,2 |
5,5 |
1958 |
3 |
258 |
79 |
32 |
33 |
252 |
5,6 |
2,2 |
0,7 |
2,9 |
22,4 |
4,5 |
5,5 |
1959 |
3 |
258 |
70 |
34 |
31 |
201 |
4,3 |
-1,0 |
0,7 |
-0,2 |
-1,8 |
* |
5,5 |
1960 |
6 |
389 |
34 |
52 |
43 |
359 |
4,7 |
0,9 |
0,7 |
1,6 |
12,1 |
8,3 |
5,5 |
1961 |
6 |
333 |
19 |
45 |
38 |
250 |
8,6 |
3,0 |
0,7 |
3,7 |
28,3 |
3,5 |
5,5 |
1962 |
3 |
215 |
0 |
23 |
21 |
137 |
3,5 |
1,1 |
0,5 |
1,6 |
12,1 |
8,2 |
3,6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
41 |
2745 |
1092 |
389 |
354 |
2713 |
54,3 |
10,9 |
7,6 |
18,5 |
13,0 |
7,7 |
5,3 |
Přes
těžké začátky (po první cestě tajfun a dva roky oprav 1952-1954 s náklady
Pro
neekonomičnost dalšího provozu byla 6.8.1962 prodána na šrot firmě Sidemar Terst
(Itálie) za 43 tis.Lstg. Po přepočtu na srovnatelné ceny VRCV prodejní cena