Pořízení
lodi BRATISLAVA představuje začátek nové etapy z hlediska technické úrovně lodí.
Typem a základním strojním zařízením je to osmnáctá loď série podobnéh typu jako
PRAHA, avšak s vysokým stupněm automatizace a dálkového ovládání, umožňující
provoz" strojovny 16 hodin bez obsluhy. Kontrakt na dodávku lodí typu
B-447/III/18 o nosnosti 32 tisíc. DWT byl podepsán 23.7.1973 v Praze generálními
řediteli Centromoru a ČNP. Stavební dozor zahájil činnost v produkční'loděnici
A. Warskiego ve Štětíně, koncem srpna, když stavba lodi již byla částečně
rozpracována, protože kontrakt byl podepsán'beze změn proti specifikaci,
dohodnuté s PŽM. :Loď byla spuštěna na vodu 15.10., jízdní zkoušky byly
uskutečněny v prosinci.a lod převzata 10.1.1974.
v provozu |
|
|
|
rozměry |
|
|
od |
|
10.01.74 |
|
délka |
m |
199,0 |
provoz |
|
21.04.94 |
|
šířka |
m |
24,5 |
roků |
|
20,3 |
|
ponor |
m |
10,7 |
|
|
|
|
|
|
|
stavba |
|
|
|
hlavní stroj |
|
|
rok |
|
1974 |
|
druh |
|
vznětový |
místo |
|
Štětín |
|
výrobce |
|
Sulzer |
země |
|
Polsko |
|
KS |
HP |
12000,0 |
druh |
|
hrom. |
|
rychl. |
míle/hod. |
14,5 |
|
|
|
|
spotř. |
tuny/den |
36,0 |
parametry |
|
|
|
|
|
|
tonáž |
BRT |
20589 |
|
poř.hodnota |
|
|
nosnost |
DWT |
31882 |
|
PH SC |
mil.Kč |
|
prostor |
m3 |
40758 |
|
PH VRCV |
mil.Kč |
105,1 |
S ohledem
na kvalitativní změny v technickém vybavení lodi automatikou, bylo nutné věnovat
velkou pozornost výběru stavebního dozoru i.celé posádky po stránce odborné,
morálně-politické a psychologické. V důsledku rozpracovanosti sekcí v době
nástupu stavebního dozoru a zajištění veškerého zařízení výhradně loděnicí se
počítalo, že některé z původního vybavení bude tradičně poruchové a bude nutno
je v průběhu exploatace vyměnit (zejména vybavení radiostanice a radionavigační
zařízení, stykače atd.). Hlavním rysem této stavby bylo rychlé tempo, které není
v této loděnici obvyklé a který vyplývalo z podstatného zkrácení výrobního cyklu
z obvyklých 7 - 8 měsíců na 5 měsíců.
V
průběhu exploatace byla část poruchového vybavení vyměněna za spolehlivě
fungující standartní vybavení jako na ostatních lodích, původní polská
automatika byla nahrazena norskou fy Norcontrol. Loď BRATISLAVA byla první lodí
a tudíž i průkopníkem při nové organizaci práce, kde 16tihodinový provoz
strojovriy bez obsluhy znamenal zlepšení pracovních podmínek strojní posádky i
možnost celkového snížení stavu posádky lodi. Loď má i vysoký standart ubytování
(každý čten posádky vlastní kabinu) i ostatních společných zařízení
(těloc;vična, sauna). Posádka, která .absolvovala první cesty lodi BRATISLAVA,
se stala základem pro zaškolení posádek dalších automatizovaných lodí (TŘINEC a
jugoslávské novostavby).
V roce
1977 bylo provedeno přecenění lodi (podle obecných pravidel pro přecenění
základních prostředků a hodnota lodi se snížila (což ovlivňuje relativní
ukazatele návratnosti v jednotlivých letech).
|
provozní
výsledky |
|
tuno |
finanční výsledky |
návratnost |
odp. | |||||||
rok |
cest |
EČ |
MEČ |
tuny |
míle |
míle |
tržby |
zisk |
odpisy |
přínos |
% |
roky |
% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1974 |
9 |
308 |
16 |
267 |
64 |
1176 |
35,0 |
16,8 |
10,2 |
26,9 |
20,5 |
4,9 |
7,8 |
1975 |
9 |
363 |
9 |
220 |
64 |
1150 |
36,7 |
12,5 |
10,6 |
23,1 |
17,6 |
5,7 |
8,1 |
1976 |
7 |
353 |
1 |
174 |
56 |
861 |
37,3 |
16,5 |
10,5 |
26,9 |
20,6 |
4,9 |
8,0 |
1977 |
7 |
382 |
11 |
209 |
82 |
1198 |
34,7 |
-1,9 |
8,0 |
6,1 |
5,8 |
17,2 |
7,6 |
1978 |
8 |
372 |
2 |
204 |
92 |
1220 |
28,1 |
2,7 |
8,0 |
10,8 |
10,2 |
9,8 |
7,6 |
1979 |
6 |
327 |
23 |
175 |
45 |
952 |
29,1 |
4,1 |
7,7 |
11,8 |
11,2 |
8,9 |
7,3 |
1980 |
9 |
328 |
5 |
258 |
57 |
1226 |
47,7 |
17,5 |
8,2 |
25,7 |
24,5 |
4,1 |
7,8 |
1981 |
6 |
291 |
77 |
175 |
55 |
932 |
40,1 |
0,1 |
5,7 |
5,8 |
5,5 |
18,2 |
5,4 |
1982 |
9 |
375 |
1 |
259 |
69 |
1196 |
59,6 |
20,8 |
5,8 |
26,7 |
25,4 |
3,9 |
5,6 |
1983 |
7 |
382 |
14 |
200 |
73 |
1293 |
43,0 |
-5,7 |
6,2 |
0,5 |
0,5 |
* |
5,9 |
1984 |
7 |
338 |
0 |
197 |
42 |
807 |
41,2 |
12,2 |
5,3 |
17,5 |
16,7 |
6,0 |
5,0 |
1985 |
10 |
352 |
16 |
295 |
50 |
1163 |
57,2 |
12,1 |
5,8 |
17,9 |
17,0 |
5,9 |
5,5 |
1986 |
10 |
378 |
0 |
286 |
55 |
821 |
38,2 |
4,1 |
6,0 |
10,0 |
9,5 |
10,5 |
5,7 |
1987 |
10 |
344 |
18 |
283 |
43 |
626 |
38,5 |
0,0 |
5,7 |
5,7 |
5,4 |
18,4 |
5,4 |
1988 |
11 |
378 |
0 |
303 |
55 |
1132 |
48,6 |
19,2 |
5,9 |
25,1 |
23,9 |
4,2 |
5,6 |
1989 |
13 |
327 |
24 |
366 |
57 |
1054 |
56,6 |
15,8 |
3,6 |
19,4 |
18,4 |
5,4 |
3,4 |
1990 |
12 |
334 |
0 |
346 |
62 |
991 |
57,8 |
18,7 |
-1,1 |
17,6 |
16,8 |
6,0 |
-1,0 |
1991 |
8 |
392 |
0 |
210 |
67 |
1237 |
112,2 |
32,9 |
0,2 |
33,1 |
31,5 |
3,2 |
0,2 |
1992 |
10 |
336 |
28 |
245 |
61 |
1235 |
59,1 |
4,8 |
0,1 |
4,9 |
4,7 |
21,2 |
0,1 |
1993 |
11 |
382 |
2 |
282 |
78 |
1505 |
59,7 |
25,9 |
0,0 |
25,9 |
24,6 |
4,1 |
0,0 |
1994 |
3 |
101 |
0 |
82 |
20 |
450 |
11,7 |
7,3 |
0,0 |
7,3 |
7,0 |
14,4 |
0,0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
182 |
7143 |
247 |
5036 |
1247 |
22225 |
972,2 |
236,5 |
112,4 |
348,9 |
15,3 |
6,5 |
4,9 |
BRATISLAVA
byla zpočátku provozována tři roky v.časovém nájmu na cizí účet za velmi
výhodnou sazbu vysoké konjunktury, poté na čs. i cizí účet především v relaci
mezi Jižní Amerikou a Evropou, přepravovala hromadné substráty, především rudy,
obilí a chemikálie pro čs. zahraniční obchod i cizí
přepravce.
Dva
roky se ztrátou, nejlepší v roce 1991 s úhradou třetiny pořizovací
hodnoty.
Miliontou
tunu loď přepravila na cestě.38.:
in se sojovými boby v roce 1978 z Jižní Ameriky do Anglie, dvoumiliontou, která byla dosažena na
cestě 73 out z Holandska do Japonska se železným šrotem v roce 1983
tři miliony v roce 1987, čtyři miliony v roce
Půlmiliontá
míle byla ujeta v roce 1981 na cestě 60 R z Tubaraa do Štětína se železnou
rudou, milintá pak v roce 1990.
Cesta
Nejmenší
přepravené množství představuje 15111 tun rudy na cestě
Provoz
lodi BRATISLAVA byl finančně i devizově velmi efektivní. Za dobu provozu
uhradila lo0 vyprodukovaným ziskem a odpisy třikrát svoji pořizovací hodnoty,.
průměrem~roční úhrady se řadí na třetí: místo v bulkcarrieréch za loď
KOŠICE a TŘINEC.
Loď
byla prodaná firmě Valume Shipping Malta za 1770tis.USD a dále provozována
pod jménem Eva.