Zahájil činnost společný čs.-čínský smíšený podnik COSSHIP typu joint venture s 50% podílem obou účastníků (ČNP a COSCO), se sídlem v Praze (15 pracovníků, z toho 9 čs.), pobočkou v Pekingu (5 pracovníků, z toh 3 čs.), do provozu byly nasazeny po jedné lodi z každé strany (Orava II. a Fuhniushan o nosnosti 15 tis.DWT) v dálněvýchodní relaci (předpokládaný objem vzájemné výměny zboží 400 tis.tun ročně). Nájemné placené mateřským společnostem bylo stanoveno na 4000 USD/loď/den, dopravné placeno 50% ve volné měně a 50% v clearingu (čínskými subjekty v cl.Sfrs a čs.v převoditelných Rbl, poměr změněn na 60% VM a 40% clearing). Jako nakládací přístavy byly stanovena polské přístavy Gdynia/Gdansk, perspektivně jugoslávské Rijeka/Koper.
Počet lodí k počátku roku nižší o 2 jednotky vyřazené v minulém roce.
Došlo ke zpoždění předání novostaveb z Číny, PLR a
SFRJ vinou partnerských loděnic, z původně předpokládaných 5 lodí dodány pouze
dvě. Lodě pro přepravu kusových nákladů byly pro potřeby ČNP postaveny
v ČLR v létech 1988-89 jako tzv. “tweendeckery”, vesměs
s nosností kolem 8 tis.DWT. V tomto roce byly dodány první dvě lodě Vltava a Otava o velmi vysokém
standardu.
Koncem srpna
1988 byl s konečnou platností schválen kontrakt na stavbu tří bulkcarrierů typu
Panamax o nosnosti 64 tis.DWT. Lodě pro ČNP postaví loděnice Okpo, ležící
nedaleko Pusanu v Jižní Koreji. .Stavba byla zahájena v listopadu
Stavba bude
probíhat pod dohledem Lloyd's Register of Shipping a čtyřčlenného stavebního
dozoru CNP. Na Iodích je uplatněna unifikace ČNP v oblasti výpočetního střediska
automatiky, navigačního a spojového vybavení.
Loděnice Okpo
patří k největším a nejmodernějším na světě. Leží na ostrově Koje asi 40 km
jihovýchodně od Pusanu. Loděnice byla postavena a uvedena do provozu počátkem
osmdesátých let a má dva velké suché doky. Ve větším z nich je : možno stavět
lodě až do velikosti 1 milion DWT a v menším do velikosti 350.000 DWT. Roční
kapacita loděnice je 360 tis. tun zpracované oceli a 1,2 mil. GRT
novostaveb.
Z této mamutí
kapacity vyplývá i poněkud odlišný postup stavby našich lodí. První dvě: "TATRY"
a "SUMAVA" budou stavěny současně v jednom doku.
stav k 1.1. |
|
|
|
za rok |
|
|
lodě |
|
|
|
přeprava |
|
|
celkem |
počet |
12 |
|
množství |
tis.tun |
1826,5 |
z toho |
G |
8 |
|
z toho |
vl.lodě |
1632,6 |
|
B |
4 |
|
|
naj.lodě |
193,8 |
kapacita |
|
|
|
dopravné |
mil.Kčs |
422,5 |
nosnost |
tis.DWT |
212,7 |
|
z toho |
vl.lodě |
396,2 |
z toho |
G |
92,7 |
|
|
naj.lodě |
26,3 |
|
B |
120,1 |
|
prům.sazba |
Kč/1 t |
231,3 |
tonáž |
tis.BRT |
142,2 |
|
příjmy za |
cestující |
|
hodnota |
|
|
|
|
|
|
pořiz. |
mil.Kčs |
1212,9 |
|
výsledky |
|
|
zůst. |
mil.Kčs |
374,7 |
|
výkony |
mil.Kč |
436,5 |
|
% |
31 |
|
odpisy |
mil.Kč |
77,3 |
ZP ČNP |
|
|
|
režie |
mil.Kč |
19,4 |
pořiz. |
mil.Kčs |
1234,7 |
|
zisk |
mil.Kč |
46,4 |
zůst. |
mil.Kčs |
379,2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
k rozdělení |
mil.Kč |
46,4 |
pracovníci |
|
|
|
odvody |
mil.Kč |
37,1 |
prům.stav |
osob |
1070 |
|
podíl |
% |
80,0 |
z toho |
ústředí |
137 |
|
příděly fondům |
mil.Kč |
9,3 |
|
námořníci |
933 |
|
nerozd.HV |
mil.Kč |
|
Stav pracovníků ústředí klesl o další 3, zůstatková
hodnota lodí klesay na 31%.. Úbytek 2 zcela odepsaných lodí se odrazil
v poklesu HV, podíl odvodů stále 80%.
dle lodí |
|
provozní výsledky |
tuno |
|
finanční výsledky |
|
poř. |
|
návratnost |
odp. | ||||||
loď |
cest |
EČ |
MEČ |
tuny |
míle |
míle |
|
tržby |
zisk |
odp. |
přínos |
hodn. |
|
% |
roky |
% |
Blaník |
10 |
322 |
18 |
41 |
46 |
91 |
|
33,8 |
10,9 |
0,0 |
10,9 |
35,6 |
|
30,6 |
3,3 |
0,0 |
Sitno |
10 |
358 |
0 |
44 |
52 |
156 |
|
25,8 |
6,3 |
0,0 |
6,3 |
34,5 |
|
18,1 |
5,5 |
0,0 |
Radhošť |
8 |
307 |
24 |
30 |
44 |
113 |
|
20,8 |
1,8 |
0,0 |
1,8 |
34,8 |
|
5,1 |
19,6 |
0,0 |
Praha |
12 |
342 |
3 |
359 |
63 |
1035 |
|
50,2 |
24,8 |
0,0 |
24,9 |
92,9 |
|
26,8 |
3,7 |
0,0 |
Mír II. |
9 |
356 |
3 |
110 |
36 |
366 |
|
29,9 |
8,3 |
2,7 |
11,0 |
74,2 |
|
14,8 |
6,8 |
3,6 |
Bratislava |
11 |
378 |
0 |
303 |
55 |
1132 |
|
48,6 |
19,2 |
5,9 |
25,1 |
105,1 |
|
23,9 |
4,2 |
5,6 |
Třinec |
9 |
350 |
29 |
271 |
60 |
1011 |
|
46,5 |
6,6 |
7,3 |
13,9 |
129,3 |
|
10,8 |
9,3 |
5,6 |
Orlík II. |
8 |
352 |
18 |
76 |
51 |
315 |
|
28,1 |
3,5 |
10,6 |
14,1 |
194,9 |
|
7,2 |
13,8 |
5,4 |
Slapy |
8 |
335 |
0 |
87 |
35 |
201 |
|
25,4 |
6,4 |
9,5 |
15,8 |
172,0 |
|
9,2 |
10,9 |
5,5 |
Lipno |
6 |
365 |
15 |
55 |
52 |
338 |
|
27,5 |
-1,6 |
11,2 |
9,6 |
170,8 |
|
5,6 |
17,8 |
6,5 |
Orava II. |
5 |
332 |
8 |
54 |
47 |
441 |
|
16,7 |
-8,8 |
11,5 |
2,7 |
175,8 |
|
1,6 |
64,3 |
6,6 |
Vary |
8 |
311 |
26 |
158 |
55 |
814 |
|
18,5 |
-3,5 |
4,2 |
0,8 |
82,5 |
|
0,9 |
110,0 |
5,1 |
Vltava |
8 |
261 |
8 |
45 |
33 |
144 |
|
24,3 |
-5,0 |
10,8 |
5,8 |
205,5 |
|
2,8 |
35,4 |
5,2 |
vlastní |
112 |
4369 |
152 |
1633 |
629 |
6157 |
0 |
396,2 |
68,9 |
73,6 |
142,5 |
1508 |
|
9,5 |
10,6 |
4,9 |
najaté |
10 |
0 |
0 |
194 |
0 |
0 |
|
26,3 |
-0,2 |
0,0 |
-0,2 |
|
|
|
|
|
|
122 |
4369 |
152 |
1827 |
629 |
6157 |
|
422,5 |
68,7 |
73,6 |
142,3 |
1508 |
|
9,4 |
10,6 |
4,9 |
Příznivá konjunkturní situace pokračovala, sazby se
dále zpevňovaly , což bylo při dalším poklesu objemu čs.zboží (tradiční exportní
přepravy cukru a železné rudy) využito k pronájmům na cizí účet, 3 lodě
pronajaté Maďarům za výhodnou rublovou sazbu, ostatní převážně za volné měny.
Efektivnost přeprav se výrazně zvýšila, zejména růstem přeprav i zisku u tonáže
pronajaté za volnou měnu.
Ve ztrátě 4 lodě, nejvíce přispěly BCC Praha a
Bratislava.
K uvolnění kapacity BCC byly tradiční odvozy
sovětských apatitů zajištěny najatou sovětskou tonáží (10 cest), které skončily
nepatrnou ztrátou.
vlastní dle relací |
|
|
|
|
|
tuno |
|
|
prov. | |
kat. |
relace |
cest |
EČ |
|
tuny |
míle |
míle |
|
tržby |
zisk |
G |
BSV |
22 |
830 |
|
117 |
112 |
418 |
|
66,7 |
12,3 |
G |
Levanta |
10 |
249 |
|
73 |
26 |
150 |
|
19,2 |
3,3 |
G |
ostatní |
40 |
1909 |
|
352 |
258 |
1595 |
|
146,4 |
35,7 |
B |
cesty |
28 |
831 |
|
819 |
133 |
2304 |
|
122,8 |
56,0 |
B |
T/C |
12 |
550 |
|
272 |
100 |
1689 |
|
41,1 |
19,5 |
|
|
112 |
4369 |
|
1633 |
629 |
6156 |
|
396,2 |
126,9 |
Na zisku vlastních lodí se BCC podílí 59%, u liniových lodí 10% tvoří BSV, 3% Levanta a 28% tonáž pronajatá na třetí účet.