Lipno

Jako třetí loď jugoslávského kontraktu s pořadovým číslem 603. Kýl lodi byl položen 20.5.1980, spuštěna na vodu 6.11.1980. Uvazovací zkoušky proběhly koncem dubna a začátkem května 1981 a jízdní zkoušky včetně přejímek zařízení 6. - 7. května

 

v provozu

 

 

 

rozměry

 

od

 

23.05.81

 

délka

m

145,7

provoz

 

01.12.98

 

šířka

m

21,6

roků

 

17,5

 

ponor

m

9,4

 

 

 

 

 

 

 

stavba

 

 

 

hlavní stroj

 

 

rok

 

1981

 

druh

 

vznětový

místo

 

Rijeka

 

výrobce

 

Sulzer

země

 

Jugo

 

KS

HP

7200,0

druh

 

kus.

 

rychl.

míle/hod.

14,8

 

 

 

 

spotř.

tuny/den

24,0

parametry

 

 

 

 

 

 

tonáž

BRT

10416

 

poř.hodnota

 

 

nosnost

DWT

15916

 

PH SC

mil.Kč

 

prostor

m3

22827

 

PH VRCV

mil.Kč

170,8

 

V závěru stavby byly uplatněny základní připomínky z provozu lodí Orlík a Slapy. Na lodi bylo s konečnou platností vyřešeno uložení pomocných motorl a zástupce vystavil čistý certifikát bez „Condition of Class“ a doporučil uložení pomocných motorů stejným způsobem na celé serii lodí stavěných pro ČNP.

Stejně jako sesterské lodě celé série je určena pro kusový náklad s možností převozu hromadných substrát. Proti předchozím dvěma lodím série je vybavena těžkým výložníkem o nosnosti 70 tun s možností obsluhovat skladiště č. 1 a 2.

 

 

     provozní výsledky

 

tuno

         finanční výsledky

    návratnost

odp.

rok

cest

MEČ

tuny

míle

míle

tržby

zisk

odpisy

přínos

%

roky

%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1981

2

148

6

15

26

87

12,5

2,3

5,9

8,2

4,8

20,9

3,5

1982

5

393

31

52

58

421

36,7

-1,0

15,1

14,1

8,2

12,1

8,9

1983

5

344

8

70

53

580

28,9

-3,6

12,6

9,0

5,3

18,9

7,4

1984

6

384

3

77

59

549

39,8

-0,1

13,9

13,8

8,1

12,4

8,1

1985

3

328

22

42

42

426

27,4

-8,9

12,6

3,7

2,2

46,3

7,4

1986

9

365

0

91

41

366

26,6

-9,6

13,1

3,5

2,1

48,4

7,7

1987

8

366

0

94

40

333

26,6

0,5

13,2

13,6

8,0

12,5

7,7

1988

6

365

15

55

52

338

27,5

-1,6

11,2

9,6

5,6

17,8

6,5

1989

7

344

1

78

49

426

38,7

10,7

8,6

19,3

11,3

8,8

5,0

1990

7

309

75

78

52

318

32,0

-20,5

9,6

-11,0

-6,4

*

5,6

1991

6

342

0

57

45

361

45,9

3,8

8,5

12,4

7,2

13,8

5,0

1992

8

389

3

66

57

367

56,4

12,9

9,8

22,7

13,3

7,5

5,7

1993

7

311

20

69

46

338

48,3

-1,1

10,4

9,2

5,4

18,5

6,1

1994

7

391

0

68

56

402

58,0

8,2

12,6

20,8

12,2

8,2

7,4

1995

9

351

19

95

71

751

52,9

-1,2

12,6

11,4

6,7

15,0

7,4

1996

7

355

15

74

55

584

41,1

11,5

0,0

11,5

6,8

14,8

0,0

1997

7

377

15

74

55

584

50,6

-0,9

0,0

-0,9

-0,6

*

0,0

1998

5

296

11

53

39

417

39,4

-0,7

0,0

-0,7

-0,4

*

0,0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

114

6158

244

1209

896

7649

689,2

0,7

169,6

170,2

5,5

18,1

5,5

 

V důsledku válečného konfliktu mezi Iránem a Irákem a zastavení provozu do této relace byla od samého začátku provozována na cizí účet v časovém nájmu, poté střídala přepravy cizího a československého zboží, se zapojením do přeprav cukru z Kuby i importu z Dálného východu. .

 

Prvého půl milionu  přepravených tun bylo dosaženo v roce 1989, milion v roce 1995 Prvý půlmilionu mil ujela loď v roce 1991

Nejdelší cestou z hlediska času byla cesta 21 in v roce 1985 za 144 dní s magnezitem a drobnicí z Číny db PLR a z hlediska vzdálenosti předchozí - 20/R v témže roce délkou. 16953 mil s cukrem z Kuby do Qingdao.

Nejkratší cesty byly realizovány v následujícím roce 1986 22 out v trvání 25 dní s drobnicí z Beneluxu do Bridgetown a 30 R v délce 1002 mil s kukuřicí z Ravenny do Misuraty.

Nejvíce zboží bylo přepraveno v roce 1983 na cestě 9/R - 14331 tun s cukrem z Kuby do PLR a nejméně v roce 1982 na cestě 7 out - pouze 119 tun (speciální zboží do Marielu).

Hodnocení efektivnosti je stejně jako u všech lodí této skupiny nepříliš lichotivé (jejich provoz je shodný s obdobím nejhlubší krize v námořní dopravě). Přestože 11 roků je ztrátových a pouze 7 ziskových, celkový výsledek je mírně aktivní a pořizovací hodnota odpisy uhražena. Nejlepší výsledky pouze ve 3 letech přesahují hranici 10% návratnosti.

V roce 1997 byla loď převedena dceřinné společnosti Rastaban Kypr, prodána byla firmě Hebei Ocean Shipping Company Čína.