Politické změny vedly i ke zrušení zákazu najíždění přístavů Jižní Koreje, Taiwanu a Chile.
Nejúrodnější rok z hlediska přírůstku nových lodí . Do provozu uvedeny další dvě osmitisícovky z čínské série Berounka a Sázava, z polských loděnic ve Štětíně dodány dva moderní bulkcarriery, sesterské lodě Dunaj a Labe po 32 tis.DWT a z jugoslávské loděnice v dnes již chorvatské Rijece “bulkcarriery” se jmény Košice II. a Vítkovice II. S nosností po 41 tis.DWT. (jde o novostavby pod dříve již použitým názvem).
Počet lodí vzrostl koncem roku na rekordních dvacet.
stav k 1.1. |
|
|
|
za rok |
|
|
lodě |
|
|
|
přeprava |
|
|
celkem |
počet |
14 |
|
množství |
tis.tun |
2145,6 |
z toho |
G |
10 |
|
z toho |
vl.lodě |
1967,3 |
|
B |
4 |
|
|
naj.lodě |
178,3 |
kapacita |
|
|
|
dopravné |
mil.Kčs |
599,4 |
nosnost |
tis.DWT |
227,6 |
|
z toho |
vl.lodě |
574,2 |
z toho |
G |
107,5 |
|
|
naj.lodě |
25,2 |
|
B |
120,1 |
|
prům.sazba |
Kč/1 t |
279,3 |
tonáž |
tis.BRT |
155,0 |
|
příjmy za |
cestující |
|
hodnota |
|
|
|
|
|
|
pořiz. |
mil.Kčs |
1671,5 |
|
výsledky |
|
|
zůst. |
mil.Kčs |
700,1 |
|
výkony |
mil.Kč |
628,7 |
|
% |
42 |
|
odpisy |
mil.Kč |
116,8 |
ZP ČNP |
|
|
|
režie |
mil.Kč |
20,9 |
pořiz. |
mil.Kčs |
1697,1 |
|
zisk |
mil.Kč |
109,4 |
zůst. |
mil.Kčs |
707,6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
k rozdělení |
mil.Kč |
109,4 |
pracovníci |
|
|
|
odvody |
mil.Kč |
87,5 |
prům.stav |
osob |
1133 |
|
podíl |
% |
80,0 |
z toho |
ústředí |
141 |
|
příděly fondům |
mil.Kč |
21,9 |
|
námořníci |
992 |
|
nerozd.HV |
mil.Kč |
|
Postupné zařazení nových lodí do provozu se odrazilo
v růstu přepraveného množství v tunách, které poprvé v jednom roce
překročilo hranici dvou milionů tun (na čemž se podílí i cizí najaté lodě). HV
se více než zdvojnásobil, podíl odvodů zůstal na 80%.
dle lodí |
|
provozní výsledky |
tuno |
|
finanční výsledky |
|
poř. |
|
návratnost |
odp. | ||||||
loď |
cest |
EČ |
MEČ |
tuny |
míle |
míle |
|
tržby |
zisk |
odp. |
přínos |
hodn. |
|
% |
roky |
% |
Blaník |
10 |
394 |
0 |
45 |
55 |
183 |
|
28,3 |
6,4 |
0,0 |
6,4 |
35,6 |
|
17,9 |
5,6 |
0,0 |
Sitno |
14 |
326 |
30 |
67 |
46 |
156 |
|
26,5 |
3,5 |
0,0 |
3,5 |
34,5 |
|
10,1 |
9,9 |
0,0 |
Radhošť |
10 |
394 |
1 |
43 |
54 |
161 |
|
26,7 |
5,4 |
0,0 |
5,5 |
34,8 |
|
15,7 |
6,4 |
0,1 |
Praha |
10 |
328 |
25 |
284 |
54 |
1039 |
|
54,8 |
19,5 |
0,8 |
20,3 |
92,9 |
|
21,8 |
4,6 |
0,8 |
Mír II. |
5 |
331 |
1 |
47 |
50 |
383 |
|
31,9 |
12,2 |
0,1 |
12,3 |
74,2 |
|
16,6 |
6,0 |
0,1 |
Bratislava |
13 |
327 |
24 |
366 |
57 |
1054 |
|
56,6 |
15,8 |
3,6 |
19,4 |
105,1 |
|
18,4 |
5,4 |
3,4 |
Třinec |
7 |
326 |
0 |
198 |
60 |
1199 |
|
57,9 |
21,3 |
6,3 |
27,6 |
129,3 |
|
21,4 |
4,7 |
4,9 |
Orlík II. |
6 |
226 |
0 |
78 |
33 |
323 |
|
30,5 |
11,2 |
6,5 |
17,7 |
194,9 |
|
9,1 |
11,0 |
3,3 |
Slapy |
7 |
382 |
16 |
73 |
50 |
290 |
|
38,6 |
14,1 |
10,1 |
24,3 |
172,0 |
|
14,1 |
7,1 |
5,9 |
Lipno |
7 |
344 |
1 |
78 |
49 |
426 |
|
38,7 |
10,7 |
8,6 |
19,3 |
170,8 |
|
11,3 |
8,8 |
5,0 |
Orava II. |
4 |
347 |
4 |
49 |
43 |
472 |
|
20,8 |
0,5 |
8,9 |
9,4 |
175,8 |
|
5,4 |
18,7 |
5,1 |
Vary |
7 |
347 |
1 |
143 |
69 |
1077 |
|
30,0 |
14,8 |
4,2 |
19,0 |
82,5 |
|
23,0 |
4,3 |
5,1 |
Vltava |
12 |
343 |
14 |
68 |
54 |
215 |
|
23,1 |
-5,7 |
15,9 |
10,2 |
205,5 |
|
4,9 |
20,2 |
7,7 |
Otava |
9 |
360 |
25 |
48 |
61 |
193 |
|
23,5 |
-8,2 |
16,5 |
8,3 |
198,9 |
|
4,2 |
23,9 |
8,3 |
Dunaj |
9 |
317 |
6 |
255 |
55 |
1051 |
|
50,7 |
22,4 |
12,2 |
34,6 |
196,5 |
|
17,6 |
5,7 |
6,2 |
Berounka |
7 |
136 |
29 |
35 |
23 |
77 |
|
16,8 |
-0,3 |
5,6 |
5,3 |
189,1 |
|
2,8 |
35,6 |
3,0 |
Labe |
2 |
109 |
4 |
52 |
17 |
394 |
|
13,3 |
4,2 |
4,3 |
8,5 |
210,7 |
|
4,0 |
24,8 |
2,1 |
Vítkovice II. |
1 |
42 |
3 |
38 |
11 |
218 |
|
5,5 |
-0,1 |
2,3 |
2,2 |
178,9 |
|
1,2 |
82,0 |
1,3 |
vlastní |
140 |
5379 |
184 |
1967 |
841 |
8911 |
0 |
574,2 |
147,8 |
106,0 |
253,7 |
2482 |
|
10,2 |
9,8 |
4,3 |
najaté |
9 |
0 |
0 |
178 |
0 |
0 |
|
25,2 |
0,8 |
0,0 |
0,8 |
|
|
|
|
|
|
149 |
5379 |
184 |
2145 |
841 |
8911 |
|
599,4 |
148,6 |
106,0 |
254,5 |
2482 |
|
10,3 |
9,8 |
4,3 |
Sazby na námořním trhu si udržely předcházející vysokou úroveň, což bylo využito k pronájmům za volnou měnu, jejichž podíl dále rostl. Problémy s vhodným zaměstnáním bylo u přestárlých lodí typu Blaník i u čínských novostaveb, vzhledem jejich vysokým pevným nákladům (vyplývajícím z odpisů). Přepravy pro čs.zahraniční obchod (v importu tradiční rudy a cukr, v importu zboží HTS) i pro Maďary (pronajata pouze 1 loď) dále klesly ve prospěch volných měn. V důsledku rozšíření floty a dodávce moderních lodí, vybavených moderní technikou, které bylo možno rentabilně zaměstnat na třetí účet při příznivé konjunkturní situaci, se zvýšil objem přeprav i jejich efektivnost.
Ztrátu vykázaly všechny 3 čínské novostavby i Vítkovice II. na své první cestě.
Odvozy apatitů z Murmaňska zajišťovala s mírným ziskem najatá sovětská tonáž (9 cest) .
vlastní dle relací |
|
|
|
|
|
tuno |
|
|
prov. | |
kat. |
relace |
cest |
EČ |
|
tuny |
míle |
míle |
|
tržby |
zisk |
G |
BSV |
24 |
1070 |
|
121 |
150 |
648 |
|
89,3 |
20,8 |
G |
DV |
5 |
297 |
|
36 |
47 |
278 |
|
31,5 |
8,9 |
G |
Levanta |
12 |
206 |
|
65 |
22 |
94 |
|
19,2 |
5,1 |
G |
ostatní |
50 |
2010 |
|
403 |
297 |
1854 |
|
39,6 |
|
B |
cesty |
31 |
1371 |
|
888 |
173 |
3292 |
|
182,0 |
89,4 |
B |
T/C |
18 |
425 |
|
448 |
151 |
2740 |
|
86,9 |
42,5 |
|
|
140 |
5379 |
|
1961 |
840 |
8906 |
|
574,2 |
206,4 |
Na zisku vlastních lodí se nejvíce podílí BCC 64%, u liniových lodí 16% tvoří odvozy čs.zboží a 19% pronajatá tonáž.
Loď Lipno (velitel kpt. ..............) uskutečnila cestu kolem světa (začátek 19.2. i konec 19.9. jihovýchodní cíp italské Sicílie Cape Passero přes 12 přístavů v 11 zemích ve 4 světadílech za 211 dní - přesně 7 měsíců).