Ostrava

pátá čínská a dosud jediná loď v naší flotě pro přepravu tekutého substrátu, postavená v roce 1959 v Shipyard Ulanik (původní jméno Istina) v jugoslávské Pule, (motorový tanker moderně vybavený včetně klimatizace, palubní mechanismy byly z bezpečnostních důvodů poháněny párou)

 

v provozu

 

 

 

rozměry

 

 

od

 

13.04.59

 

délka

m

170,7

do

 

30.05.65

 

šířka

m

17,7

roků

 

6,1

 

ponor

m

9,0

 

 

 

 

 

 

 

stavba

 

 

 

hlavní stroj

 

 

rok

 

1959

 

druh

 

vznětový

místo

 

Pula

 

výrobce

 

B&W

země

 

Jugo

 

KS

HP

8750,0

druh

 

tanker

 

rychl.

míle/hod.

14,3

 

 

 

 

spotř.

tuny/den

26,2

parametry

 

 

 

 

 

 

tonáž

BRT

13339

 

poř.hodnota

 

 

nosnost

DWT

20195

 

PH SC

mil.Kč

30,5

prostor

m3

37776

 

PH VRCV

mil.Kč

91,6

 

Loď provozována převážně v dálněvýchodní relaci a přepravovala ropu (příp. ropné výrobky) z oblasti Černého moře (rumunská Konstanca a sovětské Tuapse) do Číny (Whampoa, Tsamkong), většinou při zpáteční cestě v balastu (prázdná), později i mezicesty s nákladem, v posledním období operovala v evropských přístavech. Velitelem na prvních cestách kpt.Horčic, střídaný kpt.Makovým, dvěma sověty a pěti  Číňany .

 

Maxima a minima byla dosažena na těchto cestách:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ukazatel

jedn.

 

cesta

směr

od

 

do

odkud

kam

počet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

čas

dní

nejvíce

3

R

15.08.59

 

11.11.59

Konstantza

Tsamkong

88

 

 

nejméně

33

M

05.11.64

 

09.11.64

Brunsbütel

Bremen

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vzdálenost

mil

nejvíce

3

R

15.08.59

 

11.11.59

Konstantza

Tsamkong

18471

 

 

nejméně

33

M

05.11.64

 

09.11.64

Brunsbütel

Bremen

63

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

přeprava

tun

nejvíce

12

R

17.03.61

 

16.05.61

Konstantza

Tsamkong

19739

 

 

nejméně

31

in

14.08.64

 

06.10.64

Oděsa

Dunkirk

15371

 

V jednotlivých letech bylo dosaženo těchto výsledků (za cesty v daném roce provozně ukončené):

 

 

     provozní výsledky

 

tuno

finanční výsledky

 

návratnost

odp.

rok

cest

MEČ

tuny

míle

míle

tržby

zisk

odpisy

přínos

%

roky

%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1959

3

198

51

72

53

502

4,3

0,3

1,2

1,5

4,8

20,8

3,9

1960

6

325

37

108

85

810

7,5

0,6

1,7

2,3

7,4

13,5

5,5

1961

6

320

59

115

84

830

7,2

1,3

1,7

3,0

9,9

10,1

5,5

1962

6

282

80

94

68

684

5,7

-0,4

1,7

1,3

4,3

23,4

5,5

1963

5

289

59

96

78

738

6,6

1,6

1,7

3,3

10,7

9,3

5,5

1964

9

346

41

163

84

794

6,3

0,7

1,7

2,4

7,9

12,6

5,5

1965

5

139

13

95

23

267

2,3

-0,1

0,7

0,6

2,1

48,4

2,3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

40

1899

340

743

475

4624

39,8

4,1

10,2

14,3

6,7

14,9

4,8

 

Celkový přínos necelá polovina pořizovací ceny, 2 roky ztrátové (1962 a 1965), návratnost v průměru pouze 6,7% ročně. Vysoký podíl mimoexploatačního času 15,,2% v důsledku periodického čištění nákladových prostor a dlouhých dokování.

Loď předána čínské straně (COSCO) po skončení cesty 40 out v Tsamkongu, nové jméno Chun-chu.