Loď PRAHA je
první loď typu B 447/11, postavená loděnicí A.Warskiego ve Stětíně. Tato
loď
byla
spuštěna na vodu v únoru roku
PRAHA
byla dosud největší loď, získaná ze socialistických loděnic (sedmá ze štětínské
loděnice A.Warskiego) z hlediska nosnosti, po lodi Vítkovice byla druhou
největší lodí floty i celkovou délkou a ponorem.
v provozu |
|
|
|
rozměry |
|
|
od |
|
06.06.72 |
|
délka |
m |
198,5 |
provoz |
|
05.04.94 |
|
šířka |
m |
24,4 |
roků |
|
21,8 |
|
ponor |
m |
10,7 |
|
|
|
|
|
|
|
stavba |
|
|
|
hlavní stroj |
|
|
rok |
|
1972 |
|
druh |
|
vznětový |
místo |
|
Štětín |
|
výrobce |
|
Sulzer |
země |
|
Polsko |
|
KS |
HP |
11200,0 |
druh |
|
hrom. |
|
rychl. |
míle/hod. |
14,3 |
|
|
|
|
spotř. |
tuny/den |
36,5 |
parametry |
|
|
|
|
|
|
tonáž |
BRT |
20318 |
|
poř.hodnota |
|
|
nosnost |
DWT |
32357 |
|
PH pův. |
mil.Kč |
113,8 |
prostor |
m3 |
40816 |
|
PH upr. |
mil.Kč |
92,9 |
V roce
1977 bylo provedeno přecenění lodi (podle obecných pravidel pro přecenění
základních prostředků a hodnota lodi se snížila (což ovlivňuje relativní
ukazatele návratnosti v jednotlivých letech).
Loď
je poháněna motorem polské výroby ze závodu H. Cegielskiego z Poznaně, který je
vyráběn v licenci známé švýcarské firmy SULZER a jako pohonnou hmotu používá
mazut. Motor má 7 válců, každý z nich o průměru 3/4 m a zdvihu válce
Příď.
lodi je kapkovitého tvaru, která snižuje odpor tření vody a přidává tak lodi
proti konvenčnímu provedeni na rychlosti cca 1/2 uzle. Pro zabezpečení při
postoji v přístavu má loď 2 kotvy o váze `a 7 tun, každou s
Loď
je vybavena evaporátorem, který slouží pro výrobu užitkové vody odpařováním z
vody mořské a má výkon cca 12 tun denně. Zásoby paliva, potravin a vody, které
je možno umístit v skladištích a tancích, umožňují lodi dojet bez zastávky na
vzdálenost 12 - 16 tis. námořních mil, tj. 22 - 30 tis.km.
Plná
loď. pojme do svých sedmi skladišť suroviny, které po souši přepraví 40 vlaků po
40ti dvacetitunových vagonech. Vyložená loď. má hlavní palubu 13m a kapitánský
můstek
34
členů posádky je ubytováno v pohodlných jednolůžkových klimatizovaných kabinách
a pro zpříjemnění života je loď vybavena potřebným společenským a kulturním
zařízením, umožňujíc!m využití volného času po těžké službě, loď totiž stráví
většinu času jízdou na moři (70 - 85% z celého roku).
|
provozní
výsledky |
|
tuno |
finanční výsledky |
návratnost |
odp. | |||||||
rok |
cest |
EČ |
MEČ |
tuny |
míle |
míle |
tržby |
zisk |
odpisy |
přínos |
% |
roky |
% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1972 |
6 |
178 |
1 |
165 |
40 |
778 |
7,7 |
-0,9 |
4,4 |
3,6 |
3,2 |
31,7 |
3,9 |
1973 |
8 |
358 |
15 |
225 |
69 |
1319 |
23,6 |
2,2 |
9,8 |
11,9 |
10,5 |
9,5 |
8,6 |
1974 |
9 |
352 |
6 |
227 |
81 |
1662 |
26,4 |
7,6 |
9,0 |
16,6 |
14,6 |
6,8 |
7,9 |
1975 |
8 |
319 |
31 |
205 |
73 |
1381 |
22,2 |
0,2 |
8,5 |
8,8 |
7,7 |
13,0 |
7,5 |
1976 |
7 |
338 |
42 |
211 |
75 |
1320 |
32,1 |
-2,3 |
9,1 |
6,8 |
6,0 |
16,7 |
8,0 |
1977 |
7 |
376 |
19 |
206 |
75 |
1145 |
24,5 |
-4,5 |
7,0 |
2,6 |
2,8 |
36,0 |
7,6 |
1978 |
8 |
342 |
14 |
204 |
61 |
1115 |
27,4 |
3,9 |
7,0 |
10,9 |
11,8 |
8,5 |
7,6 |
1979 |
8 |
336 |
6 |
226 |
56 |
1285 |
31,7 |
8,1 |
5,6 |
13,7 |
14,7 |
6,8 |
6,0 |
1980 |
8 |
364 |
17 |
235 |
59 |
1140 |
47,7 |
17,6 |
5,4 |
23,1 |
24,9 |
4,0 |
5,9 |
1981 |
8 |
325 |
29 |
209 |
54 |
1176 |
49,7 |
16,2 |
4,8 |
21,0 |
22,6 |
4,4 |
5,2 |
1982 |
7 |
359 |
25 |
189 |
66 |
973 |
40,6 |
8,4 |
5,2 |
13,6 |
14,7 |
6,8 |
5,6 |
1983 |
8 |
361 |
1 |
234 |
67 |
1215 |
36,4 |
12,2 |
4,9 |
17,1 |
18,5 |
5,4 |
5,3 |
1984 |
9 |
334 |
33 |
276 |
63 |
1615 |
39,8 |
-3,0 |
5,0 |
2,0 |
2,2 |
* |
5,4 |
1985 |
11 |
351 |
4 |
304 |
57 |
1495 |
39,2 |
4,6 |
4,9 |
9,5 |
10,2 |
9,8 |
5,2 |
1986 |
10 |
358 |
13 |
278 |
53 |
1077 |
38,3 |
-2,2 |
5,1 |
2,8 |
3,1 |
32,6 |
5,5 |
1987 |
9 |
377 |
0 |
265 |
42 |
771 |
45,4 |
13,3 |
4,6 |
18,0 |
19,3 |
5,2 |
5,0 |
1988 |
12 |
342 |
3 |
359 |
63 |
1035 |
50,2 |
24,8 |
0,0 |
24,9 |
26,8 |
3,7 |
0,0 |
1989 |
10 |
328 |
25 |
284 |
54 |
1039 |
54,8 |
19,5 |
0,8 |
20,3 |
21,8 |
4,6 |
0,8 |
1990 |
7 |
388 |
0 |
193 |
58 |
828 |
55,0 |
12,7 |
0,6 |
13,4 |
14,4 |
7,0 |
0,7 |
1991 |
7 |
367 |
12 |
187 |
62 |
1038 |
78,0 |
26,1 |
0,3 |
26,4 |
28,4 |
3,5 |
0,3 |
1992 |
8 |
325 |
21 |
217 |
56 |
996 |
40,3 |
6,4 |
0,1 |
6,4 |
6,9 |
14,4 |
0,1 |
1993 |
10 |
356 |
0 |
243 |
65 |
1430 |
45,9 |
20,7 |
0,0 |
20,7 |
22,3 |
4,5 |
0,0 |
1994 |
3 |
109 |
7 |
78 |
21 |
439 |
14,4 |
10,2 |
0,0 |
10,2 |
10,9 |
9,1 |
0,0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
188 |
7643 |
324 |
5220 |
1370 |
26272 |
871,4 |
201,8 |
102,3 |
304,1 |
13,6 |
7,4 |
4,6 |
První
cesta se uskutečnila na účet cizího nájemce s nákladem sádrovce z Turf Point
(New Foundland-Kanada) do Savannah (USA), poté byla provozována v různých
relacích a s různým zbožím, na československý i na cizí účet. Pro Československo
přepravovala především rudy z oblasti Jižní Ameriky a Indie, avšak též obili a
chemikálie ze Severní Ameriky, část exploatace byla pronajata na cizí účet
převážně v časovém nájmu.
Z
hlediska přepravených tun máme na bulkcarriery vyšší měřítka; první milión tun
přepravila lo v roce 1976 na cestě 37R s nákladem rudy z Puerto Ordas do Bakaru,
druhý milión tun pak dovršila v roce 1981 na exportní cesté č. 73 s chemikáliemi
'. ze Stětína do Santosu, třetí milion v roce 1985, čtvertý v roce
Půlmilióntou
míli překročila v roce 1979 na importni cestě č. 57 s rudou ze Santosu do
Štětína, milion pak v roce 1988.
Nejkratší
cesta č. 55 se uskutečnila v roce 1979 za 10 dní s nákladem uhlí ze Stětína do
Antwerp. Nejdelší cesta - č. 53 v roce 1978 trvala 82 dní a vedla z Limasolu
přes Spojené státy, Panamský průplav do Osaky (s nákladem šrotu) a byla současně
první částí cesty kolem světa, která skončila v následujícím roce ve Stětíně
(náklad rudy z Paradeepu).
Nejvíce
zboží při jedné cestě přepravila loď PRAHA v roce 1974,když na cestě č. 23
převezla 31 774 tun so.ji z Mobile do Kakogawy, nejméně pak na cestě 10 out v
roce 1973-15 659 tun rudy ze Smalkaldenu do Burnside.
Za
téměř 22 let provozu v pěti ztrátová, v šeti letech roční úhrada vyšší
než dvacet procent. (větší výkyvy jsou ovlivněny především konjunkturní situací
na světovém námořním trhu. Pořizovací hodnota se výsledky provozu uhradila
třikrát.