Jiskra

Sesterská loď Pionýra, postavená v bulharské Varně a vybavená jako jediná loď naší floty hlavním motorem Škoda (vyrobeným v Československu a  dodaným ze závodu v Hradci Králové, typ S 350)

 

v provozu

 

 

 

rozměry

 

od

 

23.06.63

 

délka

92,1

provoz

 

27.09.80

 

šířka

13,5

roků

 

17,3

 

ponor

5,6

 

 

 

 

 

 

stavba

 

 

 

hlavní stroj

 

rok

 

1963

 

druh

vznětový

místo

 

Varna

 

výrobce

Škoda

země

 

Bulh

 

KS

1620

druh

 

kus.

 

rychl.

11,8

 

 

 

 

spotř.

6,0

parametry

 

 

 

 

 

tonáž

BRT

1703

 

poř.hodnota

 

nosnost

DWT

3947

 

PH pův.

23,6

prostor

m3

4095

 

PH upr.

19,9

 

V roce 1977 bylo provedeno přecenění lodi (podle obecných pravidel pro přecenění základních prostředků a hodnota lodi se snížila (což ovlivňuje relativní ukazatele návratnosti v jednotlivých letech).

 

Ačkoli vnější rozměry má stejné jako Pionýr, liší se velmi výrazně parametry BRT, DWT a kubické kapacity.

Mezi všemi loděmi je rekordmanem v počtu provozně ukončených cest, přínosu (sedmkrát vyšší než pořizovací cena) i průměrné roční návratnosti.

 

 

     provozní výsledky

 

tuno

         finanční výsledky

    návratnost

odp.

rok

cest

MEČ

tuny

míle

míle

tržby

zisk

odpisy

přínos

%

roky

%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1963

5

166

0

21

14

28

3,0

-0,5

0,7

0,2

0,8

*

2,8

1964

14

368

10

49

31

55

9,1

0,5

1,3

1,8

7,6

13,1

5,5

1965

8

342

14

19

54

112

10,9

3,4

1,3

4,7

19,9

5,0

5,5

1966

10

358

5

25

52

97

9,7

0,4

1,3

1,7

7,2

13,8

5,5

1967

10

360

11

24

62

124

12,4

5,1

1,3

6,4

27,1

3,7

5,5

1968

9

347

16

20

51

110

11,1

4,7

1,3

6,0

25,4

3,9

5,5

1969

9

330

19

20

51

104

12,1

5,0

1,9

6,9

29,2

3,4

8,0

1970

11

360

3

23

38

70

11,4

3,0

1,9

5,0

21,0

4,8

8,2

1971

21

387

14

26

57

57

14,8

1,1

1,9

3,0

12,8

7,8

8,2

1972

23

334

22

27

52

28

16,2

3,0

1,9

4,9

20,8

4,8

8,2

1973

24

364

12

42

35

37

15,8

3,7

1,9

5,6

23,8

4,2

8,2

1974

18

352

11

21

54

60

27,4

14,2

2,0

16,2

68,6

1,5

8,3

1975

31

337

31

25

51

21

36,7

22,5

2,0

24,4

103,7

1,0

8,4

1976

22

326

33

21

43

22

27,2

13,1

1,3

14,4

61,2

1,6

5,7

1977

22

369

1

17

46

19

16,3

7,1

1,1

8,2

41,4

2,4

5,5

1978

16

352

13

12

35

16

23,5

12,3

0,9

13,2

66,3

1,5

4,5

1979

12

321

16

9

33

9

23,3

12,3

0,0

12,3

62,0

1,6

0,0

1980

16

291

7

14

35

14

20,6

10,4

0,0

10,4

52,4

1,9

0,0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

281

6063

237

415

794

983

301,4

121,2

24,0

145,2

35,5

2,8

5,9

 

Za vynikající výsledky vděčí především krátkým přepravám speciálního zboží vojenského charakteru v levantské relaci, kde dokonce v roce 1975 byl celkový přínos v jediném roce vyšší než prostředky vynaložené na pořízení lodi. Přestože se jednalo o relativně malou loď, podívala se i na Kubu a do Indie.

Po 17 letech úspěšného provozu byla prodána do šrotu za 3,8 mil.Kč.