Došlo k zásadní změně vlastníků a majoritu
získala společnost Stratton Investments , spojená se skupinou Harvard Group,
z jejíchž řad byl jmenován valnou hromadou v červnu 1 pracovník do
představenstva a 1 do dozorčí rady. Všechny akcie byly převedeny na doručitele
(veřejně obchodovatelné) s nominální hodnotou 1 tis.Kč/kus. Jejich cena se
na kapitálovém trhu pohybovala mezi 1500-1850 Kč za kus.
Byla založen další dceřinná společnost
v tuzemsku: COS – Crew
Management, zabezpečující obsazování lodí posádkou (pro ČNP i zahraniční
partnery, též v souvislosti s aplikací nového systému odměňování a
zavedení u 4 lodí mezinárodní systém odměňování podle standardů ITF.
V rámci koncepce restrukturalizace floty byly
odprodány zbývající 3 sesterské lodě Otavy – Vltava (stejně jako Otava slovenské
společnosti Dunajplavba), Sázava a
Berounka.
S řeckou firmou Salamis Shippyard byl podepsán
kontrakt na dostavbu dvou novostaveb z Rumunska o nosnosti 29 043 DWT, z nichž první Svitava z loděnice Mangalia byla
uvedena do provozu v polovině roku a druhá Morava nebyla vůbec předána.
S čínskou loděnicí Guangshou Shipyard International byly v březnu a
listopadu podepsány kontrakty na dodávku čtyř lodí o nosnosti 26 tis.DWT ( Jan
Hus, Jan Žižka, Prokop Holý, Jan Želivský), s postupným dodáním
v průběhu roku 1997.
stav k 1.1. |
|
|
|
za rok |
|
|
lodě |
|
|
|
přeprava |
|
|
celkem |
počet |
15 |
|
množství |
tis.tun |
2804,0 |
z toho |
G |
7 |
|
z toho |
vl.lodě |
2804,0 |
|
B |
8 |
|
|
naj.lodě |
|
kapacita |
|
|
|
dopravné |
mil.Kčs |
1155,8 |
nosnost |
tis.DWT |
428,1 |
|
z toho |
vl.lodě |
1155,8 |
z toho |
G |
87,4 |
|
|
naj.lodě |
|
|
B |
340,7 |
|
prům.sazba |
Kč/1 t |
412,2 |
tonáž |
tis.BRT |
263,0 |
|
příjmy za |
cestující |
|
hodnota |
|
|
|
|
|
|
pořiz. |
mil.Kčs |
3594,6 |
|
výsledky |
|
|
zůst. |
mil.Kčs |
2143,4 |
|
výkony |
mil.Kč |
1421,9 |
|
% |
60 |
|
odpisy |
mil.Kč |
147,1 |
ZP ČNP |
|
|
|
režie |
mil.Kč |
|
pořiz. |
mil.Kčs |
3789,2 |
|
zisk |
mil.Kč |
362,2 |
zůst. |
mil.Kčs |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
k rozdělení |
mil.Kč |
362,1 |
pracovníci |
|
|
|
odvody |
mil.Kč |
0,1 |
prům.stav |
osob |
831 |
|
podíl |
% |
0,0 |
z toho |
ústředí |
|
|
příděly fondům |
mil.Kč |
|
|
námořníci |
|
|
nerozd.HV |
mil.Kč |
359,2 |
K počátku roku počet lodí, jejich
hodnota i přepravní parametry klesly, stejně jako v předchozím roce je
vykázán zisk již po zdanění, opět vyplaceny dividendy a větší část zisku nebyla
rozdělena. Na dividendách a tantiemách bylo vyplaceno 64,4
mil:kč.
dle lodí |
|
provozní výsledky |
tuno |
|
finanční výsledky |
|
poř. |
|
návratnost |
odp. | ||||||
loď |
cest |
EČ |
MEČ |
tuny |
míle |
míle |
|
tržby |
zisk |
odp. |
přínos |
hodn. |
|
% |
roky |
% |
Třinec |
9 |
400 |
14 |
255 |
66 |
1862 |
|
52,0 |
11,7 |
0,0 |
11,7 |
129,3 |
|
9,0 |
11,1 |
0,0 |
Orlík II. |
7 |
351 |
9 |
78 |
50 |
551 |
|
39,5 |
-0,7 |
13,4 |
12,7 |
194,9 |
|
6,5 |
15,4 |
6,9 |
Slapy |
11 |
393 |
13 |
117 |
75 |
799 |
|
56,5 |
1,1 |
11,6 |
12,7 |
172,0 |
|
7,4 |
13,5 |
6,8 |
Lipno |
9 |
351 |
19 |
95 |
71 |
751 |
|
52,9 |
-1,2 |
12,6 |
11,4 |
170,8 |
|
6,7 |
15,0 |
7,4 |
Orava II. |
6 |
360 |
6 |
65 |
44 |
483 |
|
32,3 |
-2,2 |
12,3 |
10,0 |
175,8 |
|
5,7 |
17,5 |
7,0 |
Vary |
8 |
370 |
12 |
152 |
65 |
1240 |
|
45,8 |
12,9 |
0,0 |
12,9 |
82,5 |
|
15,7 |
6,4 |
0,0 |
Vltava |
5 |
156 |
4 |
27 |
27 |
143 |
|
16,1 |
-1,6 |
13,7 |
12,1 |
205,5 |
|
5,9 |
17,0 |
6,7 |
Dunaj |
8 |
392 |
7 |
223 |
85 |
2364 |
|
85,4 |
32,1 |
12,2 |
44,3 |
196,5 |
|
22,5 |
4,4 |
6,2 |
Berounka |
10 |
308 |
20 |
46 |
51 |
234 |
|
32,3 |
-6,7 |
13,0 |
6,3 |
189,1 |
|
3,3 |
29,9 |
6,9 |
Labe |
6 |
375 |
6 |
171 |
58 |
1650 |
|
61,7 |
17,9 |
14,2 |
32,2 |
210,7 |
|
15,3 |
6,6 |
6,7 |
Vítkovice II. |
7 |
386 |
8 |
242 |
67 |
2308 |
|
99,4 |
83,3 |
0,0 |
83,3 |
178,9 |
|
46,6 |
2,1 |
0,0 |
Sázava |
6 |
215 |
4 |
31 |
35 |
183 |
|
22,4 |
-2,2 |
12,8 |
10,6 |
181,7 |
|
5,8 |
17,2 |
7,0 |
Košice II. |
9 |
340 |
15 |
325 |
82 |
2939 |
|
116,7 |
50,4 |
0,0 |
50,4 |
175,8 |
|
28,7 |
3,5 |
0,0 |
Tatry |
7 |
354 |
7 |
406 |
81 |
4664 |
|
100,3 |
30,0 |
31,0 |
61,0 |
455,4 |
|
13,4 |
7,5 |
6,8 |
Beskydy |
7 |
342 |
7 |
415 |
79 |
4707 |
|
117,7 |
102,7 |
0,0 |
102,7 |
876,0 |
|
11,7 |
8,5 |
0,0 |
Svitava |
6 |
126 |
6 |
156 |
60 |
1560 |
|
224,9 |
128,2 |
0,0 |
128,2 |
773,0 |
|
16,6 |
6,0 |
0,0 |
|
121 |
5218 |
158 |
2804 |
994 |
26438 |
|
1155,8 |
455,9 |
146,8 |
602,7 |
4368 |
|
13,8 |
7,2 |
3,4 |
Podmínky trhu pro provoz byly dobré a zejména lodě
pro hromadný náklad typů Panamax a Handysize dosáhly historicky nejvyšších
sazeb. Při vytěžování tonáže byly využity všechny možnosti nájmů dlouho a
střednědobých i krátkodobých za účelem využití pozitivních výkyvů námořního
trhu. Všechny kapacity byly celoročně plně využity, ve většině případů u
prvotřídních nájemců, což se odrazilo opět v dobré úrovni hospodářských
výsledk který se zlepšil v objemu i kvalitativních ukazatelích
návratnosti..
S vyjímkou Slap všechny lodě GC ztrátové,
naproti tomu všechny BCC v zisku.,
vlastní dle kategorií |
počet |
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
kat. |
relace |
lodí |
cest |
EČ |
MEČ |
tuny |
míle |
míle |
|
tržby |
zisk |
G |
|
7 |
54 |
2134 |
76 |
460 |
352 |
3144 |
|
252 |
-14 |
B |
|
9 |
67 |
3084 |
82 |
2344 |
642 |
23294 |
|
904 |
469 |
celkem |
|
16 |
121 |
5218 |
158 |
2804 |
994 |
26438 |
|
1156 |
456 |
Skupina GC opět ztrátová, naproti tomu výrazné
zlepšení BCC nejenže kompenzovalo tuto ztrátu, ale přispělo i k výraznému
růstu zisku.