Narozen
3.3.1895 v Praze, zemřel tamtéž 11.11.1973.
Jeden
z prvních českých námořních kapitánů, malíř, člen Svazu čs.výtvarných
umělců, žák akademického malíře K.Hollanda.
Po
maturitě na reálném gymnáziu navštěvoval od roku 1913 námořnickou školu
v jugoslávské Pule. Ještě před rozpoutáním 1.světové války narukoval do
rakousko-uherského námořnictva, kde v průběhu války sloužil na křižnících
Saida (kadet), Szigetvar (poddůstojník) a torpédoborci Uzsok (druhý důstojník).
Na konci války dosáhl hodnosti lodního nadporučíka (fregatní
poručík).
Po
rozpadu Rakousko-Uherska zůstal jako slovanský důstojník ve službě v nově
vzniklém jugoslávském válečném námořnictvu jako velitel torpédoborce Uzsok a
pomáhal při odstraňování minových zátarasů v Jaderském
moři.
V roce
1921 přešel na první čs.nákladní parník Legii, provozovaný pražskou Legiobankou;
v letech 1929-1930, kdy byla Legie vyřazena z provozu, zde vykonával
nejvyšší velitelskou funkci. Vychoval při tom řadu příštích kapitánů čs.dálné
plavby, např. J.Freye a B.Klose. Loď Legie s kpt.Haklem na velitelském
můstku vstoupila do dějin námořní dopravy příběhem svého lodního lékaře dr.Ivana
Roubala, který radiodepešemi správně diagnostikoval onemocnění a přispěl
k záchraně pacienta na palubě amerického parníku City of
Flint.
V době
hospodářské krize musel kpt.Hakl jako spousta jeho kolegů vylodit a pracoval až
do roku 1948 jako bankovní úředník (u téhož zaměstnavatele Legiobanky).
V letech 1948-1951 byl zaměstnán jako vedoucí směnárny Státní banky
československé.
V dubnu
1951 přijal nabídku firmy Metrans (předchůdce Čechofrachtu) a nastoupil zde jako
superintendant (superkargo, tj. zástupce společnosti, pověřený dohledem nad
nákladem). Po obnovení čs.námořní plavby se vrátil na moře, nejprve jako velitel
druhé čs.námořní lodě J.Fučík a později jako kapitán řady dalších čs.plavidel.
V čs.obchodní flotě sloužil až do ledna 1959, kdy se odebral na zasloužený
odpočinek.
Je
pohřben v Biskajském zálivu, 46°41´8“ N a 06°52´5“ W, hloubka 4400
m.
Obracím se na Tebe s poněkud nezvyklou
prosbou. Léta jsou tady a člověk se zajímá chtě nechtě o poslední věci člověka v
případě úmrtí.
Chtěl bych, aby po kremaci byla má urna
hozena do moře z paluby některé naší lodi a vydán o tom dokument – jako
výpis z lodního deníku, na které zeměpisné šířce a délce se to stalo.
Dokument by byl trojmo předán mým pozůstalým:
Manželka Marie Haklová
Ing.Zdeněk Hakl –
Praha
Ing.Milan Hakl - Troja
Nevím, zda se tato moje poslední vůle
srovnává se zákonitými předpisy a prosil bych o Tvé laskavé vyjádření v té
záležitosti.
Dále bych svoje obrazy s rámy, které se
týkají více moře, chtěl věnovat Námořní plavbě, aby je použila pro výzdobu svých
kanceláří a lodních obývacích prostorů, eventuelně jako dar zasloužilým
pracovníkům.
Již tři dny bylo moře pokryté mlhou.
Skagerrak, Severní moře. V Doverské úžině nebylo vidě příď lodi. Hustá bílá
tma a zvuk sirény. Kapitán u radaru, důstojník a námořník na křídlech můstku,
kormidelník. U bóje South Falls zněly zvonky strojního telegrafu, vyhýbání.
Padesáttři lodě v okruhu 12 mil, pět lodí křižuje kurs. Před majákovou lodí
Varne se mlha pomalu zvedla; půl, jedna, dvě, skoro tři míle. To bylo odpoledne
třetího dne. Po půlnoci se nakrátko vrátila.
Je ráno. Slunce se prodírá přes rozmazaný
prostor, zhasínají navigační světla. Na stožár letí československá vlajka znovu
pomalu klesá do půli stožáru. Napíná se v sílícím větru. Obzor kolem se
stále rozšiřuje a ukazuje další a další lodě.. Všechny spěchají. Plout se
musí…….
Dopoledne zaměřuje kapitán radarem Ile de
Ouessant, loď mění kurs, vyplová na oceán. Směr plavby k mysu Finisterre,
dávnému konci evropského světa. Lodní zvon odměřuje čas služeb a kolem plují
lodi. Směřují na západ do přístavů obou Amerik, na jih na Středomoří, do Afriky
i Asie, na sever do Evropy a na východ do Biskajského zálivu.Loď se stále více
houpá, vlny rostou do čtyř metrů a stříkají na palubu. Obloha i moře má ocelově
šedou barvu Atlantiku.
Slunce proráží mezi mraky nízko nad západním
obzorem. Loď stále snižuje rychlost a stáčí se šikmo proti vlnám. Kolem křižuje
své cesty a vyhýbá se pět lodí.Loď již téměř stojí. Na levém boku hlavní paluby
je nastoupena posádka, před ní velitel lodi.Paluba se houpe, občas udeří a
vystříkne vlna, je ticho.Minuta, dvě, deset minut ticha a pohledu na moře. Loď
stojí a ze zádi jde šest námořníků.Nesou těžkou desku pokrytou státní vlajkou,
zastavují se , kladou desku okrajem na zvýšený bok lodi. Velitel lodi pronáší
slova rozloučení. Končí. Zní dlouhý tón loďmistrovy píšťaly, dva posluchači
námořní školy zvedají konec desky, z pod vlajky klouže urna zašitá
v hrubé plachtovině, dopadá do vln a mizí. Nad lodí zní lodní zvon. Osm
úderů – konec služby, osm úderů – konec života námořníka.
Kolem je moře a lodi, začal znovu pracovat
motor. Všichni námořníci mimo službu sedí v saloně lodi, před každým stojí
sklenka. Sedí tiše, až velitel pronese přípitek "Na památku starého kapitána, za
ty, kdo jsou na moři!“ Rozcházejí se. Loď pluje dál do větrné
noci.
V lodním deníku m/s Kriváň je na
stránce ke dni 11.4.1974 tento zápis:
„19.04/04.8 v poloze: šířka 46°41´8 N,
délka 06°52´ 5 W, na křižovatce námořních cest Atlantického oceánu, byla
posádkou lodi uložena do moře urna s popelem kpt.Jana Hakla. Čest jeho
památce!“
Věčnou vzpomínku památce kpt.Jana Hakla na
palubách všech lodí plujících pod československou vlajkou nad jeho mořským
hrobem!
Autor:
kapitán dálné plavby ing.Jan Hošek (1935-1984),
absolvent námořní školy v Oděse,
velitel Kriváně a řady našich námořních lodí
Náš nejstarší kapitán v naší poválečné
flotě, veliký vzdělanec a osobnost, narozený ještě v předminulém století,
by kapitán Jan Hakl. Jeho námořní kariéra začala vstupem do kadetní školy
c.k.Mariny v Pule, tedy v tehdejším Rakousko-Uhersku, kterou úspěšně
skončil během 1.světové války v roce 1916 (Pula leží na poloostrově Istria,
dnes patří Chorvatsku). Po absolvování školy praktikoval na c.k. válečných
lodích a po vzniku Československé republiky přešel jako palubní důstojník do
nově vzniklé čs.floty, jmenovitě na první loď Legii. Tato loď byla zakoupena
jako novostavba v Japonsku (předtím pod japonskou vlajkou absolvovala pouze
jednu plavbu). Pod naší vlajkou loď převážela naše ruské legionáře ze sibiřského
Vladivostoku do Terstu. Po tomto úkolu převážela rovněž různé náklady pro ČSR.
Ve dvacátých letech byly prodána a náš kapitán Jan Hakl šel pracovat k
rejdaři, tj. do Legiobanky v Praze.
Kapitán
Hakl byl velmi vzdělaný všeobecně a jazykově, člověk s nadáním
k umění.Proto si běhen let v Praze vystudoval dálkově akademii,
jmenovitě na akademického malíře. Tato vášeň ho provázela celý další život , jak
na pevnině, tak i na moři – stále maloval, nejvíce moře a lodě.Měl taktéž
ohromný smysl pro humor.
Po
2.světové válce byl pro své odborné kvality s zkušenosti vysílán (Metransem
Praha) jako supercargo, na cizí lodě, které byly charterovány pro převážení
nákladů pro Československou republiku. Po vzniku naší vlastní floty byl jmenován
v lednu 1953 velitelem lodi
m/s Julius Fučík, předtím také působil ve vzniklé rejdařské společnosti
Čechofracht jako nautický inspektor a poradce. Dozoroval opravy a provoz naší
první lodi po 2.světové válce s/s Republiky, a to na loděnicích v norském
Stavangeru a polském Gdansku.
S
jeho osobou se vážou zajímavé mezinárodní asociace. Prvními absolventy námořních
škol nautického směru se stali dnešní kapitáni v důchodu kpt.Fojtů,
Kantner, Putna a Rusňák a to v polském Štětíně. Přednášky z astronomie
vedl profesor kpt.dálné plavby Antoni Ledochowski, pocházející z hraběcího
rodu. Během prvních měsíců výuky v polském jazyku jsme měli všichni potíže
zejména v odborné terminologii. Profesor Ledochowski při jedné počáteční
zkoušce mne překvapil lámanou češtinou, když řekl: „Můžete mluvit česky, já
rozumím, narodil jsem se na Moravě v Drahotušicích u Hranic.“ Během
inspekčních pobytů kpt.Hakla na lodi Republika jsem se zmínil, že astronomii nás
vyučoval nějaký hrabě Ledochowski. Kpt.Hakl nadšeně zvolal: „Vždyť je to můj
spolužák z kadetky v Pule, spolu jsme se učili a potom sloužili na
c.k. válečných lodích. Nevěřícně jsme na to zírali a říkali si, jak je ten svět
malý.
V letech
1969/70 jsem byl velitelem na lodi Blaník na lince Štětín-kubánské přístavy.
Kpt.Hakl byl již v důchodu v Praze, zatímco kpt.Ledochowski, ověnčený polskými řády za zásluhy, stále
přednášel na Vysoké námořní škole ve Štětíně.V těch časech panoval v ČNP
Prah hezký zvyk. Penzionovaným pracovníkům ČNP byly povolována jedna okružní
rekreační plavba. A tak se v březnu 1969 na m/s Blaník nalodil kpt.Hakl,
můj osobní patron a přítel.Moře nebylo k nám vlídné, obzvláště na zpáteční
cestě z Kuby na Atlantiku jsme se plavili ve středu prudké bouře, mluveno
meteorologickým jazykem, hluboké barometrické deprese. Stálá vichřice
s vysokou vlnou měla stejnou rychlost a směr s naší lodí. Kpt.Hakl,
pohladiv si bradku, přišel za mnou a řekl: „Pokusíme se to moře trochu uklidnit.
Vezmi noviny, trhej je na úzké pásky a z můstku je pouštěj po větru. Já
půjdu na poopdeck (záď) a budu dělat totéž.“ Nebudete tomu věřit, avšak moře se
vždy uklidnilo na několik hodin o 2-3 baly Beaforta, takže jeme se mohli
v klidu najíst, zejména na oběd a večeři. Tuto zajímavou proceduru jsme
opakovali každý den plavby po Atlantiku a ono to fungovalo!Bylo to
neuvěřitelné!!!Byl jsem vděčen kpt.Haklovi, že jsem se zase něčemu přiučil
z dílny starých a osvědčených praktik.
Než
jsme dopluli do Štětína, bleskla mně v hlavě myšlenka, zda bych nemohl
zorganizovat setkání dvou dávných spolužáků, tj.kpt.Hakla
s kpt.Ledochowskim. Co jsem si umínil, to jsem také udělal.Zatelegrafoval
jsem našemu delegátovi ve Štětíně p.Herinkovi, aby po našem připlutí poprosil
kpt.Ledochowkého, aby přišel na loď setkat se s dávným spolužákem
kpt.Haklem.
A
tak se také stalo. Po našem doplutí a uvázání lodi v přístavu Štětín
přijelo taxi, ze kterého vystoupil v v bezvadné uniformě
kapitána-profesora s řády na prsou, kpt.Antoni Ledochowski. Hned mne objal
a „vycaloval“ jako starého přítele a řekl: „Panie kapitanie bardzo dziekuje za
Panskie zaproszenie alez jak bedziemy z kolega rozmawiac, przeciz on po
polsku nie rozmawia jak Pan“. Staří pánové se rovněž objali a políbili a začali
vzpomínkami na staré časy v Pule. Neviděli se 51 let! Z počátku
hovořili lámaným slovanským esperantem, tj. smíšeninou slov polských, českých,
slovenských a ruských, až nakonec přešli na svůj dávný učební jazyk,
tj.němčinu.
Vyjadřovali velikou
radost ze svého setkání, neviděli se totiž od roku 1918, kdy se jejich cesty po
vzniku samostatného Polska a Československa rozdělily. Moje radost byly stejná,
neboť mne hřálo u srdce, že jsem přispěl takovou formou vděku k mým oběma
velkým učitelům námořnictví, jakým byli oba kapitáni.Jako důkaz svého vděku mně
kpt.Ledochowski dal s osobním věnováním jeho knihu Astronomia Zeglarska
kpt.Haklem mně byl také později vnucen hezký obraz lodě na moři, který
vlastnoručně namaloval.Tento obraz dodnes visí v mé ložnici nedaleko
postele. Při pohledu na něj mně připomíná milé chvíle s oběma kapitány,
vynikajícími odborníky s citlivým přístupem k nám mladším kolegům a
vůbec ke všem lidem.Škoda, že již nejsou mezi námi!
Autor:
kapitán
dálné plavby Milan Rusňák (*1930),
jeden
z prvních absolventů námořní školy v Polsku, velitel řady našich
námořních lodí
Chci se
zmínit ještě o jednom jubileu, které bychom si měli, v souvislosti
s třicátým výročím ČNP, připomenout. V roce 1959, kdy československé
námořní lodě, po reorganizaci v podnikovém zázemí, vyplouvaly na dálné
plavby pod novým firemním titulem, nenápadně a bez fanfár opouštěl scénu moří a
oceánů kapitán dálné plavby Jan Hakl. My jsme začínali, on oficiálně končil
s námořní činností a ve věku 64 roků odcházel do důchodu. Později jsme se
s ním sice ještě několikrát na moři setkali – jako s velitelem na akci
SLAPY, jako s poradcem, nebo čestným pasažérem – to už ale nebyl nijak
výrazně účasten na ekonomicko provozním zápolení nového podniku. Pro nás, kteří
jsme s ním v té době přišli do styku, se ovšem stal nedílnou součástí
našich třicetiletých vzpomínek. Poznali jsme ho především jako dobrého člověka a
citlivého umělce a ve vyprávění starších pamětníků byl vždy i dobrým kapitánem.
V roce 1960 s námi
plul na lodi KLADNO, aby podpořil jistotu začínajícího velitele kapitána Fojtů.
Byla to pro něho více méně rekreační cesta, kdy se mohl s klidným svědomím
věnovat svým uměleckým zálibám. Studoval proměnlivou tvář moře, jako by to byla
pózující Mona Lisa se svým záhadným úsměvem. S paletou a s malířským
stojanem se stavěl proti vlnám a na plátně zachycoval scenérie s bohatým
barevným spektrem před východem a po západu slunce. V Port Saidu měl na
kartonu načrtnutou skicu imposantní budovy kapitanátu, sépiově bílou bělobou
olovnatou zvěčnil nejkrásnější nebe nad svinibrodskou zelení a červenými
střechami Singapuru. Ve volných chvílích si rád popovídal i se strážním
námořníkem. Třebas to byl jenom obyčejný začínající deckhand – nová ruka pro
palubu. Několik dní jsme stáli v přístavu Sihanoukville v Kambodži.
Štefan Karivalis, starší námořník známý sou obchodní zdatností, získal tam tehdy
výhodnou transakcí, za jedny hodinky zvané „funtovky“ pěkného opičáka. Za
lékařské dobrozdání a zdravotním stavu, které požadoval velitel, zaplatil ovšem
praktickému lékaři v městě Sihanukově 30 dolarů. Je zajímavé, že většina
zvířat, která kdy byla na lodích, dostávala jméno Pepík. Také toho našeho nového
kamaráda pokřtili na Josefa. Mladý kapitán ho neměl příliš rád a zakázal mu
vstup do ubytovacích prostorů posádky. Uvázaný na přídi – pod bakem – prožíval
Pepík těžké chvíle úzkosti a strachu, vždy když se spouštěla nebo vytahovala
kotva a vrčel kotevní naviják. Většinou se namotal nakrátko na tyči vyčnívající
nad vchodem a z můstku bylo možné dalekohledem pozorovat, jak se snaží
drobnými prstíky rozmotat ten propletenec. Chvílemi se oběma rukama chytal za
hlavu, jako lidé v stresové situaci a někteří pozorovatelé z toho měli
velkou legraci. Jenom Člověk Jan Hakl si ukazováčkem a palcem promnul svou
šedivou bradku a poslal strážného z můstku: „Jděte ho tam prosím vás
rozmotat, nebo se z toho chudák zblázní“. Kapitán Hakl přelodil v Číně
na loď Slapy, která tehdy dočasně plula pod naší vlajkou a Pepík, když už si
zvykl a našel mezi námi dobré kamarády, byl na zpáteční cestě do Evropy vyměněn
na Sicílii za dvě chodící panny.
Doma jsem
se potom několikrát setkal s kapitánem jako se starším přítelem. Společně
jsme v Lounech navštívili pana učitele Mirvalda, také Člověka s velkým
začátečním písmenem a z roku 1969 mám hezkou vzpomínku na návštěvu u Haklů
na chatě v Poříčí nad Sázavou. Starý pán pracoval na zahrádce v kožené
pracovní zástěře, s bílou bradkou, bělovlasý. Nevím proč, ale tak nějak
jsem si asi představoval Lešetínského kováře. Paní Haklová nám ukazovala
fotografie svých synů, pionýrů a další dokumentární snímky
s vysokoškolských promocí: „Takhle mi je zanechal, když odešel na moře a
takové jsem mu je odevzdala.“ V tom výroku byla naostřená výčitka opuštěné
ženy, která musela všechno zvládnout sama, ale také hrdost a sebechvála, že se
to podařilo. Poslední osobní setkání se uskutečnilo na podnikové schůzi ROH
v budově Čechofrachtu. Přišel skromný a nenáročný jako vždy, vypil svou
sklenku a popovídal se známými. Když jsme se po schůzi venku rozcházeli, každý
z nás najednou někam moc pospíchal. Jenom dva veteráni – kpt. Jan Hakl a
kpt. Klos – zvolna odcházeli na zastávku tramvaje. Zavěšeni do sebe,
s individuálním pocitem, že jeden druhému poskytují nezbytnou oporu,
ztráceli se pomalu v anonymitě davu, jako v mlhavém oparu. Dva parníky
odepsané z námořního rejstříku, které už daleko nedoplují. V jednom
dopise si ještě kapitán postěžoval na žlučník, že si nikdy nepředstavoval jaké
patálie a bolesti může vyprovokovat taková malá žoužvička. Potom už přišlo jen
smuteční oznámení – tečka za jedním lidským životem. Nakonec to ani nebyl
žlučník, ale obyčejný apendix, který tu nežádoucí tečku
zavinil.
Vždy
třetího března připomínáme nedožité narozeniny našeho kapitána č.1, a
15.listopadu 1973 jsme se s ním rozloučili v obřadní síni krematoria.
Mám před sebou projev kapitána Milana Rusňáka, v kterém patřičně zhodnotil
životní dráhu zesnulého, pročítám několik stránek vánočního rozhlasového pořadu,
kde kapitán Hakl se sám v roce 1972 vyzpovídal z vlastního životopisu,
orientuji se v dalších materiálech z jeho života. Jako bych vstřebával
fluidum osobnosti, z které mám vytvořit literární
postavu.
S osmnáctiletým Jendou Haklem nastupuji v roce 1913
k rakousko-uherskému válečnému námořnictvu, prožívám s ním rozpínavé
mládí, kdy poprvé přicházel do styku s mořem i s drilem vojenské
maríny, absolvujeme námořní akademii a další roky funkčního i ideového
dozrávání. Nejpodstatnějším úsekem jeho života je bezesporu jedenáct roků
prožitých s čsl. námořní lodí LEGIE. To byl v nejlepším věku a
v plné mužné síle poznával svět, tehdy ještě ne tak příliš okoukaný a
důsledně zmapovaný. Dvě cesty na Dálný východ do Vladivostoku, potom převážně
Jižní Amerika – Montevideo, Buenos-Aires, Bahia Blanca – na severu Baltimore,
New York, Providence, v Evropě Cardiff, Antverpy, Hamburk, Terst, Janov,
Neapol … Škoda, že zápisky z této doby později sám zničil, protože se mu
v ideové dospělosti zdály být naivní a příliš romantické. V období
1931 – 1951 bylo zase až příliš mnoho tvrdého realismu. Celosvětová krize
v třicátých letech, hnědý mor hitlerismu, válečná hysterie. Existenčními
motivy připoutaný k profesi bankovního úředníka – ve sféře reálných čísel,
procent a úroků – proseděl a promarnil občan Jan Hakl dvacet suchých let. Daleko
od putujících horizontů, daleko od rektascencí a deklinací hvězdných souřadnic.
Jednoho dne, snad v roce 1950, se objevil u valutové přepážky Čsl. státní
banky v Praze Na příkopech mladý muž v uniformě studenta polské
námořní školy. Po provedené peněžní transakci byl překvapen otázkou: „Už umíš
dělat se sextantem?“ Ve své mladické hrdosti si zřejmě pomyslil, co že asi
takový inkoust může vědět o stupních a minutách hvězdných výšek. Uplynul čas a
ti dva se znovu setkali na palubě čsl. námořní lodi. Ten ouřada tam byl
kapitánem, mladý muž ve funkce palubního kadeta. Na frekvencích radiotelegrafie
se tehdy objevila nová volací značka O L G B – československá námořní loď JULIUS
FUČÍK – druhá v pořadí po staré REPUBLICE. Elegantní štíhloboká, na
tehdejší poměry možno říci krasavice. Po bývalém majiteli
v z Marseille jí zůstal francouzský šarm a v malém servisním
tanku v hospodářském sektoru několik hektolitrů francouzského vína, které
bylo teprve za dva měsíce po vyplutí náhodou objeveno. Nějaký čas udržovali
nálezci svůj objev v tajnosti a velitel lodi Jan Hakl se jen divil jakou
mají jeho námořníci optimistickou náladu. Když potom došlo k legální
tropické konzumaci, místo přípitku „na zdraví“ provolávali heslo VIVAT FRANCE a
zpívali Marseilleisu. Na této lodi absolvoval kapitán 23 cest převážně na Dálný
východ do Číny a zpět do evropských přístavů. Vypráví se o jedné pěkné bouři na
Černém moři, kde se JULIUS FUČÍK elegantně nakláněl až v padesáti
stupňových přechylech a hledal svou šanci na přežití. Velitel opřený na křídle
můstku se stopkami v ruce čekal na devátou vlnu – tu největší – aby po
jejím odeznění provedl obrátku. „Na vlnu myslím, na devátou“ – vyznává se
v jedné své básničce ze svých tajných myšlenek František Branislav, ale
když se ta devátá vlna valila po palubě a její tříšť dusila poziční světlo na
hlavním stožáru, měl každý ze zúčastněných k poezii hodně daleko.
V Bosporu je tehdy přivítali jako zázračně zachráněné z atomové
války.
Pět roků
na lodi JULIUS FUČÍK uteklo jako voda, protože „čas jako voda utíká, čas jako
moře je“. Když už je po bouřích a uragánech můžeme citovat Jiřího Wolkera,
oblíbeného kapitánova básníka. Po obou nám zůstalo černě orámované motto jejich
skromného života: „Až umřu, nic na tomto světě se nestane a nezmění, jen srdcí
několik se zachvěje v rose, jak k ránu květiny.“
Citová
vlna v srdcích už dávno odezněla a vzpomínky ty je nutné křísit a
osvěžovat, aby se nikdy nezapomnělo, že tady byl jednou jeden kapitán. Ten,
který miloval moře mladickou i pozdní láskou a zůstal mu věrný i po smrti.
Nebylo tak docela jednoduché splnit jeho poslední vůli, získat povolení
k vývozu, vyhovět požadavkům a byrokratickým předpisům úřadů. Dne 11.dubna
1974 byl na lodi Kriváň vykonán akt námořnického pohřbu. Urna zašitá
v plátěném obalu, byla spuštěna do moře v blízkosti Biskajského
zálivu, v průsečíku zeměpisných souřadnic 46°41;8 severní šířky, 6°52;5
západní délky. Poslední určená pozice velkého putování a v houbce 4.400m
hrobka mořského tuláka. Žádná Cheopsova pyramida, ani sarkofág nebo mramorový
náhrobek. Leží tam na dně v písečném nánosu, jako pod prostým křížem voják
v širém poli a všechny lodě spěchající po rušné námořní magistrále mezi
majáky Ushant a Finister, jakoby vplouvaly, vplouvaly do jeho modrých
očí.
Jestliže
někdy poplujete nad onou hlubinou – vy nové elegantní lodě, vy mladí
perspektivní kapitáni – zapněte echosondu a vyšlete impuls tam dolů k té
osamělé amfoře. A zahoukejte. Jeden dlouhý zvukový signál vržený do prostoru,
jako důkaz, že běží dál štafeta vzpomínek na kapitána, který se jmenoval J A N H A
K L.
Až se
vrátíte domů z velkých dálek a náhodou v Praze pojedete do Dejvic –
nejenom do Tuzexu, ale o kousek dál za Hanspaulku – zastavte se u svatého
Matěje, tam kde se kdysi odbývaly matějské poutě, veselice a radovánky. Na
hřbitově najdete skromný pomníček s kotvou a s nápisem: „Bohumil
Klos kapitán dálné plavby.“
Další kotevní pozice, kterou už žádný uragán ani seismická vlna
nevyvrátí.
Autor:
František
Ptáček
(*1930)
absolvent
námořní školy v polské Gdyni,
palubní
důstojník na řadě našich námořních lodí
z knihy
Modré
vzpomínky
Narozen
9.2.1904 v Ljubinje, okr.Mostar, zemřel 10.2.1974 v Praze. Jeden
z prvních kapitánů dálné plavby, astronom a přírodovědec
(entomolog).
Pocházel
z české rodiny, žijící v Jugoslávii; kromě mateřštiny hovořil i
chorvatsky, německy, anglicky, polsky a italsky.
Po maturitě
v Blje Luke (1920) navštěvoval námořní akademii v Bakaru; po vyřazení
(1926) nastoupil jako námořní kadet v rejdařství Artur Zdenkovič Trieste,
kde na různých lodích absolvoval praxi, potřebnou k vykonání důstojnických
zkoušek. S diplomem námořního poručíka nastoupil jako lodní důstojník na
prvním československém nákladním parníku Legie (1928). Po ukončení provozu Legie
sloužil na další čsl.lodi Little Eve jako palubní důstojník (1934-1936), poté
vykonával funkci přístavního kapitána v Komárně (1936-1938).
V průběhu
2.světové války pracoval jako navigační úředník České letecké společnosti
(existence této společnosti, vlastnící několik letadel, uskladněných
v hangáru v Jinonicích, unikla pozornosti protektorátních úřadů. Po
válce 1945-1948) byl zástupcem firmy Intrasped, později Metrans.
O
roku 1952 velel první poválečné lodi Republika a poté i na dalších lodích
(Dukla, MírI., Vítkovice I. a Republika II. Přestože již v únoru 1964 mohl
odejít na zasloužený odpočinek, pracoval v oboru námořní dopravy dál, dělil
se o své bohaté zkušenosti s mladými námořními důstojníky a vychoval řadu
nástupců. Poslední plavbu ukončil 12.9.1973.
Je pohřben na
dejvickém hřbitově u kostela sv.Matěje.
Narozen 8.6.1906 v Postřekově u Domažlic,
zemřel 23.10.1987 v Praze.
Jeden z prvních českých námořních
kapitánů a vůbec první z těch, co námořnické řemeslo poznali od píky: jako
absolvent námořnické akademie prošel všemi stupni tvrdé lodní dřiny od plavčíka
– kadeta přes palubního důstojníka až k funkci toho, jak říkají Britové „co
je Prvním po Bohu…“
Po maturitě na reálce v Domažlicích
dostal stipendium na státní námořní akademii v Bakaru, kterou absolvoval
1925. Jako kadet a později po složení zkoušek na námořního poručíka (1927) se
plavil na čs.obchodní lodi Legie, provozované pražskou Legiobankou. Později se
plavil na lodích Baťovy společnosti Morava a Little Eve; na druhé
z jmenovaných vykonával, poté co složil kapitánské zkoušky v Kotoru
(1932) funkci velitele a to až do jejího odprodeje 1935.
Neexistence čs.námořního loďstva až do roku
1952 jej přinutila vykonávat různá občanská povolání. V průběhu hospodářské
krize, až do roku 1938, působil jako Baťův
nákupčí surovin (koží) v Angole, 1939 byl vedoucím provozu
na plavebním kanále téže firmy na
jižní Moravě, později jako skupinový vedoucí v nákupním oddělení.
V roce 1948 přešel jako šéf obchodního oddělení n.p Moravia, později
pracoval v Centrolloydu, byl vedoucím kanceláře Čs.plavby oderské
v Praze a dále vedoucím nákupu lidového družstva znak v Praze.
1952 byl požádán nově ustaveným podnikem
zahraničního obchodu Čechofracht , aby svými zkušenostmi pomohl naší nově
vznikajícíc poválečné námořní dopravě (po poškození první čs.poválečné nákladní
lodi Republika v Čínském moři). 1954 převzal jako kapitán první novou loď
Lidice, postavenou pro čs.rejdařství. Velel řadě lodí, působil jako pedagog a
publicista (věnoval se výchově a výcviku našich mladých námořníků, předával jim
své zkušenosti a napsal řadu odborných publikací - Loď, moře, námořníci, skripta
Námořnická praxe , Angličtina pro námořníky aj.) a překladatel
z portugalštiny. Vychoval řadu nástupců.
Dostalo se mu uznání na podnikové i
celostátní úrovni (1966 státní vyznamenání „Za vynikající
práci).
Do důchodu odešel v roce 1966, jako
kapitán však jezdil až do roku 1978. Je pohřben v moři (80 st.v.d., 0,6
st.s.š.) u ostrova Srí Lanka (dříve Ceylon).
Narozen 24.12.1905 v Lounech, zemřel
5.11.1983 v Praze. Jeden z prvních a nejznámějších českých námořních
kapitánů.
Po maturitě na vyšší reálce v Lounech a
na gymnáziu v Brně (1923) získal stipendium ke studiu na jugoslávské
námořní akademii v Dubrovníku, kterou absolvoval v roce 1927. Nejprve
se plavil jako námořní kadet v jugoslávském obchodním loďstvu; první státní
zkoušku složil a hodnosti námořního poručíka dosáhl roku 1932; druhou státní
zkoušku vykonal a diplom námořního kapitána obhájil v Kotoru roku 1936.
Kromě češtiny ovládal plynně němčinu, angličtinu, ruštinu, polštinu, italštinu,
francouzštinu a srbochorvatštinu.
V průběhu hospodářské krize nebyly pro
československé námořníky na moři práce a proto musel vylodit a přijmout občanské
zaměstnání. 1937-1938 pracoval jako havarijní referent dopravní společnosti
„Labská Magdeburk.“ V průběhu 2.světové války1939-1940 byl odborným
referentem mezinárodní dopravy v Transportě Praha. V následujících
letech prošel řadu civilních zaměstnání: u firmy Gruntorád stavebniny Praha
(1940-1945); později přešel k Intrasped-Metrans(1945-1951) jako vedoucí
skupiny. 1951 byl recepčním karlovarského hotelu Pupp a 1951-1953 pomocným
horníkem Rudného průzkumu Ejpovice.
Ustavení Čechofrachtu a obnovení
československé námořní plavby jej v červenci 1953 znovu přivedlo na palubu
a velitelský můstek československých obchodních lodí, nejprve v Šanghaji
jako prvního důstojníka na parníku Republika I. Až do svého odchodu do důchodu
velel na řadě našich nákladních lodí, např. na prvním tankeru Ostrava,
provozovaném v dubnu 1959 ustavenou akciovou společností s mezinárodní
účastí Československá námořní plavba. Jeho práce byla oceněna řadou vysokých
vyznamenání a řádů (1966 „Za vynikající práci“).
Je pohřben na dejvickém hřbitově u kostela sv.Matěje vedle kpt.B.Klose.