Vodní
doprava využívá vodní cesty přirozené (řeky a jezera) nebo umělé (kanály,
průplavy), na kterých plavidla překonávají výškové rozdíly plavebními komorami
nebo zdvihadly lodními,
umělá
vodní cesta mezi moři, jezery či řekami, vytvořená nejčastěji pro zkrácení vodní
dopravy. K překonávání terénních překážek se na průplavu budují plavební komory,
vodní tunely, mosty a lodní zdviže.
Plavební
komora
zdymadlo
– zděná nebo betonová komora na plavební cestě (v plavebním kanálu, průplavu),
uzavíratelná na obou koncích vodotěsnými vraty. Snižováním a zvyšováním hladiny
v komoře pomocí obtokových kanálů s využitím samospádu se dosáhne zdvižení
plavidla nebo jeho spuštění při sestupu po spádu vodní cesty.
Nejdelším
průplavem na světě je Intracoastal Waterway (3 900 km) v USA podél pobřeží
Atlantského oceánu, nejvíce nákladů se přepravuje Suezským průplavem, nejvíce
lodí proplouvá Panamským průplavem.
arabsky
Qanat as Suways – umělý námořní průplav v Egyptě v Suezské šíji; délka 160 km,
šířka 55 – 360 m, hloubka 12 – 20 m. Spojuje Středozemní moře a Rudé moře,
umožňuje nejkratší námořní spojení mezi Evropou a jižní a jihovýchodní Asií.
Splavný pro lodě do 370tis.BRT (doba proplutí 15 hodin). Objemem přepravených
nákladů (275 mil. t, 1992, z toho 30 % ropa) nejvýznamnější průplav světa. –
Přístavy Port Said, Ismáílíja a Suez. Suezský průplav je v úrovni mořské
hladiny, napájen Nilem; prochází třemi jezery. – Menší průplav existoval již ve
2. tis. př. n. l.; obnoven ve 3. stol. n. l. a po arabské okupaci 642. V roce
776 byl zasypán. Moderní průplav postaven Francouzi 1859 – 69 (francouzským
podnikatelem F. de Lessepsem, 1805 – 1894); otevření podnítilo hospodářský
rozvoj do té doby téměř neosídlené oblasti. Od roku 1882 pod správou Velké
Británie, 1888 podepsána konvence o svobodné plavbě. V roce 1956 znárodněn
egyptskou vládou (viz též suezská krize), 1967 – 75 uzavřen v důsledku války
mezi Egyptem a Izraelem, 1975 – 80 rozšířen.
umělá
vodní cesta napříč Panamskou šíjí, spojující Atlantský a Tichý oceán; celková
délka průplavu 82 km, šířka 150 – 300 m, průměrná hloubka 13 m. Šest plavebních
komor; součástí Panamského průplavu je i umělé Gatunské jezero (výška hladiny 26
m n. m.). Denní kapacita 48 lodí (maximálně 40tis. BRT), doba proplutí 7 – 8
hodin. Přístavy Colón (u Atlantského oceánu) a Balboa (u Tichého oceánu).
Panamský průplav je jednou z nejvýznamnějších vodních cest na světě, podstatně
zkracuje lodní trasy kolem Jižní Ameriky. – Výstavba 1881 – 89 a 1906 – 14;
obchodní provoz zahájen v roce 1920. 1904 bylo území podél Panamského průplavu
(tzv. Panamské průplavové pásmo; 1 432 km2)
pronajato USA; 1979 území předáno Panamě, kontrola nad průplavem byla Panamě
vrácena v roce 2000.
průplav
v Řecku mezi Jónským mořem a Krétským mořem, protíná Korintskou šíji. Délka 6
343 m, šířka na hladině 23 m, hloubka 8 m, zářez až 60 m hluboký. Splavný pro
lodě do 10 000 BRT. Prokopán v letech 1881 – 93; 500 př. n. l. – 12. stol. n. l.
v místě Korintského průplavu v provozu vlečka pro lodě.
průplav
v Rumunsku mezi městy Çernavoda, Medgidia a Agigea (jižně od Constanţy); délka
64 km, šířka 110 – 140 m. Pro lodi do 5 000 t zkracuje plavbu do Černého moře
asi o 400 km.
Severomořsko-baltský
průplav
Kielský
průplav, německy Nord-Ostsee Kanal – umělý průplav v severním Německu, spojující
Severní moře a Baltské moře; délka 99 km, hloubka 11 m, šířka u dna 90 m.
Výrazně zkracuje lodní trasy z Baltského do Severního moře a umožňuje vyhnout se
Dánským úžinám. Otevřen v roce 1895.
průplav
v evropské části Ruska; propojuje Bílé moře (Belomorsk) s Finským zálivem
Baltského moře (přes Vygozero, Novoladožský kanál a Něvu). Dobudován v roce 1933
v délce 227 km. Spojil Sank Peterburg (Leningrad) a Archangel'sk. Hloubka v
průměru 5 m, 19 zdymadel. Patří k nejsevernější části systému průplavů spojující
i Černé moře a Kaspické moře.
německy
RheinMainDonauGroßschiffahrtsweg – umělá vodní cesta v Německu;
propojuje povodí Rýna (prostřednictvím Mohanu) a Dunaje. Délka 171 km. Umožňuje
lodní spojení Černého moře a Severního moře napříč kontinentem. Splavný pro lodě
do 1 500 BRT. Dokončen v roce 1992.
německy
Mittellandkanal – umělá vodní cesta v Německu spojující povodí Labe, Vezery,
Ennsu a Rýna; délka 465 km. Významná trasa nákladní lodní dopravy (splavnost pro
lodě s výtlakem do 1 000 t). Otevřen v roce 1938.
umělá
vodní cesta na severu evropské části Ruska, spojující Volhu s Baltským mořem;
celková délka 1 100 km (včetně řek a jezer), minimální hloubka 4 m. Vede z
Rybinské vodní nádrže přes Bílé jezero do Oněžského jezera a dále do Finského
zálivu. Bělomořsko-baltským průplavem spojen s Bílým mořem. Vybudován na začátku
19. stol., rekonstruován v roce 1964.
umělá
vodní cesta na jihu evropské části Ruska, spojující Volhu a Don; délka 101 km.
Soustava zdymadel. Otevřen v roce 1952.
Císařský
průplav, čínsky Ta-jün-che čínsky Da Yunhe – umělá vodní cesta ve východní Číně
napříč Velkou čínskou nížinou paralelně s pobřežím Žlutého moře; délka 1 794 km
(800 km celoročně splavných). Nejstarší funkční průplav na Zemi. Začíná v
Pekingu, vede k jihu, protíná řeky (mj. Huang He a Chang Jiang) a jezera a končí
v Hangzhou. Stavbu nejstarších úseků zahájil stát Wu 486 př. n. l. a stát Wej
361 př. n. l. Na starší stavby navázal císař Jang-ti (vládl 581 – 604) z
dynastie Suej, který je nechal propojit do jednoho systému Císařského průplavu
(Jü-che). V té době na stavbě pracovalo asi 5 mil. dělníků. Vybudování Velkého
průplavu značně urychlilo dopravní spojení mezi jednotlivými částmi východní
poloviny Číny a přispělo k hospodářskému rozkvětu měst podél průplavu. Ve 13.
stol. byl Velký průplav prodloužen až do Ta-tu, hlavního města říše Jüan. Od
roku 1958 rekonstruován. V současnosti zde plují lodě o výtlaku 2 000
BRT.
úžina –
úzká vodní cesta přirozeného původu, která spojuje dvě moře. Mezinárodněprávní
úprava režimu mořských průlivů není jednotná. Je sjednávána mezinárodními
úmluvami pro jednotlivé průlivy separátně. Úpravy zahrnují zejména otevřenost,
respektive uzavřenost průlivu pro průjezd obchodních a válečných lodí buď pro
všechny státy, nebo pro státy pobřežní či nepobřežní – a to vzhledem ke stavu
míru nebo války.
Dardanely
turecky
Çanakkale Bog˘azi, starořecky Hellespont – průliv mezi Evropou a Asií
spojující Egejské a Marmarské moře; délka 65 km, šířka 1,3 – 6 km, hloubka 50 –
100 m. Dopravní význam.
turecky
Karadeniz Bog˘azi – průliv mezi Evropou a Malou Asií, spojuje Černé a Marmarské
moře; délka 33 km, jižní vstup 2,6 km, severní vstup 3,7 km, minimální šíře 550
m, hloubka 28 – 121 m. Povrchový proud méně slané vody (18 – 20 ‰) proniká z
Černého moře do Marmarského, při dně slanější voda (37 ‰) proudí do Černého
moře. Na konci třetihor říční údolí, v době glaciálů souš, mořský průliv až po
ústupu posledního (würmského) ledovce.
mořská
úžina spojující Černé a Azovské moře, mezi Kerčským poloostrovem na západě a
Tamanským poloostrovem na východě. Délka 45 km, šířka 3 – 20 km, hloubka v
plavební dráze 7 m, jinak do 5 m, průměrná slanost 14 ‰, max. teplota vody v
létě 24 °C. Významný pro námořní dopravu.
[džibraltarský],
mořská úžina mezi Evropou a Afrikou; spojuje Atlantský oceán se Středozemním
mořem. Délka od mysu Cap Spartel (Maroko) po mys Punta Almina (Ceuta, Španělsko)
asi 70 km, šířka 15 – 45 km, maximální hloubka 1 181 m. Na hladině se proud méně
slané vody (36,5 ‰) pohybuje do Středozemního moře a při dně proud slanější vody
(38 – 38,5 ‰) směřuje do Atlantského oceánu. Příliv 3 – 3,9 m. Gibraltarský
průliv vznikl jako příkopová propadlina na počátku pliocénu. – Strategicky
významná námořní cesta; přístavy Gibraltar, Algeciras, Tanger,
Ceuta.
systém úžin mezi Skandinávským a Jutským
poloostrovem. Průlivy Kattegat a Skagerrak spojují Severní a Baltské moře; mezi
ostrovem Sjćlland a ostrovem Fyn je Store Bćlt a mezi ostrovem Fyn a Jutským
poloostrovem Lille Bćlt. Dánské úžiny mají velký dopravní a strategický význam;
zamrzají jen při tuhých zimách.
průliv
mezi dánskými ostrovy Sjćlland a Fyn; délka 120 km, šířka 11 – 30 km, hloubka 20
– 55 m. Spojuje Kattegat a Baltské moře. Intenzívní námořní doprava. Překlenut
mostem.
mělký
průliv mezi jihozápadním pobřežím Švédska na východě, Jutským poloostrovem na
západě a ostrovem Sjaland na jihu, součást Dánských úžin; plocha 25 000
km2,
hloubka většinou do 40 m (max. 124 m), slanost 15 – 20 ‰. Významná námořní
doprava, přístavy Göteborg, Alborg, Arhus, Frederikshavn.
průliv
mezi Jutským a Skandinávským poloostrovem, součást Dánských úžin; délka 250 km,
šířka 110 – 150 km, max. hloubka 725 m. Významná lodní doprava. Přístavy Oslo,
Kristiansand.
průliv v
Atlantském oceánu mezi Grónskem a Islandem, spojuje Grónské a Irmingerovo moře;
šíře asi 300 km, Grónsko-islandský podmořský práh s hloubkami 111 – 624 m.
Chladný Východogrónský proud probíhá k jihozápadu. Významný rybolov.
anglicky
English Channel, francouzsky La Manche – průliv mezi Francií a Britským
souostrovím; délka 500 km, šířka 33 – 190 km, maximální hloubka 172 m. Skočný
příliv 5 – 8 m, maximální příliv v zálivu St. Malo 12 m. Hranicí je na západě
spojnice mysů Pointe de Saint Mathieu a Land’s End, na východě Doverská úžina.
Časté bouře a mlhy. Hustá námořní doprava; přístavy Cherbourg, Le Havre,
Plymouth, Portsmouth, Southampton.
anglicky
North Channel – mořská úžina mezi Velkou Británií a Irskem; délka 170 km, šířka
20 – 40 km. Spojuje Irské moře s Atlantským oceánem. Hlavní přístav Belfast.
Lodní doprava.
též
Tuniský průliv – mořská úžina mezi Tuniskem a Sicílií; minimální šířka 147 km,
hloubka většinou do 100 m, teplota vody 14 – 25 °C, salinita 37 ‰. Ostrov
Pantelleria.
italsky
Stretto di Messina – průliv mezi nejjižnějším výběžkem Apeninského poloostrova
(Kalábrií) a Sicílií; šířka 3 – 16 km, délka 42 km, hloubka do 120 m. Spojuje
Jónské a Tyrhénské moře. Messinský průliv vznikl jako příkopová propadlina na
počátku čtvrtohor. – Podmořský ropovod, plánován silniční most. Hustá námořní
doprava, přístavy Messina a Reggio di Calabria.
italsky
Canale di Otranto – průliv mezi moři Jónským a Jaderským; odděluje poloostrovy
Apeninský a Balkánský. Minimální šířka 73 km, maximální hloubka 1 080 m, teplota
vody v létě 24 °C, v zimě 13 °C, slanost 39 ‰. Frekventovaná trasa námořní
dopravy. Přístavy Brindisi, Otranto, Vlore.
mořská
úžina spojující Černé a Azovské moře, mezi Kerčským poloostrovem na západě a
Tamanským poloostrovem na východě. Délka 45 km, šířka 3 – 20 km, hloubka v
plavební dráze 7 m, jinak do 5 m, průměrná slanost 14 ‰, max. teplota vody v
létě 24 °C. Významný pro námořní dopravu.
Bab
elMandeb – průliv mezi Rudým mořem a Adenským zálivem Arabského moře,
široký 26 km. Ostrovem Perim rozdělen na tzv. Malý průliv (3 km široký a 29 m
hluboký) a Velký průliv (19 km široký a přes 200 m hluboký). Hlubinný proud
odvádí slanější vody z Rudého moře do Indického oceánu; na povrchu proud se
směrem opačným.
úžina v
Indickém oceánu mezi jihovýchodní Afrikou (Mosambik) a Madagaskarem, na severu
ohraničen souostrovím Komory; délka 1 530 km, šířka 400 – 650 km, hloubka 2 400
– 3 500 m. Na východě pás korálových útesů, podél afrického pobřeží teče od
severu k jihu teplý Mosambický proud.
mořská úžina mezi Malajským poloostrovem
a Sumatrou; délka 820 km, šířka 36 – 300 km, minimální hloubka v plavební trase
25 m. Spojuje Andamanské a Jihočínské moře. Frekventovaná námořní trasa.
Přístavy Singapur, Melaka.
indonésky
Selat Sunda – mořská úžina mezi Sumatrou a Jávou; délka 130 km, šířka 26 – 112
km, max. hloubka 1 080 m. Spojuje Jávské moře s Indickým oceánem. Intenzívní
lodní doprava. – V roce 1883 výbuch sopky Krakatau usmrtil asi 36 000
lidí.
čínsky
Taiwan Haixia – průliv v Tichém oceánu mezi pobřežím východní Číny a Taiwanem;
délka 380 km, minimální šířka 160 km, hloubka do 200 m. Spojuje Východočínské a
Jihočínské moře. Přístavy Gaoxiong, Tainan, Xianen.
korejsky
Choson hähyöp – úžina mezi Korejským poloostrovem a japonskými ostrovy, spojuje
Japonské a Východočínské moře. Šířka 180 – 220 km. Přístav
Pusan.
průliv mezi Severním ledovým oceánem
(Čukotské moře) a Tichým oceánem (Beringovo moře); šířka 85 km, hloubka 40 – 55
m. Mezi Diomedovými ostrovy procházejí hranice Ruska a USA. V pleistocénu byl
nejméně dvakrát souší (před 20 000 lety hladina o 95 m níže, před 125 000 lety
asi o 135 m níže) a probíhal tudy pevninský most mezi Asií a Severní Amerikou
(teorie o migraci lidí do Ameriky).
[hadsnúv], anglicky Hudson Strait –
průliv mezi Labradorským poloostrovem a Baffinovým ostrovem v severovýchodní
Kanadě; spojuje Atlantský oceán s Hudsonovým zálivem. Délka přes 700 km, šířka
230 km, maximální hloubka 900 m.
anglicky
Straits of Florida – průliv mezi poloostrovem Floridou, ostrovem Kuba a
souostrovím Bahamy; šířka 85 – 150 km, hloubka 150 – 2 000 m. Spojuje Mexický
záliv s Atlantským oceánem; protéká jím jedna ze dvou větví teplého Golfského
proudu.
[drejkúv],
anglicky Drake Strait – průliv mezi Jižní Amerikou a Jižními Shetlandami.
Po poledníku mysu Cabo de Hornos (67° 16´ západní délky) probíhá hranice mezi
Atlantským a Tichým oceánem; maximální hloubka 5 486 m. Silný proud Západního
dryftu, časté bouře, v zimě na jižní polokouli souvislý led až k 60° jižní
šířky, po celý rok plovoucí kry. – Průlivem jako první proplul v roce 1578 F.
Drake
[magalješúv], španělsky Estrecho de Magallanes – mořská úžina mezi nejjižnějším výběžkem jihoamerické pevniny na jedné straně a Ohňovou zemí a jihochilskými ostrovy; délka 550 km, minimální šířka 3 km. Spojuje Atlantský a Tichý oceán. Přístavy Punta Arenas, Porvenir. – Průlivem proplul v roce 1520 F. Magalhăes. Magalhăesův průliv se postupně stal důležitou námořní cestou, ale jeho význam poklesl po otevření Panamského průplavu.