Moderní
námořní lodě jsou pevné a stabilní, jsou vybavovány nejmodernějšími navigačními
přístroji, které by měly zvýšit bezpečnost plavby. A přesto denně éterem zní
radiové signály ...SOS…SOS…SOS! Co to znamená? Potápí se loď, lidské životy.jsou
v nebezpečí, je třeba okamžitá pomoc. Každá loď, která zachytí tento signál a je
v blízkosti neštěstí, spěchá co nejrychleji na pomoc postižené
lodi.
Uplynuly
sotva 73 roky od doby, kdy byl tento tísňový signál zaveden - a kolik hrdinství,
obětí a humanismu je spojeno s těmi třemi hláskami: SOS .
Většina
námořníků se domnívá, že signál SOS je odvozen od prvních písmen anglického
obratu "Save Our Souls", což znamená - "spaste naše duše". Avšak zrozeni tohoto
signálu mělo dlouhý a komplikovaný průběh.
Radiotelegraf
na námořních lodích začal být používán až po 11. prosinci roku 1901, kdy se
italskému inženýru G. Marconimu podařilo navázat rádiové spojení mezi
poloostrovem Kornwal /Velká Británie/ a ostrovem New Foundland. Přítomní
představitelé námořních mocností se přesvědčili o velkém významu nového
spojového zařízení, třebaže text prvního radiogramu tvořila pouze hláska
"S".
Marconi
vycítil dobrý obchod a založil akciovou společnost s názvem Marconiho
mezinárodní společnost námořních spojů. uzavřel zvláštní dohody s vládami Anglie
a Italie a začal instalovat radioaparatury své vlastní výroby na lodích těchto
států. .
Podobně
zahájila svoji činnost firma Telefunken v Německu.
Mezi
oběma firmami, vyrábějícími a instalujícími na lodích rádiové aparatury,
vzplanul ostrý konkurenční boj. Situace dospěla tak daleko, že Marconiho
společnost zakazovala navazovat spojení s loděmi poulívajícími zařízení druhých
firem dokonce i tehdy, když loď volala o pomoc nebo se
potápěla.
Potíže
v éteru donutily hlavní námořní mocnosti, aby se dohodly na zavedení jednotného
rádiového signálu, který by informoval o námořní nehodě. A tak na Mezinárodní
radiotelegrafní konferenci, uspořádané v Berlíně v roce 1903 za účasti osmi
států - Velké Británie, Rakousko-Uherska,:Německa, Francie, Ruska, Itálie a
USA_byl schválen jednotný rádiový signál, který se skládal z písmen SSSDDD.
Marconiho společnost vlak tento signál , neuznala a v roce 1904 zavedla signál
SQD na lodích, které byly vybaveny její aparaturou. Tento signál se skládal z
všeobecně používaného volacího signálu SQ, ke kterému byl dodán znak "D",
začáteční písmeno anglického slova d a n g e r
/nebezpečí/.
Teprve
v roce 1906 na další Mezinárodní radiotelegrafní konferenci, konané opět v
Berlíně,: zástupci již 29 států anulovali všechny dosud používané záchranné
radiosignály a zavedli jediný, rytmický a výrazný radiosignál - SOS, skládající
se podle Morseovy abecedy ze tří teček, tří čárek .a tří
teček.
Takže
signál SOS neměl nic společného s obratem"spaste naše duše". Teprve v pozdější
době námořníci z různých zemí začali přirovnávat tento signál k obratu .Save Our
Souls", "Save Our Ship" (zachraňte naši loď), "Send Our Succour" (pošlete nám
pomoc), .Swim Or Sink" (plout nebo utonout) atd. Ruští námořníci vymysleli pro,
tento signál obrat .Spasite Ot Smierti".
Velký
vliv na rychlejší zavádění radiotelegrafie na obchodní lodě měl případ anglické
parní lodi KIMTRICK. Tato loď 3. února 1908 při cestě z Bostonu do Liverpoolu
potkala 200 mil jižně od Nového Skotska hořící loď SAINT COTBERT, ze které se jí
podařilo zachránit 38 lidí. Ačkoliv při této akci nebylo použito rádia, měl
tento případ velkou odezvu v USA, neboť parní loď KIMTRICK informovala rádiem
New York o provedené záchranné akci.
Všechny
noviny v USA dlouho psaly o tomto .zázraku. pomocí radiostanice přijaté zprávě,
vyslané z tak velké vzdálenosti. V této souvislosti se hodně psalo o nutnosti
vybavovat lodě vhodnými radiostanicemi. Mezi rejdaři se však našlo mnoho
oponentů, kteří tvrdili, že instalování radioaparatury je příliš drahá
záležitost.
Nakonec
se ukázalo, že rádio je nejlepším zařízením, které umožňuje, aby bylo na.moři
navázáno spojení. Dne 23. ledna 1909, ve vzdálenosti 23 mil východně od majákové
lodi NUNTUCKET, se přihodilo jedno z větších námořních neštěstí. V husté mlze se
srazily dvě osobní liniové lodě - italská FLORIDA s anglickou REPUBLIC. Anglická
loď se s proděravěným trupem začala rychle potápět, FLORIDA měla silně
zdeformovanou příď. Po srážce vypukla na obou lodích panika. Radistovi lodi
REPUBLIC se podařilo ještě vyslat starý signál pro záchranu - SQD.. .SQD..
.SQD., Na tento signál přispěchala na pomoc anglická liniová loď BALTIC, která
převzala cestující z poškozené lodi FLORIDA a potom cestující z lodi
REPUBLIC.
Tento
případ jasně ukázal, že rychlé poskytnutí pomoci a záchrana tolika lidí byla
možná jen díky rychlému rádiovému spojení. Doposud neznámý lodní radista Jack
Bense.se stal slavným v USA, Anglii a Itálii a byl .v těchto zemích málem uznán
za národního hrdinu. Slova rádio, SOD a jméno anglického radisty se dlouho
objevovala na stránkách amerických i evropských novin.
Za
další tři roky se opět začalo ve světě psát o rádiu a o signálu neštěstí. V
námořních dějinách se stala jedna z nejdramatičtějších
nehod.
Před
67 roky otřásla celým světem tragická katastrofa luxusní anglické .osobní lodi
TITANIC o výtlaku 66 000 tun. Tato loď na své první plavbě z Anglie do New Yorku
narazila 14. dubna 1912 ve 23.40 hod. na mohutnou ledovou horu v oblasti mysu
Ras, blízko cíle své cesty. V té chvíli bylo na lodi 1360 cestujících a 890
členů posádky. Zachránit se podařilo 705 lidí.
Mohl
TITANIC uniknout svému osudu? Zcela určitě ano, kdyby rejdař a velení lodi
nebyli přesvědčeni o jeho nepotopitelnosti, a kdyby radiotelegrafisté TITANICU
dodržovali pravidla radiové služby.
Již
ráno 14. dubna anglická loď CORONIA rádiem varovala TITANIC před ledovci,
vyskytujícími se v blízkosti. Stejná varování přicházela i od dalších lodí. Ale
radisté TITANICU byli příliš zaneprázdněni vysíláním soukromých telegramů
bohatých cestujících, kteří oznamovali svým příbuzným šťastně se končící plavbu
prostřednictvím pobřežní stanice na mysu Ras. Proto radisté neměli čas přijímat
varovná telegramy o ledovcích. Dokonce hodinu před srážkou, tj. ve 22.40 hod.,
se radista lodi CALFORNIA, nacházející se mezi ledovci, pokoušel odeslat varovný
telegram, ale radista TITANICU mu drze odpověděl: „Buď zticha, mám práci.
Pracuji s mysem Ras.“. Teprve srážka lodi s ledovcem a hrozící nebezpečí
vzpamatovalo velení lodi.
15.
dubna v 00.40 hod. na rozkaz velitele TITANICU Smithe první radista Filips
vyslal SQD...SQD...SQD. Tento signál zachytily lodě CARPATHIAN, VIRGINIA, BIRMA
a FRANKFURT, nacházející se poblíž. Druhý radista Braid poradil Filipsovi:
„Vyšli ještě SOS, to je nový .signál pro neštěstí. Možná, že už nebudeš mít příležitost jej
vyslat.“.
A
tak se éterem rozezněl ještě signál SOS…SOS…SOS.
15.
dubna v 02.40 hod. se TITANIC potopil. Zachránci se dostavili až za dvě hodiny a
z plovoucích člunů se podařilo zachránit jen 705 lidí. Tělko říci, jaký by byl
jejich osud, kdyby TITANIC neměl rádio a kdyby nevyslal signál žádající o
záchranu.
Míjela
léta. Přibývalo lodí vybavených radiostanicemi. V éteru přibyly radiosignály a
práce radistů se stala namáhavější. Silnější radiostanice často překryla slabší
a signál SOS lodi volající o pomoc zanikl.
Této
záležitosti se věnovala další Mezinárodní radiotelegrafní konference, která se
konala ve Washingtonu v roce 1927. Tady bylo dohodnuto, že signál námořního
neštěstí bude vysílán na tak zvané bezpečnostní vlně.
Rovněž
byly stanoveny "časy ticha", které určují, že .od 15. do 18. a od 45. do 48.
minuty každé hodiny v telegrafii a od 00. do 03. a od 30. do 33. minuty každé
hodiny v radiofonii je zakázáno vysílat jakékoliv rádiové signály kromě signálů
volání o pomoc a signálů zajišťujících bezpečnost plavby.
Na
této konferenci byl rovně! schválen speciální signál nebezpečí - "MAYDAY",
používaný na fonii loděmi i letadly, která mají instalován radiotelefon. Tento
signál je odvozen od francouzského slova- "Maider" - pomoz
mi.
Také
bylo dohodnuto, že lodě o ustálené tonáži budou povinně vybaveny radiostanicí.
Po II.světové válce bylo zjednodušeno vysílání signálu neštěstí. Začaly se
instalovat automatické vysílače a přijímače, které umožňují rychlé vyslání a
příjem signálu SOS a geografické polohy lodi volající o
pomoc.
Před
několika desítkami let se bylo možné o existenci lodi přesvědčit až po jejím
návratu z plavby do přístavu nebo ze zprávy jiné lodi. V. případě neštěstí místo
vyslání signálu "volání o pomoc" mohli námořníci nanejvýš použít "lahvovou
službu".
Dnes
každá loď, která pluje i ve velké vzdálenosti od pevniny, se může rádiem spojit
s břehem nebo s jinou lodí a předat jejím prostřednictvím jakoukoliv zprávu nebo
signál o nebezpečí.
Autor:
kapitán dálné plavby František Beran
(1941)
absolvent
námořní školy v polském Štětíně,
velitel
řady našich námořních lodí
uveřejněno v podnikovém časopise Maják