Kriváň

KRIVÁŇ byla čtvrtou lodí série B-455, postavenou loděnicí A. Warskiego ve Štětíně pro ČNP. Stavba lodi byla započata položením kýlu dne 4. 6. 1970.

Stejně jako sesterské lodě této velikosti byla provozována v různých relacích, ale nejlepších výsledků dosahovala při přepravě kusového zboží v exportu (pro něž měla jako liniová loď univerzálního typu nejlepší předpoklady na Kubu, do Indie a v levantské relaci, úspěšné byly i cesty v časovém nájmu na cizí účet.

v provozu

 

 

 

rozměry

 

 

od

 

05.09.70

 

délka

m

124,0

provoz

 

02.06.87

 

šířka

m

17,0

roků

 

16,7

 

ponor

m

6,9

 

 

 

 

 

 

 

stavba

 

 

 

hlavní stroj

 

 

rok

 

1970

 

druh

 

vznětový

místo

 

Štětín

 

výrobce

 

Sulzer

země

 

Polsko

 

KS

HP

5500,0

druh

 

kus.

 

rychl.

míle/hod.

14,9

 

 

 

 

spotř.

tuny/den

18,0

parametry

 

 

 

 

 

 

tonáž

BRT

5313

 

poř.hodnota

 

 

nosnost

DWT

5923

 

PH pův.

mil.Kč

43,4

prostor

m3

9699

 

PH upr.

mil.Kč

34,5

 

Oproti lodi Blaník byly  realizovány obdobné změny jako u předchozí Radhoště a Sitna.

V roce 1977 bylo provedeno přecenění lodi (podle obecných pravidel pro přecenění základních prostředků a hodnota lodi se snížila (což ovlivňuje relativní ukazatele návratnosti v jednotlivých letech).

 

 

     provozní výsledky

 

tuno

         finanční výsledky

    návratnost

odp.

rok

cest

MEČ

tuny

míle

míle

tržby

zisk

odpisy

přínos

%

roky

%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1970

3

96

1

16

18

70

3,4

1,0

1,1

2,1

4,8

20,7

2,5

1971

7

350

28

40

55

198

14,7

4,2

3,5

7,7

17,7

5,7

8,0

1972

6

362

2

26

79

312

17,9

0,3

3,5

3,8

8,7

11,5

8,0

1973

5

280

22

21

62

246

19,9

6,9

3,5

10,4

24,0

4,2

8,0

1974

6

393

19

27

76

319

46,0

21,9

3,5

25,3

58,4

1,7

8,0

1975

6

341

24

20

66

196

44,8

18,9

3,5

22,3

51,5

1,9

8,0

1976

8

356

0

38

52

182

32,8

10,1

3,5

13,6

31,3

3,2

8,0

1977

5

342

13

22

49

172

21,3

3,6

2,4

6,1

17,6

5,7

7,1

1978

9

397

1

28

52

121

25,7

5,2

1,8

7,0

20,3

4,9

5,2

1979

5

338

21

14

41

113

28,9

8,7

1,8

10,5

30,5

3,3

5,2

1980

7

345

1

34

42

163

28,2

1,5

2,0

3,4

10,0

10,0

5,7

1981

7

346

49

22

15

39

41,0

22,7

2,0

24,7

71,5

1,4

5,8

1982

13

362

5

41

46

109

45,0

17,8

1,9

19,7

57,0

1,8

5,4

1983

6

315

14

25

40

166

24,8

1,1

1,7

2,8

8,2

12,2

4,9

1984

11

403

0

32

31

103

38,3

13,3

2,1

15,3

44,5

2,2

6,1

1985

16

333

35

45

27

74

38,8

10,1

1,9

12,0

34,8

2,9

5,5

1986

11

331

13

33

46

92

22,6

2,3

0,0

2,3

6,8

14,8

0,1

1987

5

167

3

21

19

53

10,5

5,0

0,0

5,0

14,4

6,9

0,0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

136

5857

251

505

817

2728

504,3

154,5

39,6

194,1

28,4

3,5

5,8

 

Svoji stou cestu uskutečnila v roce 1984 z Kardeljeva do Aqaby s nákladem speciálu; prvních sto tisíc.tun přepravila v roce 1973 na cestě 21 in s nákladem bauxitu z Indie do Polska, druhou stovku v roce 1977 na cestě 45 out z Polska do Iráku s nákladem drobnice, třetí v roce 1981 na cestě 72 R z Barcelony do Tripoli se sojovou moučkou, čtvrtou v roce 1984 na cestě 112 out z Braily do Alexandrie se železem a konečně půlmilióntou na cestě 136 in z Ghany do Nordenhamu s nákladem dřeva,  šestou stovku v roce 1989.

Půl miliónu mil ujela koncem roku 1978 při cestě 52 in s pokrutinami z Indie do Rijeky.

Nejdelší cesta – 57 out - z hlediska času (121 dní) i vzdálenosti. (17 550 mil) se uskutečnila v roce 1979 z Polska do Indie s nákladem drobnice (cesta však začala v Sýr!i s bunkrováním ve Ventspils); nejkratší z hlediska času 87 out v roce 1982 z Kardeljeva do Lattakie se speciálním zbožím, trvala pouze 7 dní a z hlediska vzdálenosti 69 out v roce 1981 se stejným substrátem a ujetím pouhých:969 mil mezi Kardeljevem a Tripoli.

Nejvíce 'zboží na jedné cestě - 5 500 tun fosfátů - přepravila loď v roce 1978 na importní cestě  50 z Aqaby do Štětína, nejméně na cestě 122 out s 278 tunami speciálního zboží z Kardeljeva do Bombaye.

Loď KRIVÁŇ překonala hranici dvacetimilióntého kilometru loděmi pod vlajkou ČNP, což se jí podařilo v roce 1982 na cestě 81 out z Jugoslávie do Jordánska s nákladem řeziva a kusového zboží. Na překonávání rekordních vzdáleností byla loď zřejmě specialistkou, protože v roce 1986 na: cestě 126 R se železem ze Rijeky do Alexandrie urazila i 25 milióntý kilometr.

Nejen': kilometry, ale i efektivností se může tato loď, stejně jako její předchozí sestry, chlubit.

Za celou dobu životnosti se loď zaplatila více než pětkrát ( na zisku a odpisech). Průměrnou roční úhradou pořizovací ceny  a návratností je po Blaníku druhou nejlepší lodí této serie.

Dne 2. 6. 1987 ve 14,30 v západoněmeckém přístavu Bremerhaven byla loď KRIVÁŇ předána novému majiteli Insula Navigation, La Valetta, Malta, který ji koupil za 5,6 mil.Kč (zcela odepsaná a proto čistý přínos z prodeje 5,5 mil.Kč) a dále provozoval pod maltézskou vlajkou a novým jménem MIRELA.