Byla ukončena spolupráce s čínskou stranou a předány
zbývající čínské lodě Lidice, Mír
I. a Orlík I., jejich exportní cesty končily v Číně a do výsledků ČNP nebyly
započítány. Z ústředí odešli i čínští partneři.
5.6.1967 byl v důsledku egyptsko-izraelské války
uzavřen na 8 let Suezský průplav. Mezi 14 loděmi, překvapenými vypuknutím
konfliktu 5.6. při průjezdu suezským kanálem a poté nuceně kotvícím na Hořkém jezeře
byla i námořní loď Dunajplavby Lednice.
Lodě ČNP propluly Suezem těsně před konfliktem, ale
v relaci na Střední a Dálný Východ musely obeplouvat Afriku. To znamenalo
prodloužení cesty v závislosti na výchozím/koncovém přístavu a rychlosti
lodi o 12-20 dní a zvýšení nákladů na pohonné hmoty (jejichž cena rovněž
stoupla). Vyšší náklady rejdařů byly kompenzovány zvýšením sazeb dopravného
v dotčených relacích.
Od začátku roku byl v podniku realizován nový program hospodářské politiky, který byl umožněn odchodem čínské strany a zavedením nových pravidel hospodaření vč. systému VRCV (vnitřní cenové vyrovnání). Ceny se nadále tvořily prostřednictvím mechanismu tržních vztahů a ČNP je ovlivňovala pouze komerčním jednáním v konkurenci s volnou tonáží cizích rejdařů. Systém VRCV byl velmi aktivně využíván ve všech sférách činnosti podniku. Projevil se především devizovými úsporami v nákladech (přesun části nákupů potřeb pro provoz lodí - zásoby, opravy, náhradní díly, pohonné hmoty ad. z KS na tuzemsko, SZ a clearingové země) a růstem příjmů v KS (lodě byly nasazovány v těch relacích a pro přepravu takového čs.zboží, které přinášely největší úspory nebo přímo efektivní volné měny).
Hlavním kriteriem hospodářských výsledků se stal
ukazatel hrubého důchodu.
Vedením
podniku byl schválen nákup čtyř lodí liniového typu o nosnosti 6 tis.DWT série
B/455 začátkem října 1967. Lodě byly stavěny ve větší sérii B/455 pro PŽM
s nasazením v západoafrické lince. Série prodělala celou řadu úprav a
modifikací včetně změn na celkovém vzhledu lodi i strojním vybavení a čtyři
jednotky, dodané do Československa jbyly v pořadí 10.-13. Protože situace
v západoafrické relaci se pro polskou stranu značně změnila a nebylo pro tyto lodě jiné
použití, nabídla je polská strana pro vyrovnání obchodní a platební bilance
z čs.strany, přičemž loď Blaník byly již v takovém stadiu
rozestavěnosti, že byla převzata prakticky bez jakýchkoli úprav, takže se od ní
následující tři jednotky, kde byly při stavbě již uplatněny připomínky ČNP, liší
(silnější motor na těžké palivo, zesílené konstrukce trupu na přepravu rudy,
zrušen chladírenský prostor a další drobnější úpravy).
Devátá
námořní loď , tentokráte liniového typu, byla určena stejně jako další tři
jednotky k zajištění rozvinuté výměny zboží mezi Československem a Kubou.
Tři prvé lodě
z této série byly skutečně v kubánské relaci nasazeny, zatímco čtvrtá
byla většinou pronajímána na cizí účet, protože najíždění Kuby v té době
znamenalo zapsání na tzv. černou listinu, což znamenalo zhoršení možností
najíždění určitých teritorií a najímání některými kapitalistickými rejdaři a
také provozní problémy.
Pozdější vývoj
ukázal, že se jedná o lodě velmi užitečné svou velikostí, umístěním skladovacích
prostorů, ekonomikou provozu a možností univerzálního použití pro zboží čs.ZO i
cizího substrátu v obou směrech nejen v kubánské, ale i v řadě
dalších oblastí. Vedle kubánské relace byly nejčastějšími oblastmi nasazení
těchto lodí Středomoří a oblast Blízkého Východu a Indie.
stav k 1.1. |
|
|
|
za rok |
|
|
lodě |
|
|
|
přeprava |
|
|
celkem |
počet |
7 |
|
množství |
tis.tun |
820,9 |
z toho |
G |
5 |
|
z toho |
vl.lodě |
820,9 |
|
B |
2 |
|
|
naj.lodě |
0,0 |
kapacita |
|
|
|
dopravné |
mil.Kčs |
142,8 |
nosnost |
tis.DWT |
114,1 |
|
z toho |
vl.lodě |
142,8 |
z toho |
G |
45,9 |
|
|
naj.lodě |
|
|
B |
68,2 |
|
prům.sazba |
Kč/1 t |
173,9 |
tonáž |
tis.BRT |
75,2 |
|
příjmy za |
cestující |
|
hodnota |
|
|
|
|
|
|
pořiz. |
mil.Kčs |
464,0 |
|
výsledky |
|
|
zůst. |
mil.Kčs |
391,1 |
|
výkony |
mil.Kč |
148,9 |
|
% |
84 |
|
odpisy |
mil.Kč |
25,5 |
ZP ČNP |
|
|
|
režie |
mil.Kč |
3,3 |
pořiz. |
mil.Kčs |
465,5 |
|
zisk |
mil.Kč |
47,7 |
zůst. |
mil.Kčs |
392,1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
C k rozd. |
mil.Kč |
47,7 |
pracovníci |
|
|
|
odvody |
mil.Kč |
11,3 |
prům.stav |
osob |
573 |
|
podíl |
% |
23,6 |
z toho |
ústředí |
91 |
|
příděly fondům |
mil.Kč |
36,5 |
|
námořníci |
482 |
|
nerozd.HV |
mil.Kč |
|
V rozdělení hospodářského výsledku šla větší
část do podnikových fondů, podíl odvodů nepřesáhl čtvrtinu
prostředků.
Koncem roku byla uvedena do provozu první ze čtyř
kontrahovaných lodí z Polska Blaník.
Jednalo se o velmi efektivní plavidla s universálním použitím. Na všech
lodích tohoto typu bylo po šesti dvoulůžkových kabinách pro cestující určených
pro pravidelnou osobní přepravu a kabiny na lodích také byly v začátcích
jejich provozu hojně využíván. Loď Blaník byla vzhledem k rozpracovanosti
převzata ve verzi podle původního projektu - měla i chladírenský prostor, který
byl pro nedostatečné využití v roce 1980 zrušen a motor na naftu, který byl v
roce 1977 přestavěn na těžké palivo.
dle lodí |
|
provozní výsledky |
tuno |
|
finanční výsledky |
|
poř. |
|
návratnost |
odp. | ||||||
loď |
cest |
EČ |
MEČ |
tuny |
míle |
míle |
|
tržby |
zisk |
odp. |
přínos |
hodn. |
|
% |
roky |
% |
Kladno |
10 |
361 |
17 |
92 |
49 |
367 |
|
29,4 |
15,2 |
4,1 |
19,3 |
74,7 |
|
25,8 |
3,9 |
5,5 |
Pionýr |
11 |
358 |
7 |
25 |
58 |
124 |
|
10,8 |
4,0 |
1,3 |
5,3 |
23,8 |
|
22,5 |
4,5 |
5,5 |
Jiskra |
10 |
360 |
11 |
24 |
62 |
124 |
|
12,4 |
5,1 |
1,3 |
6,4 |
23,6 |
|
27,1 |
3,7 |
5,5 |
Košice I. |
9 |
337 |
10 |
230 |
90 |
1236 |
|
24,2 |
6,3 |
4,6 |
10,8 |
83,2 |
|
13,0 |
7,7 |
5,5 |
Republika II. |
6 |
326 |
5 |
70 |
63 |
553 |
|
20,2 |
7,3 |
3,7 |
11,0 |
67,8 |
|
16,2 |
6,2 |
5,5 |
Brno |
7 |
311 |
11 |
67 |
55 |
522 |
|
24,6 |
12,4 |
3,5 |
15,9 |
63,7 |
|
24,9 |
4,0 |
5,5 |
Vítkovice I. |
8 |
320 |
30 |
313 |
104 |
1911 |
|
21,1 |
2,8 |
7,0 |
9,8 |
127,8 |
|
7,7 |
13,0 |
5,5 |
|
61 |
2373 |
91 |
821 |
481 |
4837 |
|
142,8 |
53,0 |
25,5 |
78,5 |
465 |
|
16,9 |
5,9 |
5,5 |
Po poklesu v minulém roce se situace na světovém
námořním trhu stabilizovala na nízké úrovni, ke zvýšení sazeb u hromadných
substrátů došlo až po suezské krizi (uzavření suezského průplavu v důsledku
válečných událostí), kdy však došlo i ke zvýšení cen pohonných hmot a vyšším nákladů provozu v důsledku
objíždění Afriky.
Všechny lodě vykázaly zisk, přínos i návratnost se proti předchozímu roku zlepšily.
dle relací |
|
|
|
|
|
tuno |
|
|
prov. | |
kat. |
relace |
cest |
EČ |
|
tuny |
míle |
míle |
|
tržby |
zisk |
G |
Baltik |
2 |
48 |
|
4 |
4 |
4 |
|
1,1 |
0,2 |
G |
BSV |
2 |
94 |
|
4 |
18 |
34 |
|
2,8 |
0,9 |
G |
DV |
3 |
249 |
|
35 |
48 |
464 |
|
11,7 |
2,0 |
G |
Kuba |
33 |
1207 |
|
193 |
195 |
1016 |
|
76,7 |
43,8 |
G |
Levanta |
1 |
42 |
|
5 |
6 |
11 |
|
1,1 |
0,1 |
G |
ostatní |
3 |
76 |
|
37 |
16 |
162 |
|
4,1 |
1,2 |
B |
cesty |
17 |
657 |
|
543 |
193 |
3147 |
|
45,3 |
12,1 |
|
|
61 |
2373 |
|
821 |
480 |
4838 |
|
142,8 |
60,3 |
.
Základem HV zůstal i nadále provoz lodí v kubánské
relaci, která se podílela na provozním zisku více než 70%.